För mitt vidkommande slutar disksussionen här.
Tack alla som engagerat sig och försökt svarat. Slutsaten av originalfrågan är att Lightroom fortfarande har en del att önska på sökfronten. Det går att söka fram saker väldigt exakt men inte via textsök som rubriken på denna tråd anger.
Tack och hej!
Visst kan man önska sig att textsök kunnat fungera bättre. Men med tanke på att LR har andra typer av sökomotorer och att man kan kombinera dom så känns det bara kaka på kaka. Bättre att lära sig använda dom på rätt sätt.
Hoppas iaf du kan använda dig av tipsen som kommit upp och vi hoppas på en förbättring när LR3 kommer ut.
Då kan du väl vara snäll och förklara hur du gör en Smart Collection som tar fram alla bilder där endast sökordet "Pelle Persson" finns och inga andra sökord alls. Jag vill gärna lära mig hitta de bilder där bara Pelle är med, på ett smart sätt.
Jag vet ju inte hur du har skapat dina nyckelord odyl. Dessutom blir det svårt för mig eftersom jag aldrig bara har ett nyckelord på en bild.
I det fallet hade jag fått upp 0 bilder.
Jag taggar inte efternamn så jag kan få upp 4 olika Pelle. "Pelle Andersson", "Pelle Bengtsson", "Pelle Carlsson" och "Pelle Davidsson".
men men. Jag antar att du bara vill bilder där bara en person figurerar?! Dessa bilder har jag taggat Porträtt för att jag vet att jag vill hitta såna bilder. Annars blir det krångligare, men inte jättemycket.
Jag har alla keywords lagrade i textfil.
Så i ditt fall hade jag gjort en Smart collection över "Pelle Persson"
Sen Använt mig av biblioteksfiltret och sållat bort alla människorna.
"Keywords doesnt contain Rasmus, Petrus, Judas, Gabriel........."
Eftersom jag har alla människor, platser, Evenemang ordnat på rätt sätt gör jag detta i ett nafs.Kopiera, klistra in och ta bort Pelle.
Fast du borde dock haft fler nyckelord och det är väl det som är problemet med de flesta.
Testsökning lär inte bli så här smart någonsin eftersom ingen (hoppas jag) enbart taggar sina bilder med ett nyckelord. Finns det personer och det är vanligt kan man ju lägga in i sökmotorn: DOES ONLY CONTAIN ****"
Men då fattar man nog inte vitsen med flera sökord.
EDIT: Bibliotekssökning är alltid lokalt så den försvinner inte från din smart collection förrän du vill det. Vet du att du lagt in en ny person som nyckelord så fyller du självkart på denna smart collection filtret.
/Stefan