Annons

T-Max framkallare. Lagringstid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Hej

Jag hittade en bortglömd nästan oanvänd flaska T-max framkallare i garderoben. Det är koncentrat och jag undrar om någon kan svara på hur länge man kan förvara en sådan?

Då jag är lite sugen på att börja köra lite svartvitt igen så tar jag gärna imot tips på bra (och billiga) film/framkallare kombinationer. Hur är det med D76/efke?

Jag hade tänkt att scanna negativen och printa kopior eftersom jag i dagsläget inte har plats för förstoringsapparaten :-(

Tack på förhand

M

Johan Okker skrev:
Utspädd???
Vanlig TMax klarar sig väl drygt en vecka. RS-en ska klara sig halvåret. Eller mera.
Jag tror det är rejält överdrivna siffror som tillverkarna anger för att de vill gardera sig och man ska köpa ny framkallare. Jag brukar använda T-Max utspädd till 12 filmer och/eller då den är ett halvår gammal. Man får se till att vätskan inte får syre så brukar det gå bra.

Är du riktigt osäker kan du ju offra en film och testa.

Hur länge har dne varit öppnad? Oöppnad T-Max-framkallare brukar väl ha en datummärkning på ett par år. I öppnad flaska skulle jag nog inte personligen spara den mer än några månader och då under förutsättning att flaskan varit fri från syre (ihopklämd eller fylld med skyddsgas eller glaskulor).

Framkallare är billigt, köp ny så slipper du experimentera med tider som riskerar att bli olika för nästa flaska du köper.

En kombination jag blivit förtjust i på sistone är Delta 100 i Xtol. Jag får till min förvåning ut minst EI 160 och det är mindre jobb i datorn för att få till mellantonerna rätt än det var med TMX.

jimh skrev:
Hur länge har dne varit öppnad? Oöppnad T-Max-framkallare brukar väl ha en datummärkning på ett par år. I öppnad flaska skulle jag nog inte personligen spara den mer än några månader och då under förutsättning att flaskan varit fri från syre (ihopklämd eller fylld med skyddsgas eller glaskulor).

Framkallare är billigt, köp ny så slipper du experimentera med tider som riskerar att bli olika för nästa flaska du köper.

En kombination jag blivit förtjust i på sistone är Delta 100 i Xtol. Jag får till min förvåning ut minst EI 160 och det är mindre jobb i datorn för att få till mellantonerna rätt än det var med TMX.

Ja du har nog rätt, framkallaren kostar inte många kronor. Det är nog att vara dumsnål även om det nog är 9/10 delar kvar i flaskan och den inte varit öppnad sedan jag blandade första gången.

Frågan om vad jag ska satsa på nu kvarstår dock. Tänk på att jag är ovan så bra,billigt och lätt :) ska det vara. Jag prioriterar nog priset ganska mycket så här till en början, framför allt då jag hade tänkt scanna negativen(flatbädd).

M

Melker Humala skrev:
Frågan om vad jag ska satsa på nu kvarstår dock. Tänk på att jag är ovan så bra,billigt och lätt :) ska det vara. Jag prioriterar nog priset ganska mycket så här till en början, framför allt då jag hade tänkt scanna negativen(flatbädd).
Bestäm dig för om du vill ha en 100- eller 400-film, och köp sen den sort som du kan få tag i enklast och billigast. Sen kör du den filmen konsekvent tills du själv kan peka på en egenskap hos den som gör att du vill utvärdera något annat. Alla filmer på marknaden är bra och det finns ingen svart magi kring det.

Samma sak med framkallaren, titta på ett alternativ som passar din förbrukningsstil och ger god ekonomi. Den framkallare som ger bäst ekonomi för sällananvändaren är nog Rodinal. Den blandar du enkelt inför varje framkallning och koncentratet håller i princip hur länge som helst även i öppnad flaska. Pulverframkallare som D76/Xtol måste blandas i större kvantiteter för att det skall vara rationellt och då gäller det att du håller förbrukningen uppe så du slipper kasta.

God poäng Jim!

Men flera framkallare går ju att köra med förnyare.. t ex D76, TMaxRS och säkert flera. Då är ju framkallaren "fräsch" i väldigt lång tid.

ANNONS
Götaplatsens Foto