Annons

Tips mottages Fota bilar på bana

Produkter
(logga in för att koppla)

x3m kungen

Aktiv medlem
Hej folkens. i morgon skall jag till Ring Knutstorp och fota lite bilar.

har ni tips och tris på vad jag skall göra för att få de bästa bilderna?
typ stå på insidan av kurvan eller utsidan. panorera med bilen eller inte..
kommer köra med D80 70-200VR och TC-17
för er som känner till Knudan så kanske vi kan berätta var jag skall stå.
 

danneman

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att man lättast panorerar i innerkurvorna. Står man i ytterkurva så blir det en vridning mellan kamera/bil som kan ge oskärpa framtill och baktill på bilen.

Tycker även det är svårt att panorera med längre slutartid om bilen kommer rakt emot eller snett mot kameran eftersom det då kan bli oskarpt motiv. Rallybilder i dessa lägen är oftare helt inzoomade med tele och tagna med snabba tider för att frysa rörelsen och ge intryck av att motivet är nära och stormar mot kamerapositionen. (Rally har då fördelen att bilen kanske fångas i ett hopp eller med en massa grussprut som gör bilden mer intressant).

En grundregel är väl att lämna mer luft framför än bakom bilen för att "ge utrymme för rörelsen". En annan att hellre luta kameran så det bli nedförsbacke än tvärtom för att förstärka farten. Men båda dessa anser jag man kan lära sig att bryta "på rätt sätt". Alltså man skall inte fastna i regelträsket. ;-)

En viktig aspekt är att hitta lagom snabb slutartid i de lägen man vill frysa motivet ganska skarpt men ändå få suddiga snurrande hjul.

Det var mina snabba tankar. Hoppas det kan bli till nytta! :)
 
ANNONS