Annons

softbox nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
skulle vilja ha en softbox i min lilla hemma studio

vad ska man tänka på vad ska man välja på?
jag har en canon 430ex II idag
och en canon 40D

kan man använda 430in i en softbox eller är det helt fel typ av blixt?

nån som kan tipsa om vad jag bör titta efter för grejer

så bör man ha den stora 60x60cm eller lilla 38x 38 vid mestadels modell foton

jag funderar på att köpa en 580ex till softboxen och använda min 430ex på andra sidan

jag behöver nått att kunna styra dessa blixtar med, är det canon Speedlite Sändare ST-E2
som jag bör skaffa då? eller finns det bättre allternativ?

Det finns billigare alternativ, tex Cactus V4 radiosändare ( www.kaffebrus.com ). Fördelen med radiosändare är att de kan trigga blixtar från en rad olika tillverkare och modeller, tex kan man lika gärna använda Nikonbilxtar, eller köpa billigare Sunpaks eller Sigmor. Öppnar också möjligheter att göra fynd på begagnatmarknaden. Man får dock ställa styrkan manuellt.

Så fort du skall använda softbox eller paraply ute, så gäller det att ha ett stabilt stativ med tyngder. Ett paraply vrider och vänder även de mest stabila stativen. Tycker faktiskt inte det är värt mödan utan kör med bouncern om avståndet är kort eller vidvinkelskivan på 580 blixten och resultatet är nästan lika bra när du använder blixten enbart till upplättning.

Skall du konkurera med solen, så räcker inte 580 blixten till ordentligt men det var kanske aldrig meningen?

Lite utöver det som du frågade men 580 blixten ihop med Flex & Mini TTL är en helt suverän lösning. Smidigt att ställa upp blixten och du kan röra dig väldigt fritt "runt" modellen eller i vart fall variera avståndet friskt mellan dig och modellen utan att blixt ljuset förändras.

Ju större ljusmodifierare ( softbox, paraply typ ) desto mjukare skuggkanter får du. Jag gillar kontrasten mellan detta mjuka "studioljus" och bakgrunden som har "hårt" ljus från solen, speciellt om man kan underexponera bakgrunden något i förhållande till modellen.

Det kan man göra med vilken blixt som helst, men ju starkare blixt desto längre ifrån modellen kan ljuskällan vara. Med en kamerablixt hamnar man på ett avstånd av en knapp meter kanske med transparent paraply tex, som jag själv använder. Om du använder fyra kamerablixtar istället kan du dubblera avståndet. Så för att fota helkropp i solsken och undrexponera bakgrunden krävs en hel del kräm i blixtarna.

Det finns billigare alternativ, tex Cactus V4 radiosändare ( www.kaffebrus.com ). Fördelen med radiosändare är att de kan trigga blixtar från en rad olika tillverkare och modeller, tex kan man lika gärna använda Nikonbilxtar, eller köpa billigare Sunpaks eller Sigmor. Öppnar också möjligheter att göra fynd på begagnatmarknaden. Man får dock ställa styrkan manuellt.

denna verkar tyvärr inte fungera med min canon 5d mk1

Ah, visste inte du hade den kameran. Det blir ränder på bilderna, nåt som stör sensorn i sändaren. Har sett mycket rapporter om det på www.strobist.com Kanske man kan komma runte det genom att ha radiosändaren en bit från kameran ( syncsladd mellan kamera och sändare ).

Ju större ljusmodifierare ( softbox, paraply typ ) desto mjukare skuggkanter får du. Jag gillar kontrasten mellan detta mjuka "studioljus" och bakgrunden som har "hårt" ljus från solen, speciellt om man kan underexponera bakgrunden något i förhållande till modellen.

Det kan man göra med vilken blixt som helst, men ju starkare blixt desto längre ifrån modellen kan ljuskällan vara. Med en kamerablixt hamnar man på ett avstånd av en knapp meter kanske med transparent paraply tex, som jag själv använder. Om du använder fyra kamerablixtar istället kan du dubblera avståndet. Så för att fota helkropp i solsken och undrexponera bakgrunden krävs en hel del kräm i blixtarna.

men en större softbox måste väll kräva en starkare blixt för att få samma ljus?
hur stark är en conon 580 ex 2?

mendans den mindre softboxen borde ha svårt att sprida ljus till helkropp på modellen?

Ja, ju större spridning desto mindre effekt på motivet örståss.

Billigast är att börja med ett transparent paraply, dessutom så mycket lättare att ta med sig och sätta upp.
Jag använder transparenta paraplyer när jag fotar utomhus, när jag använder mina kamerablixtar.

Inne har jag en rumsdelare jag klätt med vitt tyg, och fungerar som en jättelik ljusmodifierare, den är 180x180 cm. Lågbudget men funktionellt. Och så använder jag paraplyer inne också.

Eller så gör du som jag ;]
Tog en skokartong och klädde insidan av den med alu-folie, smälde på ett ett par lager papper på framsidan. Klippte hål för blixten och kör stenhårt! (; Du kommer säkert se jääävligt seriös ut med dessa prylar men jävligt billigt om man vill exprimentera lite åtminståne. Kul grej :>

Ja, ju större spridning desto mindre effekt på motivet örståss.

Billigast är att börja med ett transparent paraply, dessutom så mycket lättare att ta med sig och sätta upp.
Jag använder transparenta paraplyer när jag fotar utomhus, när jag använder mina kamerablixtar.

Inne har jag en rumsdelare jag klätt med vitt tyg, och fungerar som en jättelik ljusmodifierare, den är 180x180 cm. Lågbudget men funktionellt. Och så använder jag paraplyer inne också.

har du lust att förklara hur jag kommer uppleva skilnaden på ljuset genom softboxen mot stuttsandes i paraplyt?

rent spontant så känns det som ett paraply skulle vilja flyga iväg direkt om det finns det minsta blåst ute, medans softboxen borde tåla vind lite bättre

dina bilder är ju mycket fina så jag lysnar gärna på dina tips :)

Softboxen samlar ljuset mer medan paraplyer "skvätter" ut ljuset. Jag använder softbox till porträtt och halvkropp. Helkropp gränsfall eftersom jag inte har så stor box men gruppbilder (fler än 1 person) alltid paraply.

Vissa gillar ögonreflexen bättre från paraplyer medan andra föredrar softboxens fyrkant. Sedan finns mellantinget - oktaboxen.....(min favorit)

Paraplyer är svåra utomhus. Det blir ena riktiga segel.

Denna bilden är tagen med indirekt ljus paraply silveryta + 580EX
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1391510

Denna bilden är tagen med en 580EX med bouncer
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1449670

Kanske kan du se softboxens reflex i ögonen på denna bilden
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1509366

har du lust att förklara hur jag kommer uppleva skilnaden på ljuset genom softboxen mot stuttsandes i paraplyt?

Om softboxen och paraplyet har samma storlek ungefär kommer du inte se nån direkt skillnad, annat än att ljuset är något starkare från softboxen ( använder du silver som reflektor i paraplyet istället för vitt , då ändras även reflektionerna i ansiktet på modellen ). Skuggornas utseende lär bli likadant.

Beroende på rummets utseende kommer den stora spridningen av ljuset från ett paraply också att påverka resultatet, med spill-ljus som träffar modellen från alla håll och kanter ( om det är ljusa väggar och tak ).

ANNONS
Götaplatsens Foto