Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två Sigma telezoomar

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Jag är påväg att köpa en ny telezoom och väjer just nu mellan sigma 100-300/4 ex if hsm och Sigma 50-500 APO EX HSM. Den förstnämda skulle jag behöva komplettera med en converter eftersom jag MINST vill ha 500mm i maxläge.

I sverige hade är 50-500 några tusen dyrare än 100-300 men i hong kong (från var jag tänkte beställa) verkar det vara det omvända.Varför?

Hur som helst, är det värt att satsa några tusen extra på en 100-300/4 + 2xkonverter?

Mvh
Andreas

Med dina Canonhus (300 och 300D) kommer kombinationen 100-300/4 + 2xkonverter att resultera i att AF inte fungerar, jag tycker om att kunna använda AF... men det är upp till var och en. Sökaren tenderar också att bli rätt mörk.

Hur objektiven är rent optiskt sett och vilken kombination som är att rekommendera finns det garanterat folk som kan svara bättre på än jag.

Själv har jag ett 100-300/4. Ett alldeles fantastiskt objektiv om du frågar mig. Skaffade också en 1,4x konverter som fungerar klockrent till.

Sigma 50-500 är rätt bra för en 10x zoom:
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/sigma_50-500_4-6p3_ex_apo

Men den är inte i närheten av 100-300/4:an:
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/sigma_100-300_4_ex_apo

Åh andra sidan förlorar du en hel del kvalitet om du sätter en 2x konverter på den..två steg i ljusstyrka, objektivet bör även bländas ned när man använder 2x konverter, vilket gör att du får använda f/11 eller till och med f/16 för att få bra skärpa (!) och som sagt..ingen fungerande AF.

Kombinationen 100-300/4 + 1.4x konverter fungerar därimot excellent, fungerande AF och bra skärpa (ljusstyrka f/5.6) men då får du "bara" 420mm.

Senast ändrad:
Läste i ett amerikanskt forum att man kan få AF till att fungera genom att tejpa över 3 stift vid kontakten hus/objektiv(konverter) vid såna här mixar.
Kan det stämma månn tro?

Jovisst, det "fungerar"..men i praktiken är det värdelöst..AF hittar inte skärpan vid så liten bländare, den bara söker och söker.
Minsta bländare där det kan fungera hyffsat är nog f/6.3 eller kanske f/6.7.

sagan skrev:
Kombinationen 100-300/4 + 1.4x konverter fungerar därimot excellent, fungerande AF och bra skärpa (ljusstyrka f/5.6) men då får du "bara" 420mm.

Med 300D som du har blir det väl 670 mm?
I övrigt kan jag konstatera att 100-300 är ett kanonobjektiv!

/Svante

Med 300D (eller 10D som jag har ;-) så blir det motsvarande 672mm i bildvinkel..japp.

ANNONS
Götaplatsens Foto