Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Telekonverter, mellanringar och ef/ef-s fattning.
- Trådstartare aishiteru
- Start datum
ekemannen
Aktiv medlem
Va ? Hur menar du ? Jag tycker att det borde funka.laan skrev:
Om de passar för ef, så passar de i huset, men väldigt få till ett ef-s objektiv.
/Erik
Jeppe
Aktiv medlem
Canon har gjort nya mellanringar, anpassade för EF-S (och EF naturligtvis) De heter EF12 II och EF25 II (gamla heter bara EF12, resp. EF25) som passar EF-S optik. Det handlar om att man inte kan montera EF-S på den "gamla" EF-fattningen. Alltså går det inte att montera ett EF-S objektiv på en konverter med EF-fattning. Det finns för närvarande inga konvertrar med EF-S Fattning (mig veterligen).
Man kan säga att EF är framåtkompatibel och att EF-S inte är bakåtkompatibel
Man kan säga att EF är framåtkompatibel och att EF-S inte är bakåtkompatibel
t_mauritsen
Aktiv medlem
Off topic: Vad är egentligen nackdelen med mellanringar? Kanske förutom att det är bökigt?
Hälsningar, Thorsten
Hälsningar, Thorsten
StaffanW
Aktiv medlem
Har själv gamla mellanringar som inte passar EF-S. Om man köper EF12 II som passar EF-S objektiv, kan man då kombinera en gammal EF25 med EF12 II och ett EF-S objektiv?
Eller om man har tex en EOS 10D som inte är EF-S kompatibel, kan man vid närbilder kombinera tex 10D + EF12 II + EF-S 17-55/28IS?
Frågan är alltså, kan man med EF12 II ha ett EF-S objektiv i ena ändan, och ett EF (non EF-S) -kompatibelt system i andra.
Hoppas jag inte var luddig nu...
Kan ju tex vara intressant om man har ett EF-S 60/2.8 Makro och byter till Canon 5D.
Eller om man har tex en EOS 10D som inte är EF-S kompatibel, kan man vid närbilder kombinera tex 10D + EF12 II + EF-S 17-55/28IS?
Frågan är alltså, kan man med EF12 II ha ett EF-S objektiv i ena ändan, och ett EF (non EF-S) -kompatibelt system i andra.
Kan ju tex vara intressant om man har ett EF-S 60/2.8 Makro och byter till Canon 5D.
Jeppe
Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Har själv gamla mellanringar som inte passar EF-S. Om man köper EF12 II som passar EF-S objektiv, kan man då kombinera en gammal EF25 med EF12 II och ett EF-S objektiv?
Javisst. Det är EF-fattning mot huset och EF-S fattning mot objektivet.
StaffanW skrev:
Jepp, se föregående svar, men det är möjligt att fokus hamnar inne i objektivet vid ~17mm och att den inte fokuserar på längre avstånd.
StaffanW skrev:
Precis...
StaffanW skrev:
Nej inte luddig.. men omständig
t_mauritsen
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Tjaa...nackdel.. du förlorar ljus.
Så det ljuset man förlorar, vart tar det vägen? Anledningen att jag frågar är några bilder jag såg nogån stans som såg lite bleka ut. Undrar därför om det är det förlorade ljuset som spökar? Farar omkring inne i objektivet, kanske?
Eller kanske är det bara som att använda ett fullframe objektiv på en cropkamera? Där förlorar man det som hamnar vid sidan om sensorn...
Hälsningar, Thorsten
Jeppe
Aktiv medlem
aishiteru skrev:
Fast är inte ef-s fattningen gjord så att bildcirkeln ska vara anpassad för aps formatet?
Funkar det ändå?
10D, som frågan gällde, har ju APS-C sensor. Det funkar även på kameror med större sensor, men med "musöron" till följd (svarta hörn). Men det sker bara på brännvidder under 20mm. Men det begränsade fokusområdet känns jobbigt.
Jeppe
Aktiv medlem
t_mauritsen skrev:
Så det ljuset man förlorar, vart tar det vägen?
Ljuset avtar med kvadraten av avståndet.Eftersom ljuset måste färdas längre väg, så förlorar du ljusstyrka på objektivet. Men eftersom moderna kameror mäter ljuset genom objektivet så har detta ingen praktisk betydelse, det blir bara längre slutartider.
Är bilderna bleka beror det sannolikt på något annat.Här är ett exempel från 1D MkII + EF 25 II och EF-S 17-55/2.8 @55mm. Fokus kan endast få ca 1 cm framför linsen med en 25mm mellanring. Perfekt till macro?
Bilagor
StaffanW
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej inte luddig.. men omständig![]()
Lite rakare fråga:
Fungerar IS bra i makrosammanhang, eller är det alltid stativ som gäller?
t_mauritsen
Aktiv medlem
Tack Jesper för den utredningen!
Hälsningar, Thorsten
Hälsningar, Thorsten
Jeppe
Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Lite rakare fråga:
Fungerar IS bra i makrosammanhang, eller är det alltid stativ som gäller?
Mina erfarenhet säger mig att slutartiden oftast blir så lång ändå att IS inte kan ersätta stativ. Tider på 1/4 är inte helt ovanliga och med tanke på förstoringsgraden så är det av absolut vikt att hålla stilla. Med ett 100mm macro (t.ex. Nikons macro-IS) så är tre steg (vilket man kan förvänta sig är max) från 1/160 = 1/20.
Vidare, så kan jag göra en personlig reflektion att jag alltid använder stativ, därför att jag vill ha 100% kontroll över kompositionen, något som är extremt svårt att få på frihand vid 1:1
vannar
Medlem
Konverter till EF-S objektiv
Precis som flera har sagt så finns det ingen idag ingen konverter som passar ett ef-s objektiv.
Eftersom jag ville ha större förstoring än 1:1 med mitt ef-s 60mm macro började jag experimentera.
Jag upptäckte att om man monterar den nya mellanringen EF12II mellan min Kenko 1,4X konverter och objektivet.
Alltså: kamera-konverter-mellanring-objektiv. Så fungerade det utmärkt, Ingen vinjettering eller något sådant och bildkvaliteten är utmärkt. Autofokus fungerar om man använder mittenpunkten på min kamera (350d) och det är gott om ljus, men man bör nog ändå använda manuell fokus för maximal kontroll...
Exakt vilken Förstoringsgrad man får vet jag inte men det är nog iaf närmare 2:1 tror jag...
Precis som flera har sagt så finns det ingen idag ingen konverter som passar ett ef-s objektiv.
Eftersom jag ville ha större förstoring än 1:1 med mitt ef-s 60mm macro började jag experimentera.
Jag upptäckte att om man monterar den nya mellanringen EF12II mellan min Kenko 1,4X konverter och objektivet.
Alltså: kamera-konverter-mellanring-objektiv. Så fungerade det utmärkt, Ingen vinjettering eller något sådant och bildkvaliteten är utmärkt. Autofokus fungerar om man använder mittenpunkten på min kamera (350d) och det är gott om ljus, men man bör nog ändå använda manuell fokus för maximal kontroll...
Exakt vilken Förstoringsgrad man får vet jag inte men det är nog iaf närmare 2:1 tror jag...
ekemannen
Aktiv medlem
Man måste skilja på mellanringar och konvertrar.
Konvertrars "främsta" (mot objektivet) lins brukar sitta väldigt långt fram, lite utanför konvertern, så med aps-objektiv där bakersta linsen sitter längre bak än vanligt tar linserna i varandra.
Mellanringar tycker jag borde funka eftersom de saknar linser.
/ Erik
Konvertrars "främsta" (mot objektivet) lins brukar sitta väldigt långt fram, lite utanför konvertern, så med aps-objektiv där bakersta linsen sitter längre bak än vanligt tar linserna i varandra.
/ Erik
Jeppe
Aktiv medlem
ekemannen skrev:
/ Erik
Ja, det kan man ju tycka, men eftersom Canon har ändrat infästningspunkten på EF-S så passar alltså inte ett EF-S objektiv i en EF-bajonett, utan du måste ha en EF-S-bajonett. Är det utrett nu?