Annons

Tamron 28-70 f2,8 rxd för bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazySpikes

Aktiv medlem
Hej. Jag har fått äran att fotografera en gammal kollegas bröllop.

Så jag kikar på ett 28-70mm 2.8 objektiv och har hittils sett Tamrons RXD modell dyka upp på blocket.. 4800-5500kr har priset varit dom senaste gångerna.

Är det ett prisvärt och bra objektiv för bröllop eller ska jag satsa på annat? (Budget ligger på ca 5k)
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Kanske inte svar på din fråga, men har du funderat på att hyra objektiv. Då kan du ha t.ex 24-70 och 70-200.
I fall 2.8 räcker eller inte beror på hur ljust/mörkt är stället där bröllopet hålls.
 

CrazySpikes

Aktiv medlem
Kanske inte svar på din fråga, men har du funderat på att hyra objektiv. Då kan du ha t.ex 24-70 och 70-200.
I fall 2.8 räcker eller inte beror på hur ljust/mörkt är stället där bröllopet hålls.
Hittils när jag letat att hyra objektiv så har det varit utanför mitt län. Sen vill jag investera i 28-70 2.8 för jag gillar brännvidderna. Slippa byta objektiv stup i kvarten =)
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Nu svarar även jag på något som du inte frågat, men...

Om du inte plåtat bröllop tidigare, eller bara något enstaka, så tycker jag inte att du skall grotta ner dig alldeles för djupt i specifika objektivval. Missförstå mig rätt, klart du skall köpa ett bra objektiv, men mycket av resultatet kommer att bero på så många andra faktorer än val av objektiv. Eller, brutalt ärligt, du har chans att sumpa en bröllopsfotografering på så många andra sätt än genom att komma med fel glugg imho. ;)
Planering, förutseende, redundans, uppmärksamhet, snabbhet. Reka om möjligt platsen, förbered positioner, förutse ljuset, ta med extra batterier och laddare, reservkamera, sprid ut dagen på många minneskort m m. Och se till att vara på plats i god tid. Jag har inte plåtat jättemånga bröllop, kanske ett femtontal, men de bitarna är det jag prioriterar.

Din egentliga fråga, om det specifika objektivet, har jag tyvärr inget svar på. 🙈
 

CrazySpikes

Aktiv medlem
Nu svarar även jag på något som du inte frågat, men...

Om du inte plåtat bröllop tidigare, eller bara något enstaka, så tycker jag inte att du skall grotta ner dig alldeles för djupt i specifika objektivval. Missförstå mig rätt, klart du skall köpa ett bra objektiv, men mycket av resultatet kommer att bero på så många andra faktorer än val av objektiv. Eller, brutalt ärligt, du har chans att sumpa en bröllopsfotografering på så många andra sätt än genom att komma med fel glugg imho. ;)
Planering, förutseende, redundans, uppmärksamhet, snabbhet. Reka om möjligt platsen, förbered positioner, förutse ljuset, ta med extra batterier och laddare, reservkamera, sprid ut dagen på många minneskort m m. Och se till att vara på plats i god tid. Jag har inte plåtat jättemånga bröllop, kanske ett femtontal, men de bitarna är det jag prioriterar.

Din egentliga fråga, om det specifika objektivet, har jag tyvärr inget svar på. 🙈

Tack för svar! Objektivet skall förstås inte vara fokus på bröllop men har ett annat zoomobjektiv som inte kan generera dom bilderna jag vill (sämre kvalite osv). Men mitt lilla 35mm gör det (dock långsam AF samt endast 35mm så är låst att behöva stå från ett visst avstånd)

Som du skriver om förbered positioner så kanske det blir begränsat. Då kanske 28-70 är perfekt medans 35mm är för kort avstånd eller 70-200mm för långt.

Men dessa saker ska jag ha i huvudet när jag talar med den som ska gifta sig =) Tack!
 

PhilipN

Ny medlem
Fotade ett bröllop med ovan nämnda objektiv samt tamron 70-180 f2,8 förra året. Använde 28–70 i ca 80% av fotona vilket fungerade väldigt bra tyckte jag. Om du utgår från det objektivet och behöver komma närmare kan man ju alltid ”zooma” med fötterna ;)
 

CrazySpikes

Aktiv medlem
Fotade ett bröllop med ovan nämnda objektiv samt tamron 70-180 f2,8 förra året. Använde 28–70 i ca 80% av fotona vilket fungerade väldigt bra tyckte jag. Om du utgår från det objektivet och behöver komma närmare kan man ju alltid ”zooma” med fötterna ;)
Har ju 70-200 sony f4 så den går säkert fota på avstånd med. Men vill förstås få ut mesta av bilderna =)
 

CrazySpikes

Aktiv medlem
Värt att fundera på är väl om du behöver blixt.
I så fall om den kan slås i taket. Direkt-blixt är ingen höjdare.
Jag köpte ett blixtkit (kabel) men har även en lös man slänger på kameran. Fick ju med sändare i kittet så den går ju använda till lösa blixten och då använda som "portabel". Ska leka lite med det och se hur det blir =)
 
ANNONS