Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

maxbox

Aktiv medlem
Hej
Är det någon som kan förklara mig hur eller vilken är det bästa för en bättre utskrift.
Jag har en fuji s9500 9Mp , när man väljer alternativet för 9 mp formatet blir 3488x2616 och det går inte att ändra.
De flesta skrivare har en maxupplösning på 4400x1200 mp. , jag är helt förvirrad , vad ska jag välja kommer jag att få halva upplösning på mina bilder? Vad händer om jag minskar storleken på bilden med någon foto program kommer att minska upplösningen i bilden i sig. Hur kan jag få en utskrift på 9 mp är det möjligt?

Max

Jag tror du har blandat ihop äpplen och päron.

Upplösningen i en kamera mäts i megapixel. Upplösningen i en skrivare mäts i dots per inch (dpi).

Din skivare har troligtvis upplösningen 4800x1200 dpi. 4800 är hur många steg skrivaren matar fram pappret varje tum. 1200 är hur många bläckpunkter (droppar) skrivaren kan göra tvärs med pappret.

En bild från kameran har ett visst antal pixlar. En lagom pixeltäthet för en liten utskrift är 300 pixlar per tum (ppi). Varje pixel kan anta olika färger. Därför behövs det några droppar av varje färg för att göra en pixel. Dvs fler dpi per ppi.

Högre upplösning än 300 ppi gör ingen synbar skillnad.

vilket bildprogram

Krånglar det så se till att du skriver ut från ett bildprogram. Jag förmodar att du har t.ex PS elements eller något liknande. Inga problem att med samtliga på marknaden idag tillgängliga bläckstråleskrivare att skriva ut med full upplösning. Beskriv problemet mera i fall du inte lyckas. Ska du skriva ut i A4 så ställ in A4-storlek och den upplösning som dina 9 Mpix räcker till i bildprogramet (Image size eller liknande). Det går automatiskt ifall du inte kryssar i eventuell ruta som kan finnas benämnd resample/resize image.

Hej igen
Nu har jag läst om dpi ppi ,etc.

Men tvekar fortfarande med anledning att annonser för skrivare stämmer inte med de förklaringar som jag har fått i detta forum.
Ex. 4800 x 1200 dpi
dpi = punkter som ryms i en tum.
4800 = hur många steg skrivaren matar fram pappret varje tum eller Minsta avstånd för placering av bläckdropparna är 1/4800 tum

Fråga 1 Vad är måttet för 4800
Fråga 2 Annons för skrivare :
HP Photosmart 2710 All-in-One - Flerfunktions ( färg )
Max utskriftsupplösning Upp till 1200 x 1200 dpi (mono)/upp till 4800 x 1200 dpi (färg)
Utskrift med upp till 4 800 dpi (optimerat)***** eller välj som alternativ 6-färgsteknik****** för i stort sett kornfria fotografier som motstår blekning i generationer*******.

Är detta annons fel enligt vad jag har förstått
hittils det första siffra betecknar inte antalet dpi alltså skrivaren har en upplösning på 1200 dpi
och inte 4800 har jag missförstått något eller har jag rätt.

Tacksam för båda svar.

Max

maxbox skrev:
Fråga 1 Vad är måttet för 4800
4800 är också antalet dpi. Det papper som skrivaren sätter färg på har två dimensioner, längs med pappret (som det matas ut ur skrivaren) och tvärs över pappret. En skrivare med 4800 dpi x 1200 dpi har då 4800 små färgpunkter per tum (25,4 mm) tvärs över pappret (som skrivarens huvud rör sig) och 1200 punkter per tum längs med pappret (som pappret matas fram i skrivaren). Det kan t.ex. se ut så här från en skrivare som har fyra färger, gul (Yellow), Magenta, Cyan och svart (blacK). Varje bokstav är en punkt:

4800 punkter per tum ------>
ymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymck | 1200
ymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymck | punkter
ymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymck | per tum
ymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymckymck V

Genom att variera mängden bläck i y, m, c och k-punkterna (dvs storleken på punkterna) kan skrivaren skapa ett stort antal färger. Vid svartvit/monokrom utskrift används bara svart bläck (k) och upplösningen blir då 1200 dpi x 1200 dpi.

Att ange upplösningen till 4800 dpi är lite fusk, skrivaren kan ju inte placera t.ex. en gul punkt med denna upplösning. Varje färg har bara upplösningen 1200 dpi (som också anges som upplösningen när man bara skriver svart).

Jag har kollat en skrivare canon MP500
Skrivarupplösning
Upp till 9600 x 2400 dpi ¹
Skrivarupplösning
¹ Minsta avstånd för placering av bläckdropparna är 1/9600 tum

Menar du att den här skrivare kommer aldrig att få utskrifter till 9600 dpi ?

Då är det bedregeri .

maxbox skrev:
Menar du att den här skrivare kommer aldrig att få utskrifter till 9600 dpi ?
Vad är meningen med högre upplösning i en riktning? Det är i alla fall 2400 dpi längs med pappret som bestämmer den upplevda upplösningen. 9600 dpi motsvarar en punkt varje 2,6 mikrometer. Det är säkert avståndet mellan de små färgsprutande hålen i skrivhuvudet, men då varje hål bara producerar en färg så kan skrivaren t.ex. inte skriva ut röda punkter med 9600 dpi. Skrivaren kan heller inte positionera skrivhuvudet med så exakt att alla punkter hamnar exakt rätt varje 2,6 mikrometer. Sådan mekanik köper man inte för 695:- på Elgiganten.

maxbox skrev:
Då är det bedregeri .
Bedrägeri eller marknadsföring, vad är skillnaden? Om skrivaren du ska marknadsföra klarar av att i bästa fall placera punkter med 9600 dpi så använder du det i marknadsföringen. De du inte tar med i marknadsföringen är att det inte gäller om två närliggande punkter ska ha samma färg, då klarar skrivaren bara 2400 dpi.

maxbox skrev:
Hur kan jag räkna hur många dpi motsvarar 1 bildpixel.

Det är en övning i beräkning som kräver kunskap om hur omvandlingsprocessen för just den skrivaren går till i och med att kamerans bildpunkter innehåller information om färgnyans och mättnad (ljusstyrka) i varje pixel.

Skrivaren eller rättare sagt det program som skapar utskriften till skrivaren (drivrutinen) gör en rastrering av bilden (RIP) där en grupp pixlar i bilden ges ett medelvärde. Detta medelvärde omvandlas sedan till färgpunkter så att nyansen och mättnad kan fås genom att ytan täcks med olika stora färgåunkter inom ytan. Tekniken är den samma som i tidningstryck och ses lättast i dagstidnings svartvita tryck av foton. Prova att titta på nära håll och sedan en bit ifrån så blir upplevelsen olika.

Hur hög upplösning skrivaren har kan vara intressant den dag man köper skrivaren. Till vardags jobbar man med ppi.

Många dpi är bra när man ska skriva ut liten text och andra små grafiska objekt. Till foto är det inte lika viktigt. Då är det viktigare med många färger.

Det kan också vara värt att fundera över det mänskliga ögats upplösning (vinkelupplösning) samt över hur stor en bläckdroppe blir när den flyter ut i pappret.

bläckdroppar

Canons teknik FINE med mikroskopiska 1 pl (pikoliter) bläckdroppar ger utskriftsupplösningen 9600* x 2400 dpi.

Sant eller Fel ?

Re: bläckdroppar

maxbox skrev:
Canons teknik FINE med mikroskopiska 1 pl (pikoliter) bläckdroppar ger utskriftsupplösningen 9600* x 2400 dpi.

Sant eller Fel ?

Ett klot med volymen 1 pl har diametern 12,4 mikrometer.

1/2400 tum är 10,6 mikrometer

Tja - precis på gränsen, vid enfärgade utskrifter... (om jag nu räknade rätt)

fruktsallad

Tror att du fortfarande har problem med fruktsalladen. Tänk dig att du har en bild uppbyggd av ett antal pixlar i datorn. Säg att en pixel är blå. När skrivaren ska skriva ut denna lilla pixel som kanske är 1/300 tum på längden (om du nu har satt bildupplösningen till 300dpi (ppi) då använder skrivaren en massa små ännu mindre bläckpunkter för att göra så att bildpunkten bli blå. Har skrivaren en upplösning på 3000x9000 bläckpunkter per tum så kommer din bildpunkt att täckas av 10x30 bläckpunkter (droppar) resultatet blir en förhoppningsvis blå bildpunkt med rätt nyans.

På sätt och vis har reklamen rätt, men du och reklamen tänker på olika slags upplösning.

Re: bläckdroppar

maxbox skrev:

Sant eller Fel ?

Skrivarens upplösning är om Canons uppgifter stämmer 9600 x 2400 punkter per tum. Alltså antalet möjliga punkter att lägga en färgdroppe i. Skriver du t ex ut sådant som inte ska variationer i färg eller ljus, kan skrivaren generera punkter med denna täthet.

Om skrivaren ska skriva ut något med olika nyanser kommer den inte att kunna återskapa motivet med mindre än att motivet delas upp i rutor där medelvärdet omsätts till en fördelning av punkter genom att den rastreras. En bild i datorn som har 1000x1000 bildpunkter kan med delas in rutor om 10x10 pixlar när den rastreas vilket ger en upplösning på det utskrivna ppapret om 100x100 bildpunkter utskrivna med skrivarens förmåga att hälla ut färgpunkter. Rastreringen krävs därför att färgdroppar inte kan placeras ovanpå varandra.

När en bild framställs fotografiskt på ett kemiskt papper som belyses, belyses varje punkt på pappret en gång per färg under den tid som motsvarar mättnaden, vilket gör att ingen rastreringen behöver göras och varje pixel i bilden kan reporoduceras exakt på pappret. Ingen rastrering krävs vid denna metod.

Det är två olika sorters upplösningar det handlar om i och med att det är två olika sätt att reporoducera bilden.

Tänkte om vad Göran Larsson skrev :
Att ange upplösningen till 4800 dpi är lite fusk, skrivaren kan ju inte placera t.ex. en gul punkt med denna upplösning. Varje färg har bara upplösningen 1200 dpi .

Förstod inte riktig varför en färg har bara 1200 dpi i upplösning ,hur kan jag ana att en skrivare kan klara 2400dpi i(färg) i utskrifterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto