Annons

Teaterfoto - vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus V

Ny medlem
Jag har just börjat planera inför inköp av fotoutrustning.
Jag har inte fotat tidigare, men det jag ska göra i princip är att fotografera teaterföreställningar, då jag jobbar med det.

Vad behöver jag för utrustning?

Jag har spanat på canons 400d. Många säger att större kamera kommer jag inte behöva, utan lägg pengarna på bra optik istället. Bilderna ska vara till programblad, affischer och hemsida så klart.Det viktiga är att behålla all färgsättning och känsla i ljuset på scenen och skådisarna.

Jag har tittat på canons EF-s 17-55mm f/2,8 IS USM, samt funderat på EF 70-200 f/2,8L IS USM.

Vad tror/tycker ni att jag behöver?

Tack för hjälpen! :)

Hej!

Att fota just teater kan vara lite knepigt. Du kommer defenitivt behöva skruva upp ISOn hög jag brukar köra minst 1600, så en kamera med bra brusegenskaper kan vara något att tänka på. 70-200 tror jag inte att du kommer ha någon vidare användning av. mycket bättre att hoppa upp på scenen och böka lite.

Jag kör en D300 med 17-55 2,8 och det funkar utmärkt, har ibland använt div. fasta 1,8 när det är riktigt mörkt.
Undvik blixten, och se till att du har ljusdesignern där så ni kan justera ljuset...

varför undvika blixt?
under föreställning kanske men om det är under ett rep borde det väl inte spela roll. Det går väl att ställa in så blitxten ger lite ljus? Eller blir det för platt ändå?

Jag ska fota band och det kommer att ske både live o i replokal. Jag tänkte att jag skulle använda blixt på livespelningarna. När det behövs (om det gör det alls) givetvis.

Jag har inte så ljusstarka objektiv utan en kitglugg o en 50-200 och snart ett Tamron 90 mmm macro :))). Så jag tänkte att det går väl att lösa med blixt?

Saken med att använda blixt är att det skapar en helt annat bild än hur det egentligen ser utt, man vill ju gärna vara så realistisk som möjlig, ha dett färgade ljuset och vsa den stämmning som finns, så köp lite ljusstärk fast optik, inte så dyrt.

Men om du har en blixt så prova på med och utan, så kan du se vad vi menar :)

jodå jag vet hur det kan bli :), har spelat teater själv. Det fotas ju sällan under framträdanden utan under repetitioner där man har fler chanser och kan "frysa" i olika poser.

Räknas 2,8 som tillräckligt bra?

Genrep

Jag brukar försöka plåta genrep, för att kunna röra mig. Använder så gott som alltid fast 50mm, f1.8.

Btw fota alltid i raw! vitbalansen er nästan omöjlig att få rätt ner man fotar teater. och ofta kan dett vara snyggt att höja tempraturen bara lite :)

Vad är bra nog i kameraväg då?
Har ju som sagt sneglat på canons eos 400D, då den i princip har samma egenskaper som storebror 40D. Men räcker de med tanke på brusreducering etc? Och hur hanterar de höga ISO tal?

Jag har förstått att Nikons D300 är en rysligt bra kamera men är det den klassen man ska gå till för att få bra resultat eller kan man "nöja" sig med mindre?

Också så klart, Canon eller Nikon?
Det var en handlare som nästan varnade mig här om dagen, han var helt klart Canon vän. Han menade att Nikon inom en överskådlig tid inte kommer finnas kvar på marknaden, då större bolag som Sony och andra multibolag kommer äta upp marknaden, och då var det säkrare att göra en långtidsinvestering i optik för Canon t.ex. Vad tror/anser ni?

Tack för alla tips hittills.

Markus

Markus V skrev:
Också så klart, Canon eller Nikon?
Det var en handlare som nästan varnade mig här om dagen, han var helt klart Canon vän. Han menade att Nikon inom en överskådlig tid inte kommer finnas kvar på marknaden, då större bolag som Sony och andra multibolag kommer äta upp marknaden, och då var det säkrare att göra en långtidsinvestering i optik för Canon t.ex. Vad tror/anser ni?

Tack för alla tips hittills.

Markus

Det var det dummaste jag hört! Nikon levererar flest digitala systemkameror i världen. Tror du själv de kommer packa ihop och dra sig tillbaka?

Nikon har använt samma bajonettfattning sedan 50-talet. För långtidsinvestering finns nog inget säkrare än Nikon, men tänk då på att inte köpa objektiv gjorda för det mindre dx-formatet.

Välj den systemkamera du själv känner dig nöjd med.(Själv kör jag Nikon D-70 och D-50)

Välj en eller två ljusstarka zoom-objektiv med fast ljusstyrka (då ändrar sig inte exponeringen när du zoomar). Själv använder jag gärna Tokina 28-70/2,8 (på fri hand) och Nikkor 70-210/4 på stativ. Det senare är bra till att "komprimera" ihop ett sceneri.

Spotmätning och manuell exponering. Med tiden lär du dig lämplig exponering utan att titta i kameran.

Minst 800 ISO - gärna högre om bildkvalitén tillåter det.

Vitbalansen på glödlampa - teaterljus är ofta väldigt varmt - särskildt vid låga ljusvärden.

RAW är bra - men JPEG funkar det också.

Ljusteknikern är din bästa vän. Lycka till!

Den optimala utrustningen för ändamålet torde vara Nikon D3, objektiv som skulle funka fint ihop med den är AF-S 14-24/f2.8, AF-D 50/1.4, AF-D 85/1.4 samt AF-S 70-200/f2.8VR, sen är det bara att bränna på i typ ISO-3200.

Men smakar det så kostar det :)

/kent

för teaterfoto antar jag att du plåtar när det inte är föreställning, och har viss möjlighet att påverka ljuset.

En 450D med 17-55/2,8 kommer definitivt att räcka till för de flesta bilderna. Komplettera med ett tele (70-200 eller en 135:a) så kan du nog göra fina bilder från scenen.

Blixt behövs inte. Fundera gärna på 40D (om du funderar Canon), slutarljudet är väldigt diskret vilket kan vara viktigt när det gäller att inte störa en föreställning. Annars så räcker 450D brusmässigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto