Annons

Världens bästa labb i Malmö?

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag ska plåta bröllop snart, mitt första bröllop så det känns extra viktigt att allt blir bra. Jag hade en mardröm inatt som gick ut på att sökaren var helt mörk, så jag såg knappt vad jag plåtade :)

Hur som helst har jag nog bestämt mig för att köra Kodak Portra 160NC 135. Fotograferingen ska ske utomhus så är det något som talar emot filmvalet går det bra att meddela det.

Till min fråga: brudparet vill ha "stora" förstoringar (50x60, misstänker jag) och 10x15 till tackkorten. Jag måste leverera skitbra bilder, och litar varken på Expert eller Fotofort. Har inte hittat något tillfredställande proffslabb i Lund, men jag misstänker att det finns i Malmö. Tips? Kostnader är inte dödligt viktigt...

/Joakim
 
Senast ändrad:

typhoon

Aktiv medlem
Kan tyvärr inte hjälpa dig med labb i Malmö.

Men ett annat tips. Nu lär det inte vara några problem om du vänder dig till ett profslabb, men "better safe than sorry". Vissa labb har inte kanaler för Portra 160-filmerna, och kan ibland använda kanalen för någon annan kodakfilm. Detta kan ge ett rejält grån-blått färgstick. Det skadar ju inte att fråga.

Lycka till!

//Pontus
 

ols

Aktiv medlem
mattssons i lund kan jag helt klart rekomendera dom håller helt klart bra kvalite på sina arbeten.
 

Jöörgen

Guest
Har du några erfarenheter av Lunds Ljuskopieringsbyrå (Bildcenter) eller Excellera i Malmö?

Men -- 50x60 från en 35-film... det kommer att synas på resultatet. Ja, det beror på betraktningsavståndet och ja det är en finkornig film men du begär en hel del av det lilla formatet.

En tumregel så god som någon är att man kan förstora sina negativ 10 gånger sin storlek men inte mycket mer än så om kornet är viktigt. Du funderar på 20 gångers förstoring...

Vet du vad... ta en snabb rulle av den filmen och gör en 20 gångers förstoring. Då kan ni i förväg bestämma er för om formatet räcker till eller om det är värt merkostnaden för att gå över till mellanformat.
 
ANNONS