Annons

Typsnitt, vilka lagar gäller på copyright av typsnitt osv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hexx

Aktiv medlem
Jag vet att det egentligen mest ska handla om foto här inne men jag tänkte är det någon som kan det här med copyright på typsnitt?!

Om jag vill göra ett bokomslag, cdskiva eller reklamaffish etc .... Vilka typsnitt får jag använda?

-Måste jag köpa typsnitt?
-Kan jag använda typsnitt som finns gratis på nätet att ladd hem?
-Får jag använda typsnitt som tex ingår i Office, Windows, Photoshop osv ?

Är tacksam för alla tips jag kan få. Likaså undrar jag om det finns någon bok i ämnet som någon kanske kan rekommendera?
 

mipert

Aktiv medlem
Om jag vill göra ett bokomslag, cdskiva eller reklamaffish etc .... Vilka typsnitt får jag använda?
Beror på vad användaravtalet säger.
Upphovsrätt gäller för själva den digitala filen. Du får alltså inte ha ett typisnitt på flera datorer eller kopiera och ge till någon annan.
Däremot får du vanligen använda dem till trycksaker och annat.
Strikt juridiskt får ett tryckeri inte använda de tecken du har med i ett dokument, de måste själva ha licensen för det teckensnittet.

Måste jag köpa typsnitt?
Nej. Men det är ofta så att de som används professionellt kostar, många gratissnitt saknar å - ä - ö.

Kan jag använda typsnitt som finns gratis på nätet att ladd hem?.
Om den som lagt ut snittet tillåter det. Den som skapat typsnittet bestämmer villkoren för att du får använda det.

Det finns ett gratisprogram att hämta hos Microsoft som gör att du kan kontrollera rättigheterna genom att högerklicka på ett teckensnitt. Någonstans skall det finnas...

Får jag använda typsnitt som tex ingår i Office, Windows, Photoshop osv ?
Från Microsoft: De teckensnitt som är installerade på datorn är licensierade för specifik användning av tillverkaren. En teckensnittslicens kan till exempel ge dig tillstånd att använda ett teckensnitt på bildskärmen eller för utskrift på en egen skrivare, men hindra dig från att bädda in teckensnittet när du sparar publikationen.

Likaså undrar jag om det finns någon bok i ämnet som någon kanske kan rekommendera?
Vilket ämne? Juridiken eller teckensnitt i allmänhet?
 

Hexx

Aktiv medlem
Tack för all info!

Så med andra ord är det ganska rörigt att verkligen få grepp om hur typsnitten får användas?

Jag har kollat en del på de typsnitt som ligger i datorn och det står oftast bara COPYRIGHT "Företaget" och inget mer .... det hjälper en ju inte så mycket på traven.

Angående bok tänkte jag om det fanns något skrivit om ämnet hur typsnitt får användas osv ...

Om jag gör tex ett bokomslag så vill jag ju vara helt säker på att inte hamna i trubbel för jag har använt skyddade fonter, bilder osv ....

Det verkar som det är så mycket "undantagsfall" i lagen både vad det gäller fotografi och typsnitt.
 

mipert

Aktiv medlem
Hexx skrev:
...Om jag gör tex ett bokomslag så vill jag ju vara helt säker på att inte hamna i trubbel för jag har använt skyddade fonter, bilder osv...
Eftersom trycker troligen har de vanligaste teckensnitten är det lugnt för dig.
Om du laddar ned teckensnitt och det inte står någonting kan du antingen mejla och fråga eller göra som man brukar. Köra på. Om den som skapat snittet INTE vill att det skall användas kommersiellt kan man nog anta att de nämner det.
 

Hexx

Aktiv medlem
Tackar för länkarna och svaret Mikael!

Du har nog rätt men samtidigt är man lite nervös så man inte råkar i klistret för man använt något man inte får!
 

danielll

Aktiv medlem
Väcker denna drygt ett år gamla tråd.

Om man nu hittat ett gratis teckensnitt och vill använda den i PS CS, var lägger man i fonten så det funkar?

(Om det nu är så man gör)


/DAniel
 

Hexx

Aktiv medlem
Om du använder Windows så öppnar du kontrollpanelen och väljer teckensnitt (fonts)! Där kan du lägga till typsnitt.
 

joppis

Aktiv medlem
Hexx skrev:
Om du använder Windows så öppnar du kontrollpanelen och väljer teckensnitt (fonts)! Där kan du lägga till typsnitt.
Precis. Eller så lägger man helt enkelt typsnittsfilerna i mappen:
C:\WINNT\Fonts
alt
C:\WINDOWS\Fonts
eller liknande.

Glöm inte att starta om PS för att det ska gälla (har jag för mig).
 
ANNONS