Bent C.
Aktiv medlem
När man läser olika inlägg om sensorerna på 10D och Nikons digitala SLR verkar alla vara överens om att det är en nackdel med de relativt små sensorerna som ger brännviddsförlängning. Jag förstår förstås att detta är ett problem om man vill fota med rejäla vidvinklar. Men som naturfotograf känns förlängningen nästan som att en önskedröm uppfyllts. Plötsligt behöver man inget jättedyrt tele utan klarar sig med ett 300 mm, vilket kommer att uppföra sig som en 300*1,6mm= 480mm på en 10D. Men jag inser att världen ju knappast är så nådig. Finns det andra nackdelar med de mindre sensorerna än vidvinkelproblemet. Tex kan man ju tänka sig att en liten sensor kräver mer ljus än en fullformatssensor, och då är det ju inte så kul att stå där med sin mörka tele.
Ytterligare en fråga avdelningen väldigt elementär när jag ändå håller på. Som enveten 100 asas fotograf när det gäller filmbaserad foto är jag väl medveten om kostnaderna för att öka filmens ljuskänslighet. Vad är det man förlorar när man ändrar isotalet på en digitalkamera (jag förmodar att man vinner ökad ljuskännslighet, men det är kanske fel?)?
Ytterligare en fråga avdelningen väldigt elementär när jag ändå håller på. Som enveten 100 asas fotograf när det gäller filmbaserad foto är jag väl medveten om kostnaderna för att öka filmens ljuskänslighet. Vad är det man förlorar när man ändrar isotalet på en digitalkamera (jag förmodar att man vinner ökad ljuskännslighet, men det är kanske fel?)?