Annons

Tips till barnfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
En god vän till min fru undrade om jag kunde ta lite bilder på hennes barn, 4 och 6 år gamla.

Jag har tyvärr ingen tillgång till en riktig studio så gärna tips på enklare miljöer man själv kan sätta upp eller utnyttja vardagssituationer.

Det är för övrigt två pojkar om det hjälper.
Jag skulle uppskatta forumets enorma kunskaper väldigt mycket då jag mest brukar fotografera sport och har nästan noll kunskap om porträtt.

Jag har D80 med 18-70 och ett 70-200 samt ett stativ om det hjälper. Tack på förhand
 

Sandbergs

Aktiv medlem
Här har du tips

Hur enkelt som helst

Sätt dem och rita eller pyssla lite, då kan du fixa till så de har bra ljus inomhus

Lekplats, för lite actionfoto

om de har hobbys, skating, cykling, snöbollskrig, tja va fan allt möjligt bara de inte sitter still och skall bli fotade, då är det svårt att få till bra bilder.

gå en promenad ute vid nåt fint ställe.

För att citera gamarna i djungelboken,, "vad ska vi hitta på? Vet int, hitt på nåt"

allt är bättre än ingenting

Variera mellan vidvinkel och tele, suddig bakgrund, miljöbakgrund, kanske en fond,,

bara att börja och ta det som det kommer!

Ha det bra
David
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Blixt i dessa mörka tider är nog tyvärr ett krav.
En person som du kan be att sitta stilla vid ett fönster funkar utan blixt men ett barn i den åldern är nog tyvärr kört.

Men det finns äldre blixtar du kan köra manuellt.
Två bygglampor blir 1000W. Du kan inte lysa rakt på barnen men slå belysningen i väggar, tak eller lakan så att det får studsa. Annars kisar barnen på alla bilder.

Stativ har du ingen användning för.
För om tiderna är såpass långa att du behöver stativ för att undvika skakningsoskärpa så har barnen redan försvunnit ur bild.

När jag plåtar barn och det skall ske i studiomässiga former så är förberedelsen guld värd.
Du kan inte mixtra när barnen väl är där, det tar för lång tid.

Försök få barnen in i studiomiljön och sätt dem ner. Ta några bilder snabbt. Du märker när barnen börjar förlora intresset.

Alternativet är att du tar med dig kameran hem till dem och skruvar upp ASA och plåtar när dem leker. Det får bli som det blir så att säga. Troligtvis blir bilderna mer levande men ljusproblemet har du fortfarande kvar.

Väntar du till sommaren så kommer ljuset allt mer för var dag.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Finns det någon chans att få bra utomhusbilder i det dassiga "vintervädret" som vi nu har i mellansverige?

Det är svårt att ta bra inomhusbilder och helst skulle jag vilja utnyttja dagsljuset på något sätt.

Man brukar väl säga att dagar med dassigt väder är svart-vita dagar men hur kul är en lekplats i svart-vit?

Fortsätt gärna med tips mer än gärna även bilder för inspiration. Jag är mycket tacksam.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jdandanell skrev:
...hur kul är en lekplats i svart-vit?
OTROLIGT kul och inspirerande.

Det finns hur mycket som helst och det oavsett om barnen är där eller inte.
Kompositioner
korta/långa tider - fart & fläkt
Skärpedjupslekar

Tyvärr innebär årstiden klädsel som täcker nästan allt. Och solen har man inte sett mer än några minuter under 4 veckor.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Min plan är att genomföra fotograferingen en helg vilket borde ge mig lite ljus på dagtid.

Som du säger så är det inte lika mysigt när barnen är så påpälsade men det kommer man ju inte ifrån utomhus.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Om du har dagsljus så borde det räcka för att få bra bilder inomhus, låt dem pyssla på och häng på och försök ta ögonblicksbilder är mitt förslag. Ställ dig vid fönstret så har de ansiktet mot fönstret när ett tillfälle kommer (de kommer alltid). Jag brukar lägga mig i deras höjd (down on your knees boy). Lyckas man fånga ett tillfälle så blir det riktigt riktigt bra. Jag skulle rekommendera en ljusstark fast glugg hellre än blixt, och upp med iso, iso800 brukar räcka långt utan att bruset blir störande.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Det kommer att bli av nästa helg så jag har lite drygt en vecka på mig att hitta idéer.

Idag beställde jag en blixt (sb-600) och som troligen får hem i tid för fotograferandet. Badkarstipset är verkligen bra och de är i rätt ålder för lite plask och lek. Detta kan jag ju träna på hemma med avseende på inställningar etc.

Jag tar med mig vad jag har i objektivväg men visst vore det bra om jag kunde få tag på ett ljusstarkt fast typ 85/1,4 eller 50/1,4.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Jag lade precis in alla mina barnbilder som jag laddat upp på FS i en egen mapp, de flesta är tagna med 85 mm, helt oslagbart (enligt min mening förstås) för porträtt utan att man behöver stå för nära och påverka händelserna.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Barnen var inte på humör för bad så det fick bli lite "traditionell" porträttfotografering. Jag hittade en hyfsat ljus vägg bredvid ett fönster och med viss möda lyckades jag få barnen hyfsat stilla. Lyckades fumla till bländare 4 men det blev rätt ok. Körde med mitt 70-200 på ca 105mm och i ögonhöjd på barnen. Blixten studsade jag i taket med ca 45graders vinkel och ljuset från fönstret kom från höger på bilderna.

Nu är jag inte värdens bästa på bildbehandling och även ovan vid just porträtt men jag tyckte 30cmx30cm passa bra som format denna gång.

Några spontana kommentarer?
http://farm3.static.flickr.com/2119/2203652655_c871fbf56d.jpg
 

Gutta

Aktiv medlem
Jag tycker precis som Robin. Tråkig bild. Visst rent tekniskt ser det ganska bra ut. Enda jag skulle vilja ändra är dels att klippa lite snävare på vänstersidan så ögonen kommer mer mitt i bilden och så skulle jag vilja ha lite mer kontrast. Men det är mina högst personliga preferenser.

Men såna bilder har alla ungar en hög med och de ser mer eller mindre likadana ut allihop. Roligare med bilder från lek, bad, bak, lekplats, skog eller annan aktivitet där man kan fånga ögonblick.... Bara mina tankar. Misstänker dock att beställaren är nöjd? ;-)
 

Healsa

Ny medlem
Hej Jonas! Tyvärr kom jag inte åt dina bilder men är väldigt nyfiken. Om du vill kan du kika på min sida hur jag brukar göra vid fotograferingar.
www.myfoto.se
Mvh Healsa
 
ANNONS