Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stänga av kameran med VR aktiverad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Enligt manualen till min D90 (s 26) ska man inte stänga av kameran med VR aktiverad, något oklart varför. Kan man skada något om man gör det? Jag har nämligen VR på mer eller mindre hela tiden, och stänger gladeligen av kameran med VR aktiverad.5

VR är ju bara _aktiverad_ när du håller ner avtryckaren halvvägs, och ja, man bör undvika att bryta strömmen i detta läge.

Som jag fattat det är det för att VRen kan ligga och rassla eftersom den inte är låst.
Inget som går sönder utan mest för att det låter skumt alltså.

Eller har jag fattat fel?

Mvh.
Anders

VR är ju bara _aktiverad_ när du håller ner avtryckaren halvvägs, och ja, man bör undvika att bryta strömmen i detta läge.

Ja just det, då är det nog ingen bra idé att bryta strömmen, men om bara reglaget på objektivet står på ON är det väl inga problem?

Mvh
Anders

Som jag fattat det är det för att VRen kan ligga och rassla eftersom den inte är låst.
Inget som går sönder utan mest för att det låter skumt alltså.

Eller har jag fattat fel?

Mvh.
Anders

Precis. Utan ström så kan inte VR parkeras/låsas korrekt, man KAN då (men det skall till den del otur) orsaka skador på mekaniken vid transport/förflyttning av objektivet.

Ja just det, då är det nog ingen bra idé att bryta strömmen, men om bara reglaget på objektivet står på ON är det väl inga problem?

Mvh
Anders

Så borde det vara, och det var det jag menade med min ursprungliga fråga. Tänkte inte på att aktiverad inte är samma sak som att objektivet står på ON.

Så borde det vara, och det var det jag menade med min ursprungliga fråga. Tänkte inte på att aktiverad inte är samma sak som att objektivet står på ON.

Det är du säkert inte ensam om. Formuleringen är otydlig och borde göras bättre. Som tur är, är det inte så många som läser handboken så noggrannt....

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto