Annons

Strypa SB-28 blixt i TTL-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Hej!

Snackade lite med Staffan Widstrand om hans bilder med fyllnadsblixt (heter det så, förresten). Han brukar tydligen använda sej av fyllnadsblixt i TTL-läge, men underexponera fyllnadsljuset genom att strypa blixen 0,3-0,7. Tycker det verkade smart, då mina bilder med fyllnadsblixt inte alls får samma diskreta, mjuka blixtljus som Staffans. Vi använder samma blixt, SB-28. Haken är att jag aldrig har fattat hur man stryper i TTL-läge. (Har slarvat bort manualen!) Är det något man gör på blixten, eller från kameran? (Detta skulle kunna förklara varför jag inte fattar hur man gör, för jag har F90X och Staffans bilder är såklart med F5an...) Vet nån hur man gör? Är det bara jag som är dum?
 

BoEk

Aktiv medlem
Tryck på "SEL" på blixten tills symbolen "blixt/+-" visas i displayens högra övre hörn. Tryck sen på + eller - tills du har erhållit önskat värde ( +1,0 till -3,0 ) avsluta sen genom att trycka på "SEL" igen.
 

Petsan

Aktiv medlem
Fix och färdigt...

Där ser man. Detta ger alltså kompernsation med blixten i TTL-läge? Verkar ju hur enkelt som helst. Tack för hjälpen, ´måste konsumettestas i helgen. Slutsats: bara jag som var dum.

/P
 
ANNONS