Walle
Aktiv medlem
Jo, jag vet att du har rätt ...
Och jag kan på ett sätt förstå signaturen Rommel - sökning så som den är byggd i Lightroom är faktiskt väldigt snabb och väldigt exakt och ofta överlägsen fritextsökning som ju är en rätt primitiv sökmetod ... Mne det gäller om man taggat sina bilder på ett smart och genomtänkt sätt. Mitt problem är ju att jag ibland (ständigt skulle nog en del hävdainte är vare sig speciellt smart eller genomtänkt och att mina keywords blir därefter. Kort sagt, i mitt fall och jag misstänker för många andra, så vore en lite förbättrad fritextsökning trevligt, även om databasmodellen i Lightroom egentligen är effektivare.
Jag har ju ofta jobbat med mycket stora textmaterial (gammal teknisk översättare) och är djupt och innerligt förälskad i elegansen hos reguljära uttryck. Men jag inser också att få andra delar de känslorna, regex kräver ju ofta ett något bakvänt tänkande för att fungera som bäst. Men för den lilla minoritet som trivs med dem så skulle de vara ett mycket bra förbättring av sökfunktionen.
Håller helt med dig!