Annons

utskriftsformat

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
En liten fråga??

Har jobbat med lite bilder som jag tog på ett dop åt en kompis. Gjorde dom i A4 storlek ifall hon vill lämna in dom på nåt labb och få schyssta utskrifter.

Men ifall hon vill ha dom i mindre format också. Måste jag göra det också på en gång. Så hon har det på skiva när jag bränner in bilderna.
Eller kan fotolabben fixa det själva så det blir bra resultat.

Hjälp mig gärna med denna fråga. Hoppas ni förstod vad jag menade

MVH/ Christian Rhen

Senast ändrad:
Fotolabben kan fixa själva. Det viktigaste är att bilden inte är för liten. Många lämnar ju in 8,2MP-filer direkt från kameran för 10x15cm-utskrifter.

/Pontus

Nu är jag ingen expert på detta men jag brukar göra bilderna i rätt format. Tänker man sig inte för när man lämnar in bilderna för att få papperskopior så är det lätt att välja fel förhållande på kortet.

Min kamera har en sensorstorlek som innebär ett förhållande på 2:3 t.ex. 10,2 x 15,3 (Canon 350D)

Din kamera tror jag har ett förhållande 3:4 och då blir rätt storlek 11,4 x 15,2

Petitesser möjligtvis men jag tycker det är roligt att den utskrivna bilden blir likadan som jag har "framkallat" och inte att bilden får någon annan lustig beskärning.

Hoppas att jag inte tog mig vatten över huvudet men jag har själv gjort misstaget ;-)

Minita skrev:
Petitesser möjligtvis men jag tycker det är roligt att den utskrivna bilden blir likadan som jag har "framkallat" och inte att bilden får någon annan lustig beskärning.
Helt rätt! Nu är ju A4 och t ex 10x15cm hyggligt lika i format, så hon borde inte märka något... ;-)

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto