Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tamron 280/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Köpte här om dagen en soligor pro 1,4x teleconverter för att använda på mitt tamron sp70-200/2.8

Blev något överaskad när jag fortfarande kunde använda bländare 2.8. Ska inte minsta möjliga bländare minska ett steg när man monterar en 1,4x?

Är det en miss av tamron på deras tämligen nya 70-200?
 

Makten

Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Är det en miss av tamron på deras tämligen nya 70-200?
Konverteraren har ju ingen aning om vilket objektiv du har satt framför, så den lär bara ha överföring av alla kontakter mellan kameran och objektivet. Alltså "märker" kameran inte någon skillnad eftersom chipet i objektivet fortfarande talar om att det är ett 70-200/2,8 som sitter på. I själva verket blir det ett 100-280/4. Det som kameran tror är f/2,8 är egentligen f/4, men det kommer nog inte röna några problem. Det blir lite längre slutartider bara.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jaha. Det försvinner alltså ett steg ljus på vägen. Det är alltså inte teleconvertern som säger åt kameran att minska till f/4, utan det rör sig om ljusförlust.

Har jag uppfattat det rätt då?

Edit:

En följdfråga blir det ju hur som helst kom jag på.

Om det rör sig om ljusförlust kommer ju ändå bländaren ha samma fysiska mått på öppningen. Det betyder ju att skärpedjupet inte kommer att ändras, utan kommer vara som ett 280/2,8 istället för ett 280/4.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Relativt begrepp

bländare är ett relativt begrepp (ungefär brännvid/frontöppning. Samma öppning blir olika bländare med olika brännvider. Skärpedjupet blir detsamma som om du använt ett 280/4.
 

Makten

Aktiv medlem
Man kan säga att du beskär bilden optiskt, och då kommer ljuset från den beskurna rutan plötsligt att spridas över en större yta för att täcka hela sensorn, med mindre ljus per ytenhet som följd. Beskär du själv bilden istället för att förlänga objektivet så får du ungefär samma förlust, men istället är det då sensorns upplösning som blir "ett steg" mindre istället för att du måste höja ISO ett steg. Vad som i slutändan ger bäst resultat vete håken.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jaha. Tackar för alla svar.
Har för övrigt testat kombinaitonen Tamron SP 70-200/2.8 Di IF LD Macro + Soligor 1,4xpro teleconverter.

Är mycket nöjd med bildresultatet. Var lite orolig att jag skulle tappa allt för mycket skärpa, men mina farhågor visade sig vara helt onödiga.
Lite väl mjukt på största bländare, men vid 5,6 är det bra och vid 8 riktigt skarpt.

Bifogar en ganska dålig bild. Är kanske lite svårt att se tyvärr.
100%cropar med converter i övre raden, och utan i den undre.
200mm respektive 280mm.

Från vänster i den övre raden är det f4, f5.6, och f8.
I den undre: f2.8, f4, och f5.6

Undviker man största öppning med converter får man iaf ett skärperesultat som är bättre än största öppning utan converter, och då är denna optik lika skarp som canons motsvarighet.

Mao är denna kombo fullt godkänd av mig.
 

Bilagor

ANNONS