Annons

Spegelreflex/Spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonae

Medlem
Jag är egentligen väldigt nöjd med min 5D Mark II och den utrustning jag har till den. Enda stora nackdelen med en sådan utrustning är att den tar plats och väger en del. Det har inneburit att när jag är ute och fotar så är fotandet mitt uppdrag och inget annat. Vad jag saknar är de mer spontana bilderna - som jag nu i regel tar med mobilen...
På senare tid känns det som att spegellösa systemkameror (t.ex. Sony a7r) på allvar blivit ett alternativ värt att beakta och med en lite mindre glugg på så inbilar jag mig att jag oftare skulle få med mig kameran, då den inte är så skrymmande (sedan är det förstås valfritt vilken ytterligare utrustning man vill släpa runt på). Vad jag undrar och skulle vilja ha allmänna reflektioner kring är helt enkelt om t.ex. en a7r är ett värdigt alternativ till en 5D. Svaret är väl att "det beror på" men jag är inte ute efter något specifikt ändamål. Det jag främst tänker att man kanske går miste om är det mångsidighet man har med ett mer klassiskt kamerahus som 5D, men å andra sidan finns det ju adaptrar? Är det rentav klokare att behålla 5D:n och utöka med en mindre, något billigare kamera (som t.ex. en begagnad x100)?

Jag tror inte att du får ner storleken på utrustningen så jättemycket genom att byta en småbildskamera av spegelreflextyp mot en småbildskamera av spegelfri typ. Själva kameran blir förvisso mindre men objektiven behöver vara ungefär lika stora för att teckna ut småbildsformatet.

Ett alternativ är att skaffa en A7(r) och köra med gamla manuellt fokuserade objektiv av någon kompakt sort, som t.ex. Olympus OM, Konica AR eller Pentax M. Men autofokus är å andra sidan inte så dumt ...

Om jag redan hade en digital småbildskamera och ville ha ett mindre alternativ så skulle jag nog snarare överväga en bra kompaktkamera framför en A7(r). Jag tror att jag skulle sakna en EOS 5DII om jag hade vant mig vid dess egenskaper. En bra "kompakt"-kamera, som t.ex. en Fuji X100s tror jag skulle vara ett bättre komplement.

Nu har jag ju inte någon digital småbildskamera, så för mig är valet inte lika lätt. Jag står som åsnan mellan hötapparna mellan Sony A7 och Canon EOS 6D. (Den senare eftersom jag redan har en massa EF-objektiv, och den förra eftersom jag har en massa MF-objektiv som jag tror skulle fungera bra med den.)

Jag kör sedan några veckor sedan dubbelt - Canon 5DII och Fujifilm X-E2. Systemen kompletterar varandra fint. Skillnaden i storlek och vikt är stor, mycket lättare att ta med Fujin, Med Canon blir det makro, naturfoto, sport och action, med Fuji familj, gatufoto, reportage.

Sony A7 är nog en fantastisk "kompromiss" om man bara vill ett system. Dessutom verka Sony ha lite annat kul som att det går att använda en uppsjö av olika gluggar etc. Men storleksmässigt är den inte lika nätt som en spegellös crop-kamera. Kvalitén på bilderna från min nya E2 är fantastisk, känns inte som att crop-sensorn är en kompromiss.

Jag köpte EOS M med 22/2.0. Jag tycker det är ett utmärkt komplement till 5D och det faktum att man om man vill kan använda de vanliga gluggarna med adapter är en fördel tycker jag (även om jag mest använder den med 22:an).

Alla har vi förstås olika behov beroende på vad man använder sin kamerautrustning till men för min del behöver jag ingen jättesnabb autofokus eller serietagning (fotar mest natur och studio), så då kan man ju plocka på lite mindre gluggar. Tänker t.o.m. att det skulle passa mig ganska bra att köra gamla, manuella gluggar med adapter. Sedan är ju zoomobjektiv väldigt bekvämt (fast stort) men jag ser det som en lite större utmaning för kreativiteten att köra med fasta brännvidder.
Nej, det verkar luta åt systemskifte för min del. Tråkigt bara hur mycket en 5D II tappat i pris... Någon som har en uppfattning om prisläget på ett a7r-hus och tillhörande optik i England? Åker en sväng till London i slutet av månaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto