Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utslitna sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

ze7en

Medlem
Hej!

För en vecka sedan var jag inne i en fotoaffär för att fråga om objektiv till canon eos 350d. Under diskussionen med fotohandlaren så nämnde han att sigma gör bra objektiv om man jämför med priset för dem. Han sa även att just för canon var de inte så bra eftersom de snabbt blev utslitna. Han rekommenderade original objektiv eller tamron istället.

Har ni som har lite mer erfarenhet än mig själv någon erfarenhet av ovanstående påstående?
Jag personligen har aldrig läst något om det, så jag blev ganska förvånad och oroad när jag hörde om det då jag har funderat på att införskaffa ett sigma objektiv.

Mvh

Kim

Motoriken i dem har jag för mig.

Han jämförde det som att han hade pirelli däck och hans fru hade michelin däck (ganska mkt dyrare ) men att de höll mycket längre. Och att folk ofta endast tittar på pris och inte tänker efter hur länge grejerna egentligen håller.

// Kim

ze7en skrev:
Motoriken i dem har jag för mig.

Han jämförde det som att han hade pirelli däck och hans fru hade michelin däck (ganska mkt dyrare ) men att de höll mycket längre. Och att folk ofta endast tittar på pris och inte tänker efter hur länge grejerna egentligen håller.

// Kim

konstigt imo... har haft en sigma i fem år och den is still going strong juh... aja... han är ju försäljare och vet vad som är bäst ;)

hailstorm skrev:
konstigt imo... har haft en sigma i fem år och den is still going strong juh... aja... han är ju försäljare och vet vad som är bäst ;)

;) Tja eller så vet han vad han har bäst förtjänst på.. Att lita på försäljare är som att sälja sin själ till F-N själv..

Att sigma skulle vara "sämre" än Canons egna gluggar kanske det ligger ett uns sanning i men det beror helt på vilka glas vi pratar om.
Ta vad säljaren sa med en nypa salt och rådgör med din plånbok vad den kan "klara av" och leta gluggar i det prissegmentet. Tamron, tokina sigma eller canons egna. Säk här på FS eller bläddra igenom ett par nummer av Foto och se vad odbjektivet har fått för recensioner.

Lycka till i djunglen ;)

Tackar hjärtligt för svar!
Det är klart att man är lite suspicious mot försäljare men när man är ny på något så tar man lättare till sånt där.

Jag tror att det kommer att bli ett sigma och ett canon i slutänden :)

Tack igen!

// Kim

ANNONS
Götaplatsens Foto