Annons

Större sökare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar ju jättebra.. frågan är bara hur dyrt det blir med frakt och allt till Sverige, funderar du på att köpa?

/Magnus

Captain Obvious to the rescue.

Den biten är svår att komma ifrån utan att designa om kameran. Du har ju en viss storlek på sökaren med en viss mängd ljus. Ökar du storleken har du fortfarande lika mycket ljus som måste fördelas över en större yta. Men om storleken ökar med 20% så borde ljusstyrkan minska med motsvarande siffra.

Re: Captain Obvious to the rescue.

Damocles skrev:
Den biten är svår att komma ifrån utan att designa om kameran. Du har ju en viss storlek på sökaren med en viss mängd ljus. Ökar du storleken har du fortfarande lika mycket ljus som måste fördelas över en större yta. Men om storleken ökar med 20% så borde ljusstyrkan minska med motsvarande siffra.

Visst är det så, Captain! Tyckte bara det kunde vara bra att lyfta fram det eftersom just den mörka sökaren brukar lyftas fram som klagomål på 20D/350D. Självklart kan man inte göra sökaren både större och ljusare med ett sådant enkelt tillbehör.

Har använt DK-17 på min gamla nikon D2H. Kan bara rekomendera det! Sökare blir i praktiken inte alls mörkare. Jag har nu bytt till canon och ska prova DK-17 på min 1Ds om det finns en adapter som passar.
Nån som vet?

Re: Re: Captain Obvious to the rescue.

StefanN skrev:
Visst är det så, Captain! Tyckte bara det kunde vara bra att lyfta fram det eftersom just den mörka sökaren brukar lyftas fram som klagomål på 20D/350D. Självklart kan man inte göra sökaren både större och ljusare med ett sådant enkelt tillbehör.
Jupps, helt klart värt att lyftas fram.

Sen att folk klagar på att sökarna skulle vara mörka har jag svårt att förstå faktiskt. Min 20D är ljusare än min gamla analoga 33a. Sen ska ju 350D vara snäppet ljusare ändå p.g.a. annan slipning, dock inte vara lika enkel att fokusera med som 20D, också till skäl av samma slipning. Men visst 1D-serien är ju bättre på det mesta så jämför man med den så...

Sökte runt lite på nätet angående dessa prylar.

DK-17M med adapter ger en förstoring på 1.2x. Låter inte mycket, men ger tydligen stor förbättring:
"The DK-17M is only 1.2x magnification, but it makes a world of difference"

http://matthewsaville.deviantart.com/

Ett alternativ till den uppsättningen är DK-21M.
Den passar tydligen direkt på såväl Nikons som Canons kameror. Förstorar 1.17x

http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=834

Ser fram emot att någon tar sig an att testa detta på en EOS 20D (tex) och skriver en recension här inom kort.

Jag tänkte kanske beställa denna uppsättning tror jag om nån vill haka på en sambeställning så hör av dig så räknar jag på exakt pris..

/Magnus

På Scandinavian Photo kostar den 695 kr. Någon som har erfarenhet eller ett bra test att länka till innan man slantar upp pengarna?

Hur byter man? Är det bara att plocka av den gammla å slänga på den nya, så är allt frid å fröjd? Och hur ser det ut efteråt...har de samma yttermått som de vanliga?

Jo, det är bara att dra av den gamla och sätta dit den nya. Vad gäller yttermåtten så har jag svårt att tro att de är lika stora som original, de är nog större.

Magnuz skrev:
Jag tänkte kanske beställa denna uppsättning tror jag om nån vill haka på en sambeställning så hör av dig så räknar jag på exakt pris..

/Magnus

Jag kan vara intresserad. Tänkte du på DK17 med adapter då? varför inte 21:an som verkar passa direkt? tror du att det är bättre med en rund (DK21)?

/Daniel

....har någon testat 21:an på en Canon. Passar den riktigt till en Canon och vore kul att höra erfarenheter

roypeter skrev:
Vet du nåt om denna finska sajt ? Har du handlat där innan ? (så att det inte är en bluffsajt)

Vet inget om den finska sajten. Hittade den när jag sökte på dessa produkter och eftersom de hade bilder och att de skrev att det skulle passa på Canon, så länkade jag till den.

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto