Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stornäst, vänsterögd och små knappar på baksidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Som rubriken säger har jag en ordentlig näsa och är vänsterögd. Knapparna sitter på baksidan av kameran och inte på mig (trots rubriken).

Problemet är som ni kanske fattat att jag oavsiktligt trycker på knapparna på kamerans baksida med näsan när jag fotar. Oerhört irriterande att plötsligt ha ändrat ISO, eller fokusmetod. Just nu händer det på en 400D, men det blir samma resultat med andra kameror.

Fler som upplevt det här?
Någon som har en smart lösning?

//Pomperipossa
 

tiq

Aktiv medlem
jag brukar komma åt knappen för matning, så att kameran ställs in på tidsutlösning istället för serietagning. mkt irriterande om man står och väntar på rätt kompostion. vet inte hur det går till dock, för jag brukar mest titta med höger öga.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har nog tyvärr längre näsa än honom, och jag har inte vågat/velat ta av den än. Fast mustachen kanske vore något att satsa på.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Ett problem onekligen. Och det blir ju lite enformigt att ta alla bilder på höjden.Förutsätter förstås att du då vrider kameran på "rätt" håll, dvs. moturs.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Jobbigt. Själv ytbehandlar jag 30D-skärmen ordentligt med de produkter näsan (utsidan av denna...) har att erbjuda. Jag testade lite att använda vänsterögat, vilket funkade fint. En liten positiv bieffekt på en 30D blir att det då är relativt lätt att använda inmatningsratten på baksidan med hjälp av näsan!

Fast jag testade att hålla kameran upp-och-ned också. Funkade inget bra. Snarare urdåligt...

:D

Allvarligt talat: det finns nån sorts förlängning hos Canon som heter EP-EX15 Eyepiece Extender. Kan en sån vara till nytta?
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Fel avdelning för mig kanske, men jag har samma problem med Nikon D200. Och jag tycker faktiskt inte min näsa är speciellt stor. Med D100:an har jag aldrig problem.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Inte fel avdelning tror jag, då det nog snarare är ett anatomiskt problem än en märkesfråga.

Jag har funderat på att fixa något liknande skydd som det som Nikon har över displayen på baksidan, men inte kommit mig för. En gång i tiden fanns det läderskydd att sätta runt kameran som täckte nästan hela baksidan. Kanske ska försöka hitta ett sånt och skära fram de kontroller jag verkligen behöver.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Problemet för mig på D200 är att näsan hela tiden trycker på reglaget för fokuspunkter och den vill jag ju faktiskt kunna trycka på när jag vill. Det går ju att låsa punkterna, men då försvinner smidigheten med att snabbt byta fokuspunkt.

Man får nog helt enkelt vänja sig och hoppas på bättring nästa gång man köper kamera.
 

JaPe

Ny medlem
Silver nose från 1965 hade kanske funkat...
Allra bäst hade varit en vänsterhänt kamera.
Mitt problem är också näsan trots att den inte är så stor. Är både vänsterögd, har glasögon och är dessutom vänsterhänt, inte så praktiskt.
Mig veterligt så finns det inga vänsterhänta kameror. Varför då kan man undra?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Är själv vänster på allt utom politik. Enda problemet med Eos 400D är att skärmen blir litet fläckig.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Henrik L Jonsson skrev:
Jag har funderat på att fixa något liknande skydd som det som Nikon har över displayen på baksidan, men inte kommit mig för. En gång i tiden fanns det läderskydd att sätta runt kameran som täckte nästan hela baksidan. Kanske ska försöka hitta ett sånt och skära fram de kontroller jag verkligen behöver.
Tunn självhäftande neopren borde väl fungera fint. Klichégummi eller liknande brukar det heta på t ex Panduro ( http://www.pandurohobby.se/order/ProductServlet?cmd=detail&aid=515619 ).

En håltång gör prydliga hål i sånt.

:)
 

falke

Aktiv medlem
Jag har precis samma problem som du, Henrik. Jag ställer oavsiktligt om ISO till 1600 och alldeles för många gånger har jag sumpat bra bilder på detta sätt.

Det har gjort att jag har bestämt mig för att försöka byta till att använda höger öga istället men så fort det blir lite stressigt så sitter ju vänsterögat där och det är också i dessa situationer näsan börjar ändra mina inställningar.

Om 40D kommer i höst hoppas jag på ett lite större hus och därmed ett annat öga/näs-avstånd om du förstår vad jag menar...... ;o)
 

fjalstal

Aktiv medlem
JaPe skrev:
Mig veterligt så finns det inga vänsterhänta kameror. Varför då kan man undra?
För att det nog inte är ett så stort problem att det är meningsfullt. Vi har ju inte t ex bilar anpassade för vänsterhänta. Varför kameror?

Inte är väl vänsterhänta förlamade i höger hand?

Själv är jag dubbelhänt, utom vad gäller skriva och teckna. Klart praktiskt.

;)
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Henrik Jonsson
Jag har funderat på att fixa något liknande skydd som det som
Nikon har över displayen på baksidan, men inte kommit mig för.
En gång i tiden fanns det läderskydd att sätta runt kameran som
täckte nästan hela baksidan. Kanske ska försöka hitta ett sånt
och skära fram de kontroller jag verkligen behöver.


Calle Fjällstål
Tunn självhäftande neopren borde väl fungera fint. Klichégummi
eller liknande brukar det heta på t ex Panduro
( http://www.pandurohobby.se/order/ProductServlet?cmd=detail&aid=515619 ).

En håltång gör prydliga hål i sånt.

:)
De kallas "Dekorgummi" och finns i två olika tjocklekar,
2- resp 6 mm. Den tunnare finns i många färger, både
med och utan självhäftande baksida.

Av dessa brukar jag göra skärm- och motljusskydd samt
en mjuk skräddarsydd mussla runt sökaren.

Exempel:

Art nr 451098
En förpackning självhäftande dekorgummi i olika kulörter
30x23 cm, tjocklek 2 mm = 99 kronor

Art nr 179114
Svart dekorgummi utan självhäftning
30x46 cm, tjocklek 2 mm = 15 kronor

Art nr 179014
Svart dekorgummi utan självhäftning
30x46 cm, tjocklek 6 mm = 28 kronor
 

VisionOfSnow

Aktiv medlem
dovearea skrev:
Problemet för mig på D200 är att näsan hela tiden trycker på reglaget för fokuspunkter och den vill jag ju faktiskt kunna trycka på när jag vill. Det går ju att låsa punkterna, men då försvinner smidigheten med att snabbt byta fokuspunkt.
Jag känner igen mig i detta. Jag har haft precis samma problem på alla Nikonkameror jag har haft, och lösning för mig blev tillslut att helt enkelt sätta kameran mot höger öga. Jag vande mig ganska fort vi att använda höger öga istället för vänster, så för mig är det en lösning som fungerar. Å andra sidan är jag nästan helt dubbelhänt, så det kanske är lättare för mig att byta sida än vad det är för genomsnittsfotografen.

Hur som helst är det mycket irriterande att i princip alla kameror är helt byggda för höger öga. Vad gäller övriga delar av kameran kräver ingenting sådan finmotorik att det spelar någon roll vilken hand man använder (även om jag personligen tycker att det är trevligt att ha vänsterhand till att hantera zoom och manuell fokusering), men däremot kan man ju ha en stark preferens för att se bilden med det ena eller andra ögat.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Tre Ess skrev:
De kallas "Dekorgummi" och finns i två olika tjocklekar,
2- resp 6 mm. Den tunnare finns i många färger, både
med och utan självhäftande baksida.
Dekorgummi luktar mindre och är klart lättare att jobba i än den där neopren-varianten som är tänkt för stämplar. Neoprenen håller dock formen och elastisiteten lite bättre enligt min erfarenhet.

Vill man ha något som inte är särskilt elastiskt när man trycker på det , men som ändå går att limma på en mer komplex flerkrökt yta kan man testa med packningmaterial av nitrilgummi. Brukar finnas i t ex järnhandeln.

Det finns säkert ett helt gäng till med fungerande lösningar.

Kul att du påminde mig om dekorgummit. Motljusskyddet till 17-55/2,8 IS-et är restat till slutet av augusti och dekorgummi hade jag inte en tanke på, trots att jag har hittat en mall på nätet. Tackar!

:)
 
Senast ändrad:
ANNONS