Annons

tips om kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
Till mitt stativ har jag en kulled som är av märket manfrotto och som har numret 490.

Vad tror ni om detta? Har den på öppen köp..

Någon som även kan tipsa om bra begagnat-sajt?

Tacksam för tips.
/Kaleb

Manfrotto 490 är en riktigt stor och stadig kulled. Den klarar ordentligt stora och dunga kameror/objektiv (12 eller 16kg, enligt spec), men om man inte behöver det så är den ju större och dyrare än de mindre alternativen (484, 486, 488, större tal = större pryl). Dessutom är det få stativ som pallar med den vikt kulleden tål.
Har du en med snabbplatta (RC4), eller bara "vanlig skruv"? Stativ utan snabbplatta driver mig till vansinne.

Bra begagnatsiter för fotoprylar är väl Blocket, Fotosidan och Tradera.

Nä, det är skruv.. Stativet är 055pro, också på öppet köp.

Kan man fixa till en sån där snabbplatta?? Vilket är stabilast i vindförhållanden; snabbplatta eller skruv?
/Kaleb

Teoretiskt bör den enkla skruven vara stadigare eftersom den ofta ger några millimeter lägre tyngdpunkt och en rörlig del mindre.

I praktiken är nog snabbfästet ofta stadigare, eftersom man tenderar att dra åt det hårdare mot kameran eftersom man inte behöver lossa det så ofta.

Det går att köpa lösa snabbfästen, men har du möjlighet att byta leden så sparar du ju pengar på att skaffa en med inbyggt.

Däremot verkar 490 bara finnas med 410-PL-fästet. ag kör själv med det systemet, men skulle inte göra det om jag hade en valmöjlighet. Det är stabilt och lättanvänt men plattorna är rent monstruösa, 65x85 mm, och sticker ut en hel del från kameran om man inte har en mellanformatare. Å andra sidan så får du libeller för både vertikala och horisontella bilder. Det är inte fy skam, och det tror jag inte du får med andra snabbfästen.

Annars passar väl vissa av Really Right Stuffs snabbplattor iaf på 488. Kanske passar på 490 åxå. Jag tycker arca-typen av snabbplattor verkar bättre. Ungefär samma typ av fastlåsning som när man skruvar fast ett kikarsikte, eller iaf samma princip och små nätta snabbplattor istället för manfrottos monsterplattor.
Jag valde en annan kulled till mitt stativ bara för att jag inte gillar manfrottos plattor.

Fast det blir ju dyrare att skaffa en sådan platta än att byta leden till en med en manfrotto snabbplatta.
Annars tycker jag Manfrottos kulleder verkar rätt seriösa och prisvärda. Men de är rätt tunga sett till vad de klarar bära, verkar det.

Om du inte har en väldans tung kamera, tror jag att t.ex. en 488RC2 är lämpligare. Den klarar 8-10 kg (beroende på modell), finns med Manfrottos tre olika snabbplattor (sexkantiga RC0, normala RC2 och enorma RC4). Och kostar ungefär hälften så mycket som en 490.

Själv har jag ett Manfrotto 055-stativ med ett 322RC-huvud på, och är helnöjd. Klarar inte lika tunga kameror (men tillräckligt för mina behov), och mycket lättare att kontrollera. Har även en libell på huvudet för horisontella bilder.

Tack för svaren

Idag lämnade jag tillbaka varorna... Måste fundera på vad jag vill ha.

Tyckte om stativet (055prob), då det verkade väldigt stabilt och gediget. Det kan ju vara bra när jag vill fotografera ute vid kusten när det dessutom blåser lite? Då är det ju viktigt att det inte är ostabilt!

Intrycket av kulleden 490 var att den verkade väldigt tung!? Och stor!

Vad jag förstår är 488RC2 försedd just med den där snabbplattan, så att man slipper stå o skruva hela tiden? Och då behöver jag endast ett stativ till det hela?

Jag har en Canon Eos 300, dvs en ganska enkel kamera. Och då kanske 488RC2 räcker gott?

Fler tips mottages tacksamt, både med manfrotto och andra alternativ

/Kaleb

Ja, 490:n väger väl dryga kilot. 488:an väger väl strax under kilot med snabbplattorna och runt halvkilot utan snabbplatta.
Har du inte några stora, långa, tunga teleobjektiv så lär du klara dig bra med 488:an, som ju åxå är en hygglig slant billigare.

Själv valde jag att skaffa en Kirk BH-3 (väntar just nu på leverans), men den i sig är lika dyr som ett 055+488, typ. Men skulle jag skaffat en Manfrotto 488 och en Arca snabbplatta hade det börjat närma sig samma summa. Därav mitt val.

Nåväl.
Jag valde mellan Manfrotto 190 och 055 som stativ. Tyckte att 055:an var lite väl stor och tung att släpa på, men att 190:n var lite i lägsta laget.
Så hittade jag, av en slump, stativ från Feisol via en tråd på dpreview som länkade vidare denna sida på nikonians
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dc..._thread&om=872&forum=DCForumID15&viewmode=all

Jag tog en rövare och beställde ett och är mycket nöjd hittils. Kostar ungefär som ett 055. Aningen mer om man åker på tull och moms åxå.

Bara tänkte det kunde vara värt en tanke. Ett tungt stativ är förvisso stabilt och bra, men det kan lätt bli så att det får ligga hemma istället och där gör det ju ingen nytta. Feisolstativet är, tycker jag, likbördigt med 055 vad gäller stabilitet (jag har inte gjort några vetenskapliga tester men...), men väger ett kilo mindre. (Vikten ökar man sedan på plats med en lämplig påse som man fyller med tex sten och hänger på kroken under till på mittpelaren. Eller så hänger man sin kameraväska där.

kaleb skrev:

Vad jag förstår är 488RC2 försedd just med den där snabbplattan, så att man slipper stå o skruva hela tiden? Och då behöver jag endast ett stativ till det hela?

Jag har en Canon Eos 300, dvs en ganska enkel kamera. Och då kanske 488RC2 räcker gott?

Stämmer bra. Alla Manfrotto-stativhuvud med "RC2" på slutet har den vanliga fyrkantiga snabbplattan. "RC4" har en större platta, och "RC0" har en sexkantig platta. En del äldre huvuden heter bara typ "xyzRC", det är samma som "RC2".

Att ha snabbplatta är bra även om du bara har en kamera och ett stativ. De gånger du vill ta lös kameran för några bilder, och sen tillbaka på stativet igen, kommer du att uppskatta den. Och har man flera kamerahus och/eller stativ (t.ex. ett vanligt och ett enbent) är det smått oumbärligt.

Har du en vanlig småbildskamera räcker 488 gott. Den tål ändå en hel del vikt, så även lite större teleobjektiv går bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto