Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter och erfarenheter av Mamiya 645 1000s

Produkter
(logga in för att koppla)

Smirre

Aktiv medlem
Synpunkter och erfarenheter av Mamiya 645 1000s?

Jag skulle vilja veta vad för erfarenheter och synpunkter ni har på Mamiya 645 1000s, är det ett vettigt köp om man vill prova på lite mellanformat?

Senast ändrad:
Jag tycker att det är en bra kamera med bra optik fast den har ju några år på nacken. Optiskt placerar jag den snäppet bättre än Hasselblad. Skärpan på de flesta objektiv är bra men tåligheten mot hårt ljus är inte så där jättebra. (Det vill bli spegelfläckar etc.) Efter ca 30000 exponeringar brukar en kontakt som styr slutaren lägga av. Är billigt att få reparerat. Efter ytterligare ca 30000 exponeringar brukar räkneverket bli lite glappt så att det inte orkar nollställa sig. Man kan peta tillbaka det manuellt…
Se även tidigare tråd här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=13067
/Harald

Vettigt insteg i mellanformatsvärlden och i Mamiyas värld. En stor fördel är att deras objektiv är så bra och ändå så billiga.

Du får lätt ihop ett vettigt paket med 45 mm, 80mm och 150/3,5mm för småpengar.

Det finns en del invändningar mot kamerahuset, men väger man in priset för kamera och objektiv finns knappt några konkurenter.

froderberg skrev:
Vettigt insteg i mellanformatsvärlden och i Mamiyas värld. En stor fördel är att deras objektiv är så bra och ändå så billiga.

Du får lätt ihop ett vettigt paket med 45 mm, 80mm och 150/3,5mm för småpengar.

Det finns en del invändningar mot kamerahuset, men väger man in priset för kamera och objektiv finns knappt några konkurenter.

Vad för pengar pratar vi om? Skulle vara intressant att veta lite om prisbilden?

ANNONS
Götaplatsens Foto