Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på program: fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag är sugen på att skapa en fotobok och har upptäckt att det finns flera tjänster som tillåter detta. Dels har vi Apples lösning i form av iPhoto 11 där man kan skapa en egen fotobok och sedan beställa den. Jag har sett att fotolabbet Crimson också har en liknande tjänst och har hört något om Fujifilm som har något liknande.

Har någon av er erfarenhet av dessa tjänster och kan komma med tips och synpunkter? Jag tycker om Apples produkter och program, samtidigt gillar jag Crimson eftersom de inte lägger på extra redigering på bilder man beställer. Fujifilm har jag mindre tillit till eftersom de lägger på extra kontrast och mättnad på beställda bilder.

Jag är ute efter användarvänlighet och frihet så jag kan göra en fotobok precis som jag vill ha den. Tack på förhand!

Jag har använt mig av Apple en gång och tyckte att resultatet blev helt ok men arbetsflödet blev ibland lite krångligt samt att man är låst vid deras mallar. Nästa gång tänker jag prova att använda mig av den inbyggda fotoboksfunktionen i Lightroom, känns behändigt att smidigt kunna göra allt i samma program, framförallt om man upptäcker att det är något som man behöver korrigera i en bild när man väl sitter och pusslar ihop boken.

När du väl har skapat din bok i Lightroom kan du spara den som en PDF och sedan använda dig av en uppsjö av fotoboksleverantörer.

Ska tilläggas att jag inte har skickat efter någon bok som är skapad i Lightroom men arbetsflödet när jag sitter och jobbar med böcker känns bra.

Som vanligt så finns det massor med info om detta i forumet för den som engagerar sig lite och söker.
Redaktionen på FS har dessutom gjort en test av de olika leverantörerna för fotoböcker.

Jag är ute efter användarvänlighet och frihet så jag kan göra en fotobok precis som jag vill ha den. Tack på förhand!

Bl.a. Blurb har InDesign-plugin med mallar att ladda ned, vilket ger maximal frihet, men om det är användarvänligt beror på kunskaperna i InDesign.

Bokmodulen i Lightroom har även direktkoppling till Blurb.com vilket gör att du slipper spara ut som pdf, men vad som skiljer den mot InDesign-plugin låter jag vara osagt, då jag ännu inte hunnit skapa en fotobok med Lightroom.

Till att börja med: jag söker oftast svar på frågor själv innan jag ställer dem, det för att undvika tråkiga och icke-konstruktiva kommentarer.

Och tack för era svar! Jag ska se ifall Lightroom är tillräckligt enkelt att komma igång med. PDF-låter lovande.

Vad beträffar fotosidans test av fotoböcker har jag inte funnit.

Hej!
Jag har använt mig av Photobox.se och gjort flera fotoböcker (även canvas-tavlor). Användar-vänlig sida med många olika modeller av fotoböcker att välja mellan. Fint återgivna färger i de produkter jag beställt därifrån./Mvh Liz

ANNONS
Götaplatsens Foto