Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ut med CRT in med TFT

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Min nya datorhörnarbetsplats Mikael (Fantasifullt namn, IKEA) kräver att jag skaffar mig en ny monitor, den klarar nämligen inte större än 19" CRT. Perfekt ursäkt för att skaffa en TFT m a o! :)

Mina "krav" är följande:
- 19"
- Inte kosta mer än 4-4500:-
- Ska gå att vrida till porträtt, alltså stående
- Fullständiga kalibreringsfunktioner, även gröna kanalen. Vad fullständiga innebär vet jag inte, bara att jag verkligen vill kunna totalkalibrera med hårdvara typ spyder eller liknande.
- Ska kunna köras i 1600x (eller blir det för plottrigt?)
- Responstiden är inte så viktig, spel är inget jag prioriterar.
- Det ska vara en ren monitor, inga multimediapåhäng som t ex högtalare, men USB-hubb-funktion gör ingenting.

Finns denna?

Tack på förhand!

det känns tyvärr som det är orimliga krav -- du kan nog inte få alla. kan du rangordna dina krav?

bjanha skrev:
Finns denna?

Med alla dom kraven, till det priset?

Nej, tyvärr inte.
(då hade jag köpt en själv!)

1600x1200 och 19" TFT är ganska sällsynt, så även pivot i lägre prisklass.

Man får tyvärr gå upp en hel del i prisklass för att få allt du söker, och ska det vara 1600x1200 också, får man gå upp någon tum också.

Eizos modeller har mycket av det du söker, men de är också en hel del dyrare.

Betänk att en 17" TFT har nästan samma effektiva yta som en 19" CRT.
Och köp inte den billigaste du hittar. Men en TFT kommer även trasiga pixlar, direkt vid köpet, eller lite senare i livet. Billiga skärmar har generellt en dålig pixelpolicy vilket gör att du inte kan byta ut skärmen som garantiärende förrens det är många trasiga pixlar.
titta på: http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/other/wf_display_dynamic_page.aspx?PageID=29
för olika tillverkares policys.

Ok, då säger vi 17" istället då. Fick bara för mig att jag sett rätt billiga 19" TFT annonseras, men visst, de är väl inga proffsskärmar direkt.

Vidare kan jag skippa 1600x och gå på 1280x.

Senast ändrad:
en sak som inte var med på din lista var betraktningsvinkeln -- den är viktig för bildbehandling + TFT

Rätta mig om jag har fel, men eftersom jag alltid sitter exakt precis mitt framför monitorn så har betrakningsvinkel ingen betydelse alls. Egentligen är det väl bättre att man inte ser bilden alls från sidorna, man vet ju aldrig vad för hemliga bilder man jobbar med på skärmen. ;)

Ta en 19" på 1280x1024.

Kolla in Samsung, de är stilrena och finns för porträtt läge. Samsungs skärmar säljs även från Dell.

Annars är ju Eizo och Viewsonic i regel bra, men deras priser tenderar att ligga lite högre.

bjanha skrev:
Rätta mig om jag har fel, men eftersom jag alltid sitter exakt precis mitt framför monitorn så har betrakningsvinkel ingen betydelse alls. Egentligen är det väl bättre att man inte ser bilden alls från sidorna, man vet ju aldrig vad för hemliga bilder man jobbar med på skärmen. ;)

på en mindre bra skärm räcker det att man flyttar huvudet ett par cm (eller 10) så försämras bilden. skärmar måste man såklart se i verkligheten innan man beställer.

Jag personligen har funderat på samma sak dessa modeller har jag kollat in följande 17"

Eizo L568K
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010071369

VIEWSONIC VP171B
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010055765

Samsung 711T eller 720T
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft17/720t.asp
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft17/711t.asp

Alla dessa kostar under 5000:- och ska vara bra som jag förstått det, kanske värt att kola på någon av dessa?

Intressanta länkar, ohls.

Jag kom att tänka på en sak angående färgen på monitorn. Jag tror jag skulle föredra svart ram framför grå/silver. Svart borde rama in bilderna jag jobbar med bättre. Silver känns lite distraherande och så speglar det sig... väl?

Det är väl en smaksak antar jag men jag vill nog ha svart en 90-tals beige. Däremot tycker jag samsungs silver är schysst. Sen kan/har ingen svart skärm blivit TCO-03 godkänd.

Både Eizo och samungarna har kontrastet 1000:1 medans viewsonicen har 500:1 vilken praktisbetydelse det har vet jag ej. En annan sak är att både Samsung och Eizo har bättre garatin på sin felpixeltolerans.

Senast ändrad:
Aloha Björne..
Kan bara rekommendera min samsung syncmaster 213T, den är visserligen modell bamse, men i serien finns det mindre skärmar. Har aldrig haft någonting att klaga på, visserligen har den stor betraktiningsvinkel, vilket kanske inte var önskvärt ;)
..tror faktiskt att samsung har några skärmar i rödmetallic, kanske kan vara någonting?

Hur är det _egentligen_ med färgåtergivningen på TFT-skärmar?
De ger ju knivskarp och flimmerfri bild, men åtminstone förr i världen var taskig färgåtergivning ett stort besvär vid bildbehandling. Stora dyra skärmar har ju fin färg, och laptopskärmar har fortfarande rätt kass färgåtergivning.
Hur är det numera med de skärmar man har råd med? Tänker främst på 17-19"-skärmar för 4-6000kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto