Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Strypa inflödet till Bildkritikpoolerna?

Ett evigt dilemma är att få fler kommentarer per bild. Många förslag finns för hur man skall uppmuntra fler kommentarer och vi skall försöka implementera några, men det kommer alltid vara högre tröskel att skriva en kommentar än att ladda upp en bild.

OBS! Viktigt förtydligande!! Vi diskuterar INTE uppladdningsfrekvensen av bilder till dina album, utan alltså bara hur ofta du kan lägga en ny bild i en bildkritikpool.

Just nu så ökar antalet uppladdade bilder fortare än antalet kommentarer. Flest uppladdade bilder kommer relativt sett från betalande medlemmar.

Ett förslag är därför att strypa inflödet av bilder till de tre huvud-kritikpoolerna. Till egna album får man ladda upp enligt det medlemskap man har.

Vad tycker du är lagom antal bilder per vecka för att ladda upp i bildkritikpoolerna?
 

pby

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Ett evigt dilemma är att få fler kommentarer per bild.
Varför inte kräva typ 2-3 kommentarer för varje ny upplaggd bild i kritikerpool? Man får 2 fria uppladdningar sedan måste man börja kommentera.

Vill man sedan höja kvalitén på kommentarerna skulla man kunna mäta kommentarer som motttagaren tycker är relevanta, alltså att kritiken är konstruktiv, även om man kanske inte håller med. Det skulle dock kräva en ny funktion, en slags "tack för kritiken, ska fundera på detta", men bara synlig för de inblandade.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
spännande..

Majoriteten av dom likaröstande vill ha 1/vecka

Men majoriteten vill inte ha det så... drygt 30% bara... och det är inte mycket...
 

magnus67

Aktiv medlem
Tamrock skrev:
1 bild i veckan leder just nu ser jag
skulle de bli så tror jag fs tynar bort
så saktiga
Tyna bort kanske är att ta i. Men det blir nog bara de riktigt inbitna kvar.
Frågan är vad som är värst: torka ihop eller svämma över?
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag tycker någon form av kommenterar "krav" skulle vara bra.

Annars är 3 bilder i veckan det jag röstade på.
 

Mikebild

Aktiv medlem
Svårt att veta vad som fungerar utan att prova sig fram antar jag. Men förslaget med kommenteringskrav tycker jag verkar vara det vettigaste på länge, varför ska man ladda upp bilder om man inte vill ha kommentarer och då är det naturligt att man själv även bör kommentera.

En bild per dag + minst en kommenterar per bild kanske...
 

Tunis

Aktiv medlem
Förslag

Jag tycke att man skall få ett par bilder i veckan och för att kunna ladda upp mer så skall man vara med och kommentera andras bilder.
 

KGS

Aktiv medlem
Kollar ni mycket på bilder här? Jag hamnar på förstasidan o ramlar in i forumen, ser knappt några bilder på startsidan. När jag nån gång väljer bilder o hamnar här http://www.fotosidan.se/gallery/index.htm så surfar jag ofta vidare till nån helt annan site. Tycker den sidan är sååå oinspirerande.

Det är länge sen jag delade ut kommentar nummer 1000 och nu är jag nere i 960 såg jag. Det går ofta lång tid mellan de bilder jag lägger ut här. När jag väl lägger ut kan jag sitta o pilla in ett par tre stycken när jag ändå är på gång. Ett stopp på en i veckan skulle inte vara särskilt inspirerande. Så är det på photosig om man inte skriver en massa poänggivande kommentarer (alla ger poäng till alla, annars får man snart nåt elakt mail för att man inte har uppskattat deras kommentar). Photosig besöker jag en eller ett par gånger i månaden, när de har skickat en massa tjatbrev om att de saknar mej *s*.

Fotosidan besöker jag lite oftare... men sällan för att se på bilderna i gallerierna. Däremot är det kul med de olika trådarna som innehåller bilder. Fotografer in action, gissa platsen, dagens naturbild, gatufototråden osv. Trots det klena formatet på 400 px får bilderna större uppmärksamhet där...
 

mkkn

Avslutat medlemskap
håller med ovanstående om att ni borde hitta på något system som innebär att fler givna kommentarer per uppladdad bild ska resultera i fler tillåtna bilder att ladda upp. (lät det krångligt?) jag är alldeles för trött för att försöka förklara djupare än såhär, men en jämförelse skulle kunna göras med vissa torrent-trackers som räknar ratio.

ett exempel kan ju vara att man får lägga upp max 2 bilder / vecka och punkt slut.
om man däremot ligger på 2.0 eller högre i ratio - alltså att man har givit två kommentarer för varje bild man själv lagt upp, så får man lägga upp fler bilder (upp till det antal som är idag är väl rimligt).
kan inget om kodning och programmering men nåt litet program som räknar detta kan inte vara så svårt då ni redan har en liknande räknare, (antalet givna kontra antalet mottagna de senaste 30 dagarna).

nackdelarna med detta skulle väl vara att folk till en början skulle radera sina redan upplagda bilder för att lättare kunna få en högre ratio, jag menar - har man 219 bilder upplagda kan det ju bli rätt träligt att sitta och skriva över 400 kommentarer för att få lägga upp nya bilder..

men samtidigt skulle det kanske bidra till att folk blir mer aktiva med själva bildflödet och de gamla bilder som till exempel jag låtit ligga kvar skulle snabbare ge plats för nya.


eller så använder man det nuvarande systemet men låser bilduppladdnings möjligheten för de personer som ligger på noll eller minus i kommentardifferens.

ett annat problem som jag kom att tänka på är ju att man ogärna vill tvinga fram kommentarer, definiera en kommentar - att skriva "fin bild" på 27 bilder blir ju helt plötsligt ett jättelätt sätt att få lägga upp fler bilder på.. även om det som alltid här på fotosidan handlar om frihet under ansvar - lita på individen (vilket jag tycker är jättebra).

hmmm.. nu svamlar jag iväg igen, men det var bara en tanke!

mvh / m
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Du svamlar inte. Precis så har vi funderat också, och som sagt, man kommer fram till att det inte är helt enkelt och/eller bra system.
 

timlu

Aktiv medlem
Skulle man inte kunna införa en "Relevant kommentar" funktion som den som tar emot kommentaren kan fylla i. I så fall skulle man ju kunna kräva att man skulle ha givit fler kommentarer än man fått och mist hälften ska vara relevanta. Då får man ju både kommentarskrav och viss kvalitetskontroll.
 

KGS

Aktiv medlem
timlu skrev:
Skulle man inte kunna införa en "Relevant kommentar" funktion som den som tar emot kommentaren kan fylla i. I så fall skulle man ju kunna kräva att man skulle ha givit fler kommentarer än man fått och mist hälften ska vara relevanta. Då får man ju både kommentarskrav och viss kvalitetskontroll.
Det är så det fungerar på www.photosig.com kommentarerna måste vara av en viss minimilängd samt rankas av mottagaren (tumme upp eller tumme ner) låter du bli att ranka kritiken så blir du inte poppis. Dessutom ger de första kommentarerna på en bild högre poäng än följande. Det gör att nästan alla bilder har tre kommentarer. Men gissa hur väl genomtänkta de är...
 

Bendro

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Just nu så ökar antalet uppladdade bilder fortare än antalet kommentarer. Flest uppladdade bilder kommer relativt sett från betalande medlemmar.
Det är väl rätt naturligt. Ett av skälen att betala medlemsavgifen är ju just möjligheten att kunna ladda upp fler bilder.
Och med fler bilder uppladdade ökar ju urvalet bilder som man vill lägga in i någon pool.
 

timlu

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Det är så det fungerar på www.photosig.com kommentarerna måste vara av en viss minimilängd samt rankas av mottagaren (tumme upp eller tumme ner) låter du bli att ranka kritiken så blir du inte poppis. Dessutom ger de första kommentarerna på en bild högre poäng än följande. Det gör att nästan alla bilder har tre kommentarer. Men gissa hur väl genomtänkta de är...
Ta det bästa av varje då. Inte räkna de första kommentarerna högre utan räkna bara de kommentarer som markerats som relevanta.
 

magnus67

Aktiv medlem
Jag tror att färre uppladdningar/vecka är värt att testa till att börja med, men kanske inte så snålt som 1/vecka.

Det finns ju många andra foto-gemenskaper på nätet. Funkar dom lika dåligt? Om inte, hur gör dom för att lyckas bättre? Ni som vet, finns det inga bra saker som fotosidan kan inspireras av där ute?
 
ANNONS