Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strömavbrott på min EOS 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hull

Ny medlem
Ibland när jag sätter in ett batteri som jag låtit ladda extra länge kan kameran plötsligt sluta fungera. Det som hjälper är att ta ur batteriet och därefter sätta in det igen.

Vad kan vara fel? Är kameran defekt eller är det ohälsosamt för kameran att köra på batterier som laddat för länge? Batteriet är ett Canon BP-511, laddat med laddare från Canon. Jag har vid alla tillfällen använt samma objektiv: CANON EF 28-135/3,5-5,6 IS USM

Jag har själv haft lite problem med min 10D, kameran la plötsligt av och det hjälpte oftast att ta ur batteriet.

Efter att ha irriterat mig på detta ett tag, upptäckte jag av en slump på att det var kamerans strömbrytare som var glapp. Jag blev av med problemet genom att pressa på strömbrytaren samtidigt som jag vred den fram och åter ett par gånger (lämpligen utan batteri i kameran), förmodligen var det oxid på kontakterna.

Ett annat problem som jag tidvis har råkat ut för är att laddaren inte vill ladda batteripacket (den rapporterar fulladdat nästan direkt), då brukar det hjälpa att dra ut strömsladden till laddaren en stund.

Vet inte om detta var till någon egentlig hjälp.

/Daniel

Har utforskat detta problem redan , kamerans avkänning har lite problem.
Man kan ta 10 bilder o sen visar batterimätaren 50% , sen kan man ta 100 bilder till......
Oftast är det fel i kamerans spänningsmätning.
Ganska vanligt fel när det gäller komradio,kamereror med mera.

Sen har man ju det med fett på kontakter...detta kan lura kameran att spänningen är för låg fast den är fullladdad.
"Släng inte accen i elden,mata inte barn med batteriet,torkas av kontakterna" osv står det alltid i boken.
Torka av kontakterna är det enda som är sant med boken....

dano skrev:
förmodligen var det oxid på kontakterna.

Låter tveksamt att kontakter i en kamera ska oxidera på så kort tid, jag har lite oxidering i strömbrytaren till ljusmätaren i prismasökaren till min Bladare, den är 35 år gammal...

Tror då snarare på ett glapp, fabrikationsfel.

/Larsa

Det kan gå fort...
En alu yta blir ju mörk/matt på nån vecka.
Elda upp en bil, den är stålgrå strax efter lacken brunnit bort.
Efter brandgubbarna varit där o spolat lite vatten så är bilen rostig inom nån timma...

Fast så allvarlig oxidation är det inte i detta fallet , men den kan klart påverka.
Annars är just detta felsymptom ett tecken på ett döende LI-ion batteri.
NCd ger en utdragen död liksom nmhi i viss mån.
Li typen kan dö fort.

ANNONS
Götaplatsens Foto