Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätts fråga...igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hellström

Aktiv medlem
Jag har plåtat en bild på en 7-up burk, som jag personligen tycker blev väldigt lyckad. Den finns för allmån beskådning i mitt Reklam album. Nu är det så att jag har flera personer som är intresserade av att köpa den av mig. Dock inte Pepsi själva. Jag tänkte att det var iaf bäst att man mailade och frågade om jag fick sälja den vidare, tänkte att Pepsi säkert hade registrerat 7-up som varumärke (eller jag visste). Fick det här som svar:

"Hej Jonas,
jag har kollat upp det juridiska runt ägandet av våra licensvarumärken. Enligt PepsiCo Intl har du inte rätt att sälja bilden vidare eftersom det är PepsiCo som äger varumärket. Tyvärr kan du alltså inte göra något med den. Tack för att du frågade! Och lycka till i framtiden."

Men jag tycker det hela är lite lustigt, det e ju trots allt jag som har tagit bilden, eller hur?

Jag vet att det finns många som vet mycket om såna här saker. Tacksam för svar, tills dess. Ha det gött.

MvH

Jonas Hellström

Eftersom svaret kom från Pepsi Co International så skulle man iofs. kunna anta att de baserar det på en eventuellt hårdare amerikansk varumärkeslagstiftning.

Jag vet inte hur det funkar i Sverige men borde det inte gå att sälja den som konst? Det är ju inte som att man inte får sälja en bild på en Volvo bara för att de har reggat varumärket...

Har du prövat att försöka sälja den till Pepsi?

Du får sälja bilden vidare. Den är ett självständigt verk.

I redaktionella sammanhang får bilden användas fritt utan att någon behöver be Pepsi om lov. Till och med till en artikel som handlar om att sevenup smakar råttgift.

I reklamsammanhang bör man vara mer försiktig.

Ok... det är inte det att jag inte tror på er, men vad baserar ni detta på? Jag vill inte råka ut för någon stämmning eller nåt

Tack

MvH

Jonas

Då har jag en fundering...
Ta en bild på vilken vanlig gata som helst i t. ex asien... Det går ju knappt att undvika 10 Coca Cola skyltar på varje bild! Skulle man inte få sälja dem då??
Lag stiftning är lustig ibland!

Lotte

Vi måste dela upp frågan i två.

Den första frågan är "Behöver jag tillstånd från en varumärkesinnehavare för att fotografera deras produkt?" Svaret är nej, men jag får inte använda bilden kommersiellt utan varumärkesinnehavarens tillstånd. Vi kan tänka oss att tillverkaren av aluminiumburken är intresserad av att använda bilden för att göra reklam för burkar. Då fordras tillstånd av Pepsi.

Andra frågan "Får jag använda bilden i ett konstnärligt sammanhang?" Det vill säga visa den på en utställning eller ett galleri och eventuellt sälja exemplar av bilden. Svaret är ja, det får du. Svensk lag skyddar bara personer från att avbildas, inte deras hundar, sommarstugor eller läskburkar. Det finns undantag för militära anläggningar och sådant, men det är knappast aktuellt här.

ANNONS
Götaplatsens Foto