Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

aiWa

Avslutat medlemskap
Vilka prylar behöver man för att kunna redigera med två skärmar. Vilka föreslår ni??

Kan man använda den ena skärmen till att t.ex kolla på tv och den andra till att vara på internet med när man inte redigerar.

//Carl-Philip Karlsson

aiWa skrev:
Vilka prylar behöver man för att kunna redigera med två skärmar. Vilka föreslår ni??
Antingen ett grafikkort som klarar två skärmar, eller helt enkelt två grafikkort i datorn.

Kan man använda den ena skärmen till att t.ex kolla på tv och den andra till att vara på internet med när man inte redigerar.
Mja...det ska väl gå. Menar du med ett inbyggt tv-kort i burken?
Annars kan du ju kasta program och mappar hur du vill mellan skärmarna.

De flesta nya grafikkort har två utgångar, en VGA och en DVI. Körde min normala skärm på VGA så jag köpte en DVI->VGA adapter för 100 kr och kopplade in en gammal 15" skärm jag hade ståendes. Inte den bästa men all bilbehandling görs på den större kalibrerade skärmen.
Med Nvidias nyare drivrutiner var det busenkelt att komma igång med två skärmar.

Staffan

StaffanH skrev:
Med Nvidias nyare drivrutiner var det busenkelt att komma igång med två skärmar.
Sant, dä ä bara å åk.

Men även när jag körde med två gamla Matroxkort kände XP själv av det och lade in båda korten. Så var det bara att välja hur de skulle fördelas.

Bilagor

• skärm3.jpg
    skärm3.jpg
    48.5 KB · Visningar: 376
Vilka skärmar och vilket grafikkort kan ni rekomendera. Pris ca 12000:-

//Carl-Philip Karlsson

Går det kalibrera 2 skärmar i XP om man kör 2 grafikkort? Idag har jag ett matroxkort som stöder 2 skärmar men kan bara kalibrera skärm 1.

Det beror delvis på grafikkortet och delsvis på programmet du kalibrerar med.

Jag har ett ATI kort med dubbla 22" diamondtron och kör med spyder 2 pro studio. Den funkar fin fint, men jag tror att den billigare programvaran bara stödjer en skärm. Med dubbla kort lär det inte vara några som helst problem.

Har du ett grafikkort som rapporterar dubbla skärmar och dubbla utgångar på kortet till windows så bör det fungera fint. Om kortet dock lurar windows att tro att du bara har en skärm men som dock är dubbelt så bred lär du inte kunna kalibrera mer än en skärm. Tror Matrox använder den senare tekniken.

ANNONS
Götaplatsens Foto