Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenska gatufotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Har vi några internationell erkända gatufotografer i Sverige?

Jag kanske är lite trög så här på morgonen, men jag kan inte komma på en enda. Kanske är det att snäva av det för mycket att bara kalla någon för gatufotograf?

Jag skulle kunna tänka mig att klassa vissa av Anders Petersen bilder/projekt som gatubilder. Men det är ju ingen som kallar honom för gatufotograf.

Har vi några motsvarigheter till Joel Meyerowitz, Bruce Gilden, Martin Parr osv.?

Elelr har vi massa okända som vi inte vet om som borde lyftas fram?

Namn och länkar tack!

Lars Tunbjörk, Jens-Olov Lasthein och Christer Strömholm är de internationellt kända.

Ralph Nykvist, Tore Johnsson, Micke Berg, Hans Hammarskiöld, Curt Larsson, Sven Oredsson, Thomas H Johnsson är några andra.

Lars Tunbjörk, Jens-Olov Lasthein och Christer Strömholm är de internationellt kända.

Ralph Nykvist, Tore Johnsson, Micke Berg, Hans Hammarskiöld, Curt Larsson, Sven Oredsson, Thomas H Johnsson är några andra.

Det är svårt det därmed definitioner och etiketter :) Men Christer och Jens-Olov hade jag glömt bort. Thunbjörk är ju ett jättebra exempel. Tack.

Dom andra är ju kända i Sverige, men hur kända är dom internationellt. Har vi inga yngre förmågor? Känns lite, om ni ursäktar, gubbigt :D (Förutom Thomas H Johnsson då..)

Är gatufoto som genre inte riktigt erkänt i Sverige ännu? Är det inte tillräckligt fint?

Hade velat se ett In-Public med svenska fotografer.

Ralph Nykvist är väl lite känd utanför Sverige. Han gjorde en bok om Venedig för 20 år sedan tillsammans med Anders Petersen. Hans bok "I Sverige" är en klassik gatufotobok.

Ralph är knappt aktiv längre. Tore Johnsson och Sven Oredsson är döda. Micke Berg tar inte längre gatubilder utan fotar folk han känner. Thomas H Johnssons bok "En blues från Landskrona" är en klockren gatufotobok, men uppföljaren är mer konstfoto.

Det är svårt att tvinga in en fotograf i en genre. De går dit nyfikenheten och utvecklingen tar dem. Gatufoto var inne på 50-60-talet, men många åkta till London, Paris och New York istället för att fotografera i Sverige.

Gatufotografin har aldrig varit så stark i Sverige. Kanske börjar den vakna till liv.

Jag diskuterade exakt det här med Göran Segeholm i går kväll. Vilket sammanträffande :)

Vad intressant! Det samtalet hade jag velat vara med på :)

Det känns ju som att gatufoto är i ropet just nu, men det tar liksom aldrig fart ordentligt. Inte om man jämför med hur det ser ut i England, Frankrike, Tyskland, USA och i delar av Asien.

Men det kanske är så enkelt att det aldrig har vart en särskilt stark genre. Det är ju dessutom svårt t livnära sig på just gatufoto.

Om man bortser från att vara internationellt känd, vad har vi för nya förmågor som tar bra bilder? Kan man säga att Johan Rheborg är en svensk gatufotograf på gång? Finns det fler?

Personligen gillar jag Johans bilder mer än både Mats och Joakims, men det är ju två bra fotografer utan tvekan.

Känns som att "scenen" för gatufoto i sverige är pytteliten, vilket är lite konstigt då det känns som att det är så många som pratar om gatufoto i sammanhang även utanför Fotosidan.

Det finns ju verkligen utrymme för hugade att etablera sig i genren om man lägger ner tid och gör bra koncentrerade projekt.

Personligen gillar jag Johans bilder mer än både Mats och Joakims, men det är ju två bra fotografer utan tvekan.

Känns som att "scenen" för gatufoto i sverige är pytteliten, vilket är lite konstigt då det känns som att det är så många som pratar om gatufoto i sammanhang även utanför Fotosidan.

Det finns ju verkligen utrymme för hugade att etablera sig i genren om man lägger ner tid och gör bra koncentrerade projekt.

Jag tror också att det finns potentioal. Om någon kommer med något stort och genomarbetet så kan det uppfattas som nytt och fräscht och få stort genomslag.

Ja, det är en intressant tanke. Delas det fortfarande ut "residence" till fotografer eller tillhör det en svunnen tid?

Ja, det är en intressant tanke. Delas det fortfarande ut "residence" till fotografer eller tillhör det en svunnen tid?

Avlyssnar du vår redaktion? Nu är du inne på ett ämne som jag och Amy Lagerman diskuterade igår och idag. Hon intervjuade Anders Petersen igår och kom in på ämnet. JH Engström har varit på "Residence" och även gett ut en bok med den titeln.

Det förekommer utomlands men knappt i lilla Sverige. Även om det egentligen är billigt skulle få kommuner komma på idén. De skulle väl ändå tycka att det var dyrt. Och bra fotografer tar ofta fula bilder.

Jens Assur åkte på en betald resa för för ett resebolag och gjorde en bok om Thailand. Det är ju en kommesiell variant.

Svenska Fotografers Förbund har ett hus i Grekland ditt fotografer kan få åka. Men då är det nog mer vila än fota. Tror även författare åker dit och skriver.

Ja det är kanske roligare att åka utomlands på recidence än att åka till Hörnefors eller Floda :)

Tycker att det är intressant diskussion, allt skall vara så kommersiellt nuförtiden, det är lite synd.

Med tanke på den nya lagen så kommer gatufotografin dö ut helt i Sverige tyvärr. Alla privatpersoner på stan kommer anse att du gör något olagligt när du fotograferar människor.. Det blir inte lätt att ta några bilder när mobben kommer stå och skrika åt dig att du är kriminell och antagligen pedofil också.. Usch..

Med tanke på den nya lagen så kommer gatufotografin dö ut helt i Sverige tyvärr. Alla privatpersoner på stan kommer anse att du gör något olagligt när du fotograferar människor.. Det blir inte lätt att ta några bilder när mobben kommer stå och skrika åt dig att du är kriminell och antagligen pedofil också.. Usch..

Så illa är det nog inte. Folk tror kränkande foton är olagligt redan idag. Kamerorna ökar i samhället, det finns liten chans i att puckade lagstiftare lyckas vända en allmänt ökande acceptans.

Däremot så tror jag civilkuragen går ner. Grabben som tog skiten från polisen, delete:ade alla bevis, och sen gjorde undelete och publicerade hur poliserna mobbar honom. Snubben som filmade hur mat som legat på golvet serverades till barn. De personerna som agerade med kameran behövde veta att de hade rätt att handla så. Det riskerar vi att idag tappa.

Eller att det blir som i NYC, man slår först mot de som har seriösast kameror när man ger sig på occupydemonstranter (...bär en liten kompakt så är det inte lika kul att spreja dig med pepparsprej?)

ANNONS
Götaplatsens Foto