Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för vandring

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicjun

Aktiv medlem
I sommar har jag planerat göra lite endagsturer i den nordnorska naturen, varför jag behöver ett stativ till min eos 30D. Jag har redan ett billigt trebensstativ, men funderar på ett enbensstativ, som även fungerar bra som vandringskäpp. Hur mycket behöver stativet tåla, och vilken längd bör det ha? Helst under 1000 kronor om möjligt.

Vid det priset kan du nästan köpa vad som, och du får ett bra stativ, kolfiber är ju attt föredra ur viktsynpunkt. Att ha som vandringskäpp är jag lite skeptisk mot, tror inte att det tål den påfrestningen.

Vandringskäpp + monopod funderade jag också på men alla sa samma sak att det inte skulle gå så bra. Nöje med nytta!

Kom då på en skitbra grej.
*Köpa en 3 delat walkingstav (gåstav). De tredelade finns bla på sportaffärer som stadium.

*Dra loss handtaget som ostast bara träs på. Fäst en skruv som passar kameran.. tror den heter U6 eller nåt. Finns iaf i varje järnhandel.

*Fäst den med PL400 som bla används för att fästa stenar.

*Gör ett hål i handtaget och trä på den igen över skruven och stav.

Stav: 500 kr
PL400: 80 kr
skruv 2 st. 10 kr

Dvs för under 600 har du två st monopods som är stabil. Vill du ha ännu stabilare så köper du en 2 tvådelad. Fast de 3 delade är faktiskt rätt stabila och fördelen är att de blir väldigt små när du inte använder den.

/Rommél

En Manfrotto 681 eller 681B kostar runt 500 kr. Otroligt stark och du kan använda den till Canons tyngsta och största objektiv utan problem. Även som vandrings-stav om du vill. Inte kolfiber, men du får upp i en annan pris-klass om du vill ha det.

Hur mycket monpoden måste tåla i vikt beror ju på vad du har för optik på din 30D.

När det gäller längden bör monpoden (inklusive eventuellt tilthuvud eller kulled) nå ungefär till nästippen, dvs inte kortare än din kroppslängd minus 20-25 cm. I terrängen kan det vara bra om den är ännu några cm längre -- marken kan vara lite mjuk eller ojämn.

Ska du använda monopoden som vandringsstav någon längre stund måste den vara lätt. T ex väger ett Manfrotto 681 med tilthuvud omkring 1 kg, vilket är ganska mycket. Du kommer nog att känna av det i överarm och skuldra ganska snart.

En "walkingstav", som föreslagits, är förmodligen inte tillräckligt lång för att funka som stativ. Om du inte kan stå rakt och stadigt när du använder kameran på monopoden gör den förmodligen mer skada än nytta.

ErlandH skrev:
Hur mycket monpoden måste tåla i vikt beror ju på vad du har för optik på din 30D.

När det gäller längden bör monpoden (inklusive eventuellt tilthuvud eller kulled) nå ungefär till nästippen, dvs inte kortare än din kroppslängd minus 20-25 cm. I terrängen kan det vara bra om den är ännu några cm längre -- marken kan vara lite mjuk eller ojämn.

Ska du använda monopoden som vandringsstav någon längre stund måste den vara lätt. T ex väger ett Manfrotto 681 med tilthuvud omkring 1 kg, vilket är ganska mycket. Du kommer nog att känna av det i överarm och skuldra ganska snart.

En "walkingstav", som föreslagits, är förmodligen inte tillräckligt lång för att funka som stativ. Om du inte kan stå rakt och stadigt när du använder kameran på monopoden gör den förmodligen mer skada än nytta.

Vad föreslår du själv ? Eftersom inget var bra efter din bedömning.Säg vad som kan väga riktigt lite och vara nästan lika långt som honom själva. Samtidigt ska det kunna användas som vandrings-stav. Det får inte kosta för mycket så kolfiber kan vi nog utesluta.
Vad föreslår du då ????

Lars Johnsson skrev:
Vad föreslår du själv ? Eftersom inget var bra efter din bedömning.
Det är väl ungefär det som är min slutsats -- önskedrömmen "ett enbensstativ, som även fungerar bra som vandringskäpp, helst under 1000 kronor" finns inte.

I sportfiskebutiker finns det ngn som benämns som "banksticks", kostar kanske 100spänn, har gänga upptill som det även säljs adapter till kameragängor. Adaptern kostar typ 30spänn, är gjort i ALU och går att köra ner i marken så du inte ens behöver hålla i kameran, eller bara lite så extra stöd.

Finns även håvskaft i ALU för kanske 200kr som är välidigt stabila med gänga i ena ändan.

Vill du ha skönt grepp köp en Tennis/Badmintonlina eller lik. och vira på ett par varv.

Brukar ofta smyga runt med banksticken som vadningsstavar i åkanten och det funkar finfint.

Ngt att kika på iaf kanske...

nybörjare som jag är måste jag fråga: Vad använder man ett enbensstativ till? Jag fattar vanliga trebens stativ, men ett enbens förstår jag inte riktigt vad det används till.

Man använder det när man inte behöver eller inte kan använda en trebenare -- men inte heller kan/vill köra på frihand.

När man ska gå 15 mil i inte så rolig terräng. Då är det skönt med en lätt pinne och inte ett helt stativ. Särskilt om man redan är fullpackad.

När man går på stranden med sin kamera och har badbyxor och flipflops på bara. Inte heller så kul att släpa på ett stativ.

När man sitter och trängs med 500 pensionärer på en buss, tryck ner ditt ihopfällda monopd och ha det i innerfickan (nästan).

Zewrak skrev:
När man ska gå 15 mil i inte så rolig terräng. Då är det skönt med en lätt pinne och inte ett helt stativ. Särskilt om man redan är fullpackad.

När man går på stranden med sin kamera och har badbyxor och flipflops på bara. Inte heller så kul att släpa på ett stativ.

När man sitter och trängs med 500 pensionärer på en buss, tryck ner ditt ihopfällda monopd och ha det i innerfickan (nästan).

OK, jag uppfattar att stativ har syftet att vara stabila så man inte behöver hålla kameran och riskera skakningar, men ett monopod då måste man väl hålla i? jaja, uppenbarligen inget för mig ;)

ja det är inte lika stabilt som ett tripod såklart. Men det är betydligt stabilare än frihand. Så det kan löna sig om man är i naturen. Om man inte orkar lägga sig på marken eller hinner hitta ett träd att stödja kameran på

Zzzz skrev:
skulle du vilja vara snäll och ge mig ett exempel på detta?
När man sitter ett par timmar och plåtar en leopard som sitter i ett träd 50 meter bort. Utan stöd blir man lite trött i armarna av att hålla 2,3 kg kamera i ansiktshöjd så länge. Och ett trebensstativ är inte alltid möjligt att använda -- och dessutom alldeles för oflexibelt.

När du väl provar ett enbensstativ kommer du omedelbart att förstå vad det är bra för -- och du kommer att undra hur du klarat dig så länge utan!

ANNONS
Götaplatsens Foto