Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hörde från min lokala fotoaffär i fredags att den kan bli ytterligare försenad. Jag hoppas verkligen för er alla som väntar att det inte blir så. Jag har en kompis som sitter som på nålar och väntar, han är svettig nu efter det beskedet.

Vi håller tummarna för att den kommer den 25 feb.

Krille på foto7:an i Örebro. Han har tydligen pratat med nån på Nikon och fått det beskedet. Varför den skulle bli sen vet jag inte men att den skulle det var klart enligt honom.

Fast att det på Nikons egen svenska site lades upp i förrgår att det var klart att säljstart blir 25 feb...???

Förmodligen för att de inte vill gå ut med eventella förseningar och försöka hålla tiden som utlovats. Min kompis Andreas Hylthén väntar på sin D2x och har varit i kontakt med Nikon och där får han inget svar om något, bara det är märkligt.
Eftersom jag själv inte är Nikonspekulant så föreslår jag att du ringer till Krille på Foto 7:an och frågar vad han vet som inta alla andra vet. Ring på 019-6116492.

Hoppas att han kan ge ett annat svar nu än vad han gav mig i fredags.

Vi håller tummarna och lycka till.

Rykten passar jag mig noga för att sprida. Vad ska jag tjäna på det? Jag har gett dig namn och telefonnummer till min "källa". Detta för att det inte ska uppfattas som något rykte utan ett konkret uttalande från en handlare med kontakter hos Nikon. Jag ville bara delge den information jag fått och sedan kan du om du vill följa upp detta genom att ringa Krille.

Arleklint skrev:
Betaversion:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=11938809

Hittar ni fler testrapporter kan ni väl länka in dom.

"- the dynamic range. They mention very clean shadows but a slight trend to burn out the highlights. The D2X probably has to be used like slide film,"

Som förväntat med så små pixlar, sämre dynamiskt omfång.

"- noise up to 800 ISO appears to be very well controlled (almost impossible to see in print when noise reduction is on strong - very reasonnable still without)."

De har satt in kraftig brusreducering för att få ned bruset vid ISO 800, nödvändigt med så små pixlar och oxå det som förväntat.

Ska bli intressant att se hur pass mycket bildkvalitén påverkas av brusreduceringen.

Om kameran beter sig som dia omfångsmässigt så är det tillräckligt för mig.

Bruset är jag inte orolig för.

"- noise up to 800 ISO appears to be very well controlled (almost impossible to see in print when noise reduction is on strong - very reasonnable still without)."

ISO 800 använder jag inte i mitt naturfoto, men det är tydligen acceptabelt även där utan extra brusreducering i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto