Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Solnedgång...
- Trådstartare Zion
- Start datum
Sinuslinus
Aktiv medlem
Att ha en förgrund typ.
En solnedgång är vacker men för att det ska hålla måste man ha något mer i bilden än bara de vackra färgerna.
Var lite kreativ.
En solnedgång är vacker men för att det ska hålla måste man ha något mer i bilden än bara de vackra färgerna.
Var lite kreativ.
Sonnaren
Aktiv medlem
Att låta bli är väl ett bra tips. Och om man inte kan låta bli så visa inte upp dem här.Zion skrev:
Har använt sökfunktionen men har inte hittat nån tråd som täcker detta ämne. Finns det något man bör tänka på när man fotar solnedgångar?
MVH
Jonathan
Us
Sonnaren
Aktiv medlem
Jovisst ska jag ta bort den. Visserligen är den tagen 2 timmar före solnedgången i oktober. Gässen skulle nog inte sträckt ut över havet annars. Men OK.NiklasK skrev:
Man skall leva som man lär sonnaren! Kan du inte ta bort bilden på solnedgången.. Jag som HATAR solnedgånger MÅSTE verkligen titta på den ändå![]()
Us
Senast ändrad:
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Att tänka på? Att inte rikta ett teleobjektiv rakt in i solen. Man kanske inte blir blind direkt som det står i varningstexten (det blev iaf. inte jag idag) men otrevligt som f-n är det...
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Visst. Lite jobbigt att hålla inne nedbländningsknappen hela tiden bara...
Sonnaren
Aktiv medlem
Eftersom den bedömdes vara en solnedgångsbild kunde den inte rimligen vara bra........NiklasK skrev:
Sonnaren:
Det är en bra bild! Ta inte bort den. Hoppas du förstår att jag var ironisk!
Us
Zion
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Eftersom den bedömdes vara en solnedgångsbild kunde den inte rimligen vara bra........
Us
Vad har du emot solnedångar? Eller bilder av sådana? Visst kan man få nog av dem, men är de orginella finns det väl knappast något bättre?
Sonnaren
Aktiv medlem
Solnedgångsfotografier är fotograferandets hötorgskonst. 99% av visade bilder är rent krafs som bygger på en billig karamellfärgsefekt. En bra tumregel kan vara att klarar inte en bild att visas som B/W så har den inget berättigande som färgbild heller. Observera att detta gäller solnedgångsbilder. Andra färgfoton kan ha rent estetiska koloristiska kvalitéer som bär upp dem.Zion skrev:
Vad har du emot solnedångar? Eller bilder av sådana? Visst kan man få nog av dem, men är de orginella finns det väl knappast något bättre?
Us
DanneL
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Solnedgångsfotografier är fotograferandets hötorgskonst. 99% av visade bilder är rent krafs som bygger på en billig karamellfärgsefekt. En bra tumregel kan vara att klarar inte en bild att visas som B/W så har den inget berättigande som färgbild heller. Observera att detta gäller solnedgångsbilder. Andra färgfoton kan ha rent estetiska koloristiska kvalitéer som bär upp dem.
Us
Det är ju din åsikt, om nu Zion vill plåta solnedgångar så får han väl göra det och vill han ladda upp dom här så får han göra det också. Du behöver inte titta på dom, det Zion ville veta var hur man gjorde och inte din personliga åsikt om solnedgångar.
Sonnaren
Aktiv medlem
Ids du lyfta blicken så ser du´att jag svarade på en direkt fråga ställd till mig. Givetvis kan jag inte hindra någon från att fotografera vad han/hon vill. Det skulle heller aldrig falla mig in. Alla har sin frihet att fotografera vad de vill och jag har min frihet att uttrycka min åsikt.DanneL skrev:
Det är ju din åsikt, om nu Zion vill plåta solnedgångar så får han väl göra det och vill han ladda upp dom här så får han göra det också. Du behöver inte titta på dom, det Zion ville veta var hur man gjorde och inte din personliga åsikt om solnedgångar.
Us
Us
Hans-C
Avslutat medlemskap
Jag tycker det Ulf säger är viktigt. "En bra tumregel kan vara att klarar inte en bild att visas som B/W så har den inget berättigande som färgbild heller" Jag tänker inte så men däremot något liknande. Om jag ser en fantastisk solnedgång tar jag inte ens upp kameran. Däremot om jag ser en intressant vinkel/komposition/landskap etc. tänker jag "Jag går tillbaka hit när det blir en bra solnedgång". En annan sak (uttjatad sådan) är att kameran inte ser vad ögat ser. Står man på ett berg eller en kulle och tittar på en solnedgång är det fantastiskt. Men ögat ser inte bara en ruta rakt fram utan man ser även lite åt sidorna i ögonvrån. Och man hör och känner. Kameran däremot avbildar bra en rektangulär fyrkant av allt detta. Då gäller det att kontrollera vad denna ruta innehåller annars blir det inte alls det fantastiska man såg utan något platt och tråkigt. Sammanfattningsvis är mitt råd: Ta inte bilder av solnedgången i sig utan leta efter t.ex. en intressant förgrund/silhuett/komposition och se solen och dom vackra färgerna som något som förskönar och ger dej/bilden en extra bonus.
NiklasK
Aktiv medlem
Jag blir så trött... Varför sitter ni och skriver vad man skall fota och inte!??! Låt alla fota vad de vill. Om någon vil ta en bild på BARA en solnedgång utan förgrund så är det väl upp till han eller hon! Det finns så många nynybörjare här som måste få prova sig fram. ALla har vi varit nybörjare någon gång och då vill man ju få ner allt man såg på bild. Tycker man istället skall svara på frågan som den var ställd!
Hans-C
Avslutat medlemskap
Frågan var: "Finns det något man bör tänka på när man fotar solnedgångar? " Jag svarade då vad JAG gjorde och TYCKTE. Och att MITT RÅD var bla bla. Alltså ett svar på den ursprungliga frågan och som skulle vara till hjälp. Inte vad som var tillåtet elller vad någon skulle fota.