Annons

Vågar man köpa fån USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Miltona

Aktiv medlem
Hej!
jag har en restorder på Cyberfoto sen i början av maj på ett Canon EF 70-300 IS USM.
leveransdatum fortfarande okänt.
Nu ska bekanta till mig åka till New York och jag har hört att det är billigare där med kamerautrustning, är det så?
Det är så trist att vänta också men vågar jag låta dem köpa?
Tacksam för svar
// Lena

Det beror väl på dina bekanta om du litar på dom.
Ang priset så beror det på vilket pris dom köper det för... men detska ju betalas moms, skatt, tull o allt vad det heter så det får du allt räkna på.

Annars kan du ju kolla tex: www.scandinavianphoto.se

Självklart låter du dem handla eftersom det är så mycket billigare där (om de vill förstås).

Men du måste komma ihåg att be dem använda den RÖDA ingången när de går genom tullen, och de måste också säga till tullarna att de köpt ett objektiv som de vill betala moms, tull och gärna andra avgifter de har att föreslå...

Jag litar fullt på dom!
Är det billigare i alla fall med moms o.s.v?
Har ni någon aning om priserna där "over" ?
Kan det bli problem med garanti?

Tack för länken, men även dom inväntar från leverantör :-(

Billigare kan bara dina vänner svara på. givetvis varierar priset även i USA. Prisskillnaden brukar vara minimal efter betalda avgifter på ett ynka objektiv. Generellt brukar det väl vara att ju fler saker du köper eller ju dyrare det är, detsto mer kan du spara... Men nu ska du inte tro att det blir några astronomiska summor.. isåfall hadde alla köpt från USA och inga affärer hade funnits i Sverige.

På objektiv är det världsgaranti om ajg inte minns fel på objektiv, dock inte hus.

Men som sagt, fråga dina vänner vad objektivet kostar. sedan får du räkna själv...

www.tullverket.se

Vad tror du en sosse politiker hade gjort? Tullat eller gått på grönt? Gör sen samma sak.

Finns absolut ingen anledning att betala moms & massa extra skatter på något du köpt för skattade pengar utanför sveriges gränser.

På Cyberphoto 11995:-

På BH Photo i NY 1149:95 dollar + ca 8,5% (sales tax i NY) * ca 7.3 (ca dollarkurs)= 9095:-

men, glöm förstås inte moms, tull och andra skatter och pålagor som kan komma...

wico skrev:
Vad tror du en sosse politiker hade gjort? Tullat eller gått på grönt? Gör sen samma sak.

Finns absolut ingen anledning att betala moms & massa extra skatter på något du köpt för skattade pengar utanför sveriges gränser.

Vad var det Mona Sahlin sa, -Det är sexigt att betala skatt?! rofl!

wico skrev:

Har ämnet med politik att göra överhuvudtaget?

Sen är det ju jättebra om hela svenska folket kan anpassa lagar och regler efter individuellt behov - baserat vad man tror andra gör.

Jag trodde att "tramsanarkismen" försvann ut med punken i slutet av 80-talet.

Miltona skrev:
Hej!
jag har en restorder på Cyberfoto sen i början av maj på ett Canon EF 70-300 IS USM.
leveransdatum fortfarande okänt.
Nu ska bekanta till mig åka till New York och jag har hört att det är billigare där med kamerautrustning, är det så?
Det är så trist att vänta också men vågar jag låta dem köpa?
Tacksam för svar
// Lena
Be de ta med din kameraväska med kamera plus ett objektiv. Sen stoppar de bara ner det nyinköpta objektivet i den väskan och tar den som handbagage, ingen tullare kommer ifrågasätta det. Kvitto och andra viktiga medföljande tillbehör packas separat i övrigt bagage. Originalkartongen får du nog klara dig utan.

David Appelgren skrev:
Hög risk för strul på detta objektiv.

http://www.usa.canon.com/consumer/c...ct&keycode=2112&fcategoryid=216&modelid=11922

Lite jobbigare ifall det strular med något man köpt i USA, men det klart Canon i Sverige kanske inte har något emot att laga ett eventuellt defekt objektiv fast det är inhandlat i ett annat land. Något att tänka på bara.
Objektiven har som sagt världsgaranti så jag tror det knappast är något Canon Sverige kan neka, frakter får du nog troligtvis stå för själv. Man måste dock tänka på vid köp att man köper ett med just världsgaranti. Butikerna har som regel ett billigare alternativ som kräver att man måste skicka gluggen till den affär som man inhandlat den i för att kunna åberopa garantin. det blir naturligtvis både dyrt och krångligt med långa väntetider till följd.

Om du är ärlig och tänker betala moms och tull för objektivet så är det väl enklare att beställa det över nätet istället, billigare blir det då också eftersom du inte behöver betala Amerikansk moms på det.

Men om du struntar i skattmasen så bör du be dina vänner att lägga objektivet i en kameraväska med ett passande kamerahus och gå på grönt, men skicka garantibevis och kvitto i ett brev hem och kasta kartongen.

För att få ett objektiv med världsgaranti skall du köpa ett "USA" märkt, dvs som kommer från Canons USA agent, inte ett Imported.

Garantin gäller som om du skulle ha köpt det i Sverige med den skillnaden att du skickar det direkt till Canon support istället för till handlaren du köpt det av vid eventuella problem under garantitiden.

kent.

Senast ändrad:
stoltz skrev:
Sen är det ju jättebra om hela svenska folket kan anpassa lagar och regler efter individuellt behov - baserat

Nu ska vi inte få tråden att spåra ut! Men folk gör faktiskt som vår politiker även om dom vill att vi ska göra som dom säger och inte som dom själva gör.

ANNONS
Götaplatsens Foto