Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

maxbox

Aktiv medlem
Hej
Tänkte köpa en extern blixt till min kamera fujis9500 tyvärr finns det inte mycket att välja
endast den som fuji säljer tycker inte om design
osv.

Någon som vet vilken blixt kan jag använda
till min kamera hur blir det med slav blixtrar
skoblixt ser ut så här som på bilden nedan.
Själv kan jag inte engelska , någon som kan förklara mig vad som står brevid bilden.

Tacksam för svar

Bilagor

• m_blixt.jpg
    m_blixt.jpg
    59.5 KB · Visningar: 200
Precis som det står i texten bredvid bilden på din blixtsko så saknar din kamera "smarta" anslutningar. Detta betyder att den enda information som utbyts mellan kameran och blixten är blixtsynken. Ingen blixtmätning i kameran således.
Detta är dock inte bara dåligt. Avsaknaden av smart blixtsystem gör att alla "standardblixtar" fungerar lika bra som originalblixten. Alla begagnade äldre blixtar med inbyggd blixtmätningssystem funkar således.
Om jag var i ditt ställe skulle jag fundera på en Metzblixt. Om du uppgraderar till en DSLR i framtiden så kommer du att kunna köpa till en adapter som gör att blixten fungerar med dennas blixtsystem. Metz-blixtarna har dessutom trådlös synkning och håller högsta kvalitet.

på framsidan finns det möjlighet att ansluta en synkkabel vad jag inte förstår är om blixtsko som kameran har är en standar anslutning som passar andra blixtar märke .

ANNONS
Götaplatsens Foto