Annons

Sony A7iii som ersättare till A7Rii

Produkter
(logga in för att koppla)

jinnarparen

Aktiv medlem
Hej
Jag funderar på varför jag har såna problem med att få till skärpan när jag fotograferar fåglar i flykt.
Det händer att det blir bra bilder, men kanske inte så ofta som jag hade önskat.
Objektivet är ett Sigma 500/4 för Canon med Sigmas MC-11 adapter som länk mellan kamera och objektiv.
Har ju läst om A9 och sen A7iii autofokusmöjligheter.
En ny A7iii funderar jag på nu.

Frågan är då, kan jag förvänta mig fler fullträffar när det gäller skarpa flyktbilder på fåglarna.
Någon dom har erfarenhet av min situation och kan dela med sig.

Tack på förhand
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker du borde fått svar av någon med erfarenhet av Sony men de får väl komma in och rätta mig om jag har fel. Spontant känns det som du skulle satsa på samma märke för hus och objektiv. Mest pengar har du investerat i objektivet så ett Canon 7dmkii hus beg för 7000-8000kr borde vara det mest prisvärda. Du kan då behålla Sonyhuset för lugna motiv. Af på A73 är ju bra men med MC1-adapter är jag tveksam till att det räcker för att fånga fågel i flykt. Säkert går det bättre än med nuvarande hus men sämre än med 7dmkii.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Varför inte en a6400 sen kan det bero på objektivet också har du uppdaterat till senaste versionerna på både adapter och objektiv. Upplever mc11 som inte allt för snabb med en del Canon objektiv.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag har en sony a7ii och en Nikon d7200 + nikkor 200-500 mm.
Köpte den kombon just för djur fotografering. Tänkte såhär, Nikkor 200-500 är en stor pjäs och sätta den med en adapter till sony a7ii så skulle ju autofokusen fungera riktigt dåligt samt att det ser så löjligt ut med ett bjässe objektiv på ett pyttelitet kamera hus. Så använder sonyn till annan slags fotografering.
Hade nog köpt en begagnad Canon 7dMark II till det objektivet du har :)
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har Sony A7 ll när jag fotar snöskotertävlingar, hundar och de är ju rätt snabba. Mitt problem när det är kallt är batteri men jag har tre i fickan och byter snabbt.
Har bara objektiv från Sony.
 

equa

Aktiv medlem
Sonys 100-400 mm limmar af:n klart bättre än Sigman. Viktigt att Sigmaobjektivet och adaptern har senaste FW men det känner du väl tilll. Sigma har ju lyckats förbättra af:n med fw-uppdateringar och deras TC funkar nu också med af vilket den inte gjorde tidigare. A7III:s af är ju hästlängder bättre än A7RII men Sigman lär ändå inte funka som Sonys egna objektiv.
 

jinnarparen

Aktiv medlem
Har nu skaffat mig en A7iii och än så länge är jag positivt överraskad.
Den sätter fokus väldigt snabbt även på flygande fågel.
Sen har jag väl blivit bortskämd med den höga upplösningen på A7rii.

Så, skärpan finns där...men det är inte riktigt lika mycket detaljer som jag är van vid.
...och det resonemanget blev man väl inte direkt klokare av😁
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har nu skaffat mig en A7iii och än så länge är jag positivt överraskad.
Den sätter fokus väldigt snabbt även på flygande fågel.
Sen har jag väl blivit bortskämd med den höga upplösningen på A7rii.

Så, skärpan finns där...men det är inte riktigt lika mycket detaljer som jag är van vid.
...och det resonemanget blev man väl inte direkt klokare av😁
Du skulle ha köpt A7R3!
:)

/Stefan
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Teleobjektiv till A7 III

Jag har varit "gift med Sony" sedan A 100 kom för 14 år sedan,
Betyder att jag över tid skaffat rätt många Sony/Minolta objektiv.
Blev väldigt intresserad att testa A7 III, och sammanstrålade med Sten Åke en gråkall decemberdag i Vaxholm, där jag tog med mina gluggar, och lånade hans kamera, samt adapter La EA3. Konstaterade att autofokusen var långt över förväntan, så strax därefter inköptes min A7 III
Min absoluta favorit är Sony 70-400 G med a-fattning + adapter. Hade med denna till Horborgasjön i april. I stort sett alla flygande fåglar nyper den skärpan - snabbt. Har aldrig tidigare haft så många keepers.
Även min Tamron 150-600 är OK, men inte fullt så rapp som 70-400 objektivet.
Fördelen med 70-400 är den måttliga storleken,vilket gör paketet lätt och manöverbart, samt väääldigt säker att pricka rätt.
A7 III är otroligt säker att fånga flygande fågel samt nypa skärpan på målet. Jag kan ju bara uttala mig om att använda adapter på Sonys A-gluggar, men det jag läst så skall kameran fungera bra med Canonobjektiv + adapter.
Jag har ju även A99 II, men föredrar numera A7-paketet genom lättheten att ta med i en måttligt stor kameraväska.
//Bertil
 
ANNONS