Annons

Småjävlar i datorn...hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Hej!

Finns här någon datorkunnig som kan ge mig lite råd?

5 st "trips" (små, svarta, millimeterstora, fruktansvärt irriterande smådjur) har lyckats leta sig IN I skärmen på min laptop. Nu har de äntligen slutat krypa runt, men det är så j-a irriterande att se dem där hela tiden. Någon som vet om det går att få bort dem på något enkelt sätt eller måste man lämna in datorn?

Vid ett tillfälle försökte jag, utan framgång, klona bort en av dem i PS... :).

Börjar bli "lätt" frustrerad nu...

Tacksam om någon kunnig datorguru kan ge mig ett bra råd.

Tänk att se skiten här nedan hela tiden...

/Arne
 

Bilagor

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Jag har tyvärr inget skämt på lager utan bara ett gott råd.

Det går att skriva isär skärmen och därmed KANSKE komma åt att blåsa bort linslössen. Det beror mest på hur din skärm är byggd.

Jag använder två olika laptops och i den enklare/billigare av dom var det inget problem att montera bort skärmen från den omgivande plasten/höljet. Problemet med den är att själva TFT'n (LCD ?) inte går att dela på utan att ta bort försegligen, den har alltså inget skyddsglas framför själva skärmen.

Min bättre/dyrare laptop var svårare att komma in i men den hade å andra sidan ett skyddsglas framför TFT'n och där var det en massa damm som var själva orsaken till mitt mordiska behov av att demontera mina laptops :)

MAnkan
 

Arne S

Aktiv medlem
Tack Magnus. Har nu mekat lite och kan konstatera att min skärm verkar vara av den förseglade typen. Trots att det är en dyring...

Bara att lämna in verkar det som då?
 

.Z.

Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Det går att skriva isär skärmen

MAnkan
Nä men Arne om du då skriver tillräckligt många inlägg om detta så kanske du lyckas skriva isär din skärm!

Sorry, nu ska jag inte skriva mer här:)

//Larsa
 

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Min farsa har samma problem med sin 20-tums skärm (stationär), riktigt frustrerande. De där små trippsen eller vad de kallas. Det jobbiga är när de dör och inte kan krypa ut.
Har alltid hoppats på att jag inte skulle få samma på min men det lyckades jag få.
Det jag gjorde var att snabbt stänga skärmen så att det inte finns ngt ljus för dem att dras till, sedan tända en lampa en bit ifrån den. Då kryper de ut :) Har gjort så några gånger sedan dess och fungerar.
 

Arne S

Aktiv medlem
Tack Andreas. Synd att jag inte kände till ditt knep innan de dog... Nu finns de där stendöda och jag kommer inte åt dem. Skulle gärna ge dem en värdig begravning...

Ska öka ljusstyrkan på skärmen, kanske kan jag stråla bort dem...eller i alla fall bleka dem.

/Arne
 

Arne S

Aktiv medlem
Andreas...ditt tips funkade!

Igår fick jag in ytterligare 5-6 smådjävlar i skärmen. Testade att slå av den och tände lampa enligt dina instruktioner. Idag är de borta!!

Tack igen!!
 

Arne S

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Vad är det för djur och hur 17 har de lyckats leta sig in i skärmen?
Vet inte deras rätta namn. En del kallar den trips, andra kallar dem "millimetrar" och andra har döpt dem till "kommatecken". De är små, svarta, avlånga och ca 1-2 mm långa. Grymt irriterande vid denna årstiden när de anfaller i tusental och sätter sig i håret mm. Kliar som f.. men är helt ofarliga.

Hur de har tagit sig in vet jag inte, finns väl något litet lufthål någonstans. Tyvärr...
 

Arne S

Aktiv medlem
Patrick...nu ser jag din bild. Såg inte den tidigare. Och plötsligt ter sig mtt problem ganska litet...

/Arne
 
ANNONS