Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Textsök i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Textsökningen i Lightroom tycker jag är himla knepig. Man kan t ex inte göra en exaktfrassökning. Säg att jag har bilder på elefantsäl (jo det finns en sälart som heter det... :) ). Jag har också tagit rätt mycket bilder på elefanter. Nu är kruxet när jag vill ha ut bilderna på elefantsälarna som ju givetvis har keywordet "elefantsäl" så får jag också ut alla bilderna på elefanterna och de vill jag INTE ha ut. De har ju keywordet "elefangt" och söks därmed fram.

Hur gör jag för att göra en exakt sökning? Ett annat exempel som är hämtat från Adobes forum i ämnet. Hur gör jag för att söka fram bilder från "Salt Lake City" utan att få med alla bilder som är taggade med "lake" ?

Den som kan knäcka denna nör blir min hjälte!

textsök med villkor

När man söker text kan man välja "contain", "contain all", "don't contain". Väljer man "contain all" borde man endast få bilder som innehåller salt + lake + city. Det blir inte en exakt sökning som du efterlyser, du skulle också få träff på "city lake salt", men med contain all borde du aldrig få både elefanter och elefantsäl...

Textsökningen i Lightroom tycker jag är himla knepig. Man kan t ex inte göra en exaktfrassökning. Säg att jag har bilder på elefantsäl (jo det finns en sälart som heter det... :) ). Jag har också tagit rätt mycket bilder på elefanter. Nu är kruxet när jag vill ha ut bilderna på elefantsälarna som ju givetvis har keywordet "elefantsäl" så får jag också ut alla bilderna på elefanterna och de vill jag INTE ha ut. De har ju keywordet "elefangt" och söks därmed fram.

Hur gör jag för att göra en exakt sökning? Ett annat exempel som är hämtat från Adobes forum i ämnet. Hur gör jag för att söka fram bilder från "Salt Lake City" utan att få med alla bilder som är taggade med "lake" ?

Den som kan knäcka denna nör blir min hjälte!

Om du har ett keyword "elefant" och ett "elefantsäl", och du bara söker på "elefantsäl" så borde du väl inte få med några elefanter?

Men visst, jag håller med... LR's sökfunktion är lite dum eftersom den inte skiljer på ord och fraser. Det man ska tänka på är ju att ett keyword inte nödvändigtvis är ett ord utan kan vara en fras med flera ord.

Söker man med metadata så får man ju upp en snygg lista med alla keywords. Och bläddrar man i keywordlistan i högerpanelen går det ju att välja rätt keyword. men det är när man ska söka i text, eller bygga smart collections som det strular.

En lösning är att i alla flerordiga keywords ersätta mellanslag med _ så att t.ex. Salt Lake City skrivs som Salt_Lake_City vilket därmed blir ett enda unikt ord.

En dum fråga kanske (använder inte Lightroom själv), kan man inte gruppera ord med citattecken?

Kan inte reproducera ditt påstående...

Jar har både "pilgrimfalk" och "falk" i mina keywords. Om jag söker på pilgrimsfalk så får jag endast pilgrimsfalk.Om jag söker på "falk" så får jag också pilgrimsfalk.

Det borde vara så att om du söker elefant skulle du också få träff på elefantsäl. Men om du söker elefantsäl borde du inte få träff på elefant.

Kan du bekräfta att din tidigare beskriving är verkligen hur det fungerar för dig?

Tack för alla svar. Ni är fantastiska. Men dessvärre har ingen av er hjältestatus än...

Jag skall försöka beskriva problemet igen.

Detta är ett påhittat exempel men som ändå beskriver problemet tydligt.

Jag har på min USA-resa tagit 500 bilder när jag var i Salt Lake City. Där har det blivit blandad bilder, både på min familj, när jag fikar och när vi åker karusell. Men även på en vacker sjö i utkanten av staden.

Samtliga bilder från Salt Lake City har keywordet "Salt Lake City" av förklarliga skäl. Några av bilderna har också keywordet "Lake" eftersom en sjö finns på bilden. Nu sitter jag och vill bland dessa 500 bilder bara se sjöbilderna, alltså bara de som har keywordkombinationen "Salt Lake City, Lake". Alltså inga bilder på familj, gatufoton eller annat utan endast på sjön i Salt Lake City som är 10 bilder.

Detta går inte att få till verkar det som. Att separera med _ är ju såklart en lösning, men skall man verkligen behöva göra det i ett så professionellt program som Lightroom? Det innebär massor med jobb att keyworda om allt.

Nej - hjältestatus någon? Och nej, "+lake+, Salt Lake City" funkar inte trots att det verkade vara en kanonlösning... :)

Varför fungerar inte valet <Keywords> <Contains Words> Salt Lake City ? Vilka extra bilder/keywords får du med då?

Vi får nog hoppas på framtida versioner av LR.

Just detta att söka fram bilder som innehåller keyword X och Y, men inga andra är inte helt enkelt. Såg nån tråf på lightroomforums där en idé var att i metadatasökningen markera samtliga keywords utom de man ville ha, sen skapa en ny keywordkolumn och göra samma sak, sen en till, sen en till... och sen invertera resultatet... eller nåt i den stilen.

Att döpa om flerordiga keywords till att ha _ istället för mellanslag är lite jobb, men nåt som jag själv trots allt funderar på att göra för att underlätta sökningar. Det positiva är ju att det räckar att ändra ett keyword en gång så slår ju det igenom på alla ställen där det finns med. Men visst, har man många keywords så är det ju en del att gå igenom, men det borde gå rätt fort om man bara sätter sig en stund.

Då får du kombinera din sökning så att du för Text väljer <Keywords> <Contain> Salt Lake City och sedan väljer att söka på Metadata och väljer Keyword från menyn och markerar ordet Lake. Den något omständiga proceduren ska ge dig dina sjökort från Salt Lake City.

Reguljära uttryck?

Med risk för att framkalla illamående hos en del ... :)

Men jag för min del hade gärna sett en textsökfunktion med en liten kryssruta där man kunde klicka i om man ville söka med reguljära uttryck och att det då givetvis fanns stöd för sådana sökningar enligt någon hyfsat allmän syntax. Det skulle ju lösa problemet.

Eller i alla fall att Lightroom var skiftkänsligt gjorde skillnad på "lake" och "Lake", det hade ju varit en bra början.

Tack för alla svar. Ni är fantastiska. Men dessvärre har ingen av er hjältestatus än...

Jag skall försöka beskriva problemet igen.

Detta är ett påhittat exempel men som ändå beskriver problemet tydligt.

Jag har på min USA-resa tagit 500 bilder när jag var i Salt Lake City. Där har det blivit blandad bilder, både på min familj, när jag fikar och när vi åker karusell. Men även på en vacker sjö i utkanten av staden.

Samtliga bilder från Salt Lake City har keywordet "Salt Lake City" av förklarliga skäl. Några av bilderna har också keywordet "Lake" eftersom en sjö finns på bilden. Nu sitter jag och vill bland dessa 500 bilder bara se sjöbilderna, alltså bara de som har keywordkombinationen "Salt Lake City, Lake". Alltså inga bilder på familj, gatufoton eller annat utan endast på sjön i Salt Lake City som är 10 bilder.

Detta går inte att få till verkar det som. Att separera med _ är ju såklart en lösning, men skall man verkligen behöva göra det i ett så professionellt program som Lightroom? Det innebär massor med jobb att keyworda om allt.

Nej - hjältestatus någon? Och nej, "+lake+, Salt Lake City" funkar inte trots att det verkade vara en kanonlösning... :)

Ditt problem är då att du inte har tillräcklig med nyckelord för att separera bilderna åt.
Det du borde ha gjort var att även lägga till tex Natur, Landskap där du bara har bilder på en sjö.

Man kan även leta i nyckelordshierarkin.
Tex

Plats
--Nordamerika
----USA
------Utah
--------Salt Lake City

Här kan du trycka på "Salt Lake City" för att få fram ALLA bilder tagna vid denna plats.

För att får bilder som är Landskapsorienterade så borde det även ha Funnits nyckelord från denna typ av hierarki

Natur
--Landskap
----Vatten
------Sjö

Sjö är i ditt hypotetiska fall Lake.
Då kan du söka på Ordet Sjö och även lägga till den plats du söker efter.

/Stefan

Glömde skriva tillvägagånga sättet på ett smidigt sätt.
Exempelvis. Jag vill hitta alla bilder som är av typen "Porträtt" på min son "Maximilian" och enbart tagna i byn "Fjälkinge"

Då gör jag så här.

Går till Keywordlistan och letar upp

Människor
--Maximilian

* trycker på Pilen så sorteras alla bilder där min son figurerar på något sätt. I detta fall 1100 bilder.

* Metadata fönstret öppnas

* Vänster spalt justeras direkt till Metadata. Sätt 2:a kolumnen till Metadata och jag väljer
Diverse
--Porträtt

Nu är antalet nere på 300

* Väljer metadata i 3:e kolumnen och väljer
Plats
--Fjälkinge

Och nu är vi nere på 4 st

Och så kan man ju välja en 4:e sak. Valde för skojs skull Creator, men det bleb 4 ändå för jag står för 99 % av alla bilder min familj tar.

EDIT: Man kan ha fler nyckelord med exakt samma namn. Dock får de vara i olika kategorier.

/Stefan

Senast ändrad:
Att göra utsökningen med hjälp av metadata i kolumner går ju givetvis, men det är mycket scrollande och klickande men då går det att få ut rätt bilder.

Om ingen har någon smart lösning så är det så man får göra tills Adobe inser sitt designmisstag vad gäller textsökning i ett annars suveränt program!

Tyvärr delas inga hjätebucklor ut än... :-D

Fördelen med metadata är ju att olika keywords blir olika unika värden var för sig så Lake som ord och Lake som del av Salt Lake city har inget med varandra att göra. Däremot om man hanterar keywords som ren text vilket är fallet vid en textsökning så ska ju söktermen lake ge träff både för Lake och Salt Lake City. Det kanske inte blir så användarvänligt men rent logiskt så tycker jag att Lightrooms textsökning fungerar som den ska.

Ok, gör så här då!
* Aktivera både text och metadatafönstret.
* Du ville söka efter Elefantsäl så sök som text "Elefantsäl
* Du får upp alla som har Elefant, kanske även säl. Men alla andra nyckelord kommer upp i metadatafönstret. Nu kan du bara trycka på Elefantsäl så sållas alla andra bort.
Det kan ju inte bli enklare!

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto