Annons

Tokina 400 På D50

Produkter
(logga in för att koppla)
Inga manuella objektiv (utom en knapp handfull sk AI-P-objektiv från Nikon) ger ljusmätning med din D50.

Du kan använda det ändå om du accepterar arbetssättet.

Det är en rätt vanlig fråga, så arbetssättet finns beskrivet i otaliga trådar i forumet. D50 funkar som D100, D70, och D70s med manuella objektiv, och här finns ett urval trådar med bra svar.

Tack för svaret Jim, det är väl så att det är lös ljusmätare och manuell inställning som gäller eller om man provar sig fram, kan man kolla på histogrammet efter exponeringen?

Javisst. Personligen jobbar jag mest så oavsett vad jag har för objektiv på. Eftersom jag så ofta är utan ljusmätare så glömmer jag bort att den är där när den väl funkar. Det är bara att gissa på en grundexponering och sen justera efter en eller ett par testavfyrningar.

Personligen använder jag högdagerblinket som standardverktyg. Histogrammet kollar jag i högkontrastsituationer för att bedöma hur illa ute skuggorna är och om jag behöver vidta några specialgrepp.

Jag började min fotografering med en gammal praktika så jag lärde mig från grunden jag saknar lite av det men det känns kul att ta till den tekniken med en modern kamera, därför funderar jag på att skaffa ett tokina 400 för djurfotografering det är ju ett ganska billigt objektiv begangnat

tokina 80-400

jag köpte nyligen ett Tokina 80-400 4,5-5,6 beggat till min D50.

Fungerar jättebra, så om du har lust att lägga en liten slant på ett sådant så kan jag rekommendera det.
Allting fungerar till D50

Fick tag på mitt på tradera för 2250 inkl frakt.

Lycka till

AF

Hej Curt,

Japp, det är AF på objektivet.
Det är detta objektiv som cyberphoto säljer:

http://www.cyberphoto.se/tokina/80-400.php

Fast jag köpte version 1, den har inte stativfästet. Ser ut så här:

http://www.epinions.com/pr-Tokina_ATX_80-400_F4_5-5_6_AF/display_~full_specs

Objektivet har kassaskåpskänsla,
tungt och välbyggt är mina intryck. Ligger stabilt i handen när man fotograferar.
Tyvärr har jag inga testbilder att lägga ut.

Hoppas detta varit till hjälp

Ha det, och GOD JUL

ANNONS
Götaplatsens Foto