Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgraderingsfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipAhlander

Aktiv medlem
Jag har konstaterat att jag är trött på kitobjektivet 18-55 VR på grund av den låga ljuskänsligheten och funderar nu på att göra en uppgradering.

För mig står valet mellan att köpa 35mm / 1.8 AF-S eller tamrons 17-50mm / 2.8, där funderar jag fortfarande på om jag isåfall ska välja den billigare utan VC eller den dyrare med.
De spontana fördelarna med tamron-objektivet är ju absolut omfånget och den flexibilitet det ger, 17mm ger ju ändå en vidvinkel som jag skulle vara nöjd med, har jag konstaterat efter att ha använt kitobjektivet. Den spontant synliga fördelen med den fasta optiken är ju uppenbarligen det korta skärpedjupet och ljuskänsligheten.

Tacksam för dina synpunkter :)
Vill du rekommendera något annat så får du gärna göra det.
Mina nuvarande objektiv är tamron 90/2.8 samt 18-55 VR

Det beror lite på vad det är du vill fota. Hur ofta fotar du vid 35 mm nu?

Jag tyckte annars att 35/1.8 var väldigt trevligt att använda. Men Tamron 17-50 är lite mer flexibelt så klart :)

Jag skulle köra på 17-50 eftersom jag själv skulle uppleva mig som väldigt begränsad med bara 35mm, men det är ju ett kanon objektiv om du i princip bara fotar runt 35mm.
Eftersom du redan har Tamron 90/2.8 så kommer du ju ha en sjukt skön setup tillsammans med 17-50 :). Från normal till kort tele :)

ANNONS
Götaplatsens Foto