Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vågar man köpa ny systemkamera idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom bara att undra, vad kallas en duktig konstnärlig fotograf som har 20 års fotograferande i ryggen men inte lyckas sälja en bild?
Inte kan det väl vara amatörfotograf iallafall.

Re: Köp idag!

flutte skrev:
Nej, allting talar för att det kommer att finnas en marknad, och således kommer att gå att finna film för småbild även i framtiden.

Visst kommer det finnas film i framtiden, men räkna inte med dagens relaitivt digra och prisvärda utbud med billig framkallning.
Övergången till digitalt går fortare och mer explosionsartat än någon kunnat tänka dig. Kodak har redan slutat tillverka några av sina specialfilmer, och upphört att investera pengar i utveckling av konsumentfilm alá Kodak Gold. Dessutom upphör man med tillverkingen av kamerorna för film. Ändå blöder bolaget likt Ericsson gjorde får några år sedan... Och AGFA, finns dom ens fortfarande? :)

Köp ett billigt hus och satsa pengarna på bra optik som man kan använda på en kommande digitalkamera.

//

Re: Re: Köp idag!

Megapolare skrev:

Köp ett billigt hus och satsa pengarna på bra optik som man kan använda på en kommande digitalkamera.

//

Det var ett riktigt bra råd du gav där:)!!
Men du glömde att säga att man INTE MÅste sälja den analoga när man köper den digitala:)!
Mvh Niclas.

Re: Nej ingen VS tråd tack, enig:)!

Niclasfoto skrev:

Mvh Niclas.

Ps, Om vi jämför den mer konstnärliga sidan av debatten med den mer pressfoto-(industrifoto fult uttryckt:)relaterade fotobranschen så ser vi en tydlig skillnad i inställning.
Många inom den mer kreativa grenen väljer att stå kvar och det mkt pga den analoga filmens kvaliteter,, MEN som sagt det beror ju på vad man är ute efter, och vad ni menar med professionellt fotografi vet jag inte riktigt:)

Hrm! Kreativitet betyder ju per deffenition att pröva/tänka/göra nytt. Hur i hela friden rimmar det med ditt påstående.

Re: Re: Nej ingen VS tråd tack, enig:)!

uge skrev:
Hrm! Kreativitet betyder ju per deffenition att pröva/tänka/göra nytt. Hur i hela friden rimmar det med ditt påstående.

Ni låter lite smått aggressiv, eller?
:)

Jag förnekar ju inte helt och hållet det digitala överhuvudet taget och säger (antyder tydligt i alla fall:) visst att det har sina starka sidor, absolut:)
Man kan mycket väl vara kreativ även i utövande av gammal teknik. Den som är beroende av ny teknik för att vara kreativ är nog ingen "äkta" kreatör:), menar JAG.
Vi har ju lov att ha delade meningar, eller:)?!
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
"Skåningen" skrev:
Då kommer man ju nästan med en följdfråga:

Skall man ha en Zanito,Alexis eller Elektrolux frys ?

Niklas, tar det ständigt coolt !

Elextrolux har rask och snabb service..men iom att jag har behövt anlita servicen så kanske man inte ska rekommendera Elektrolux.. =)

Björn Jansson skrev:
Kom bara att undra, vad kallas en duktig konstnärlig fotograf som har 20 års fotograferande i ryggen men inte lyckas sälja en bild?
Inte kan det väl vara amatörfotograf iallafall.

"avancerad hobbyfotograf" kanske? man kan ta "professionella"/"proffsiga" bilder (bilder av en viss kvalitet) och uppträda "professionellt"/"proffsigt" (affärsmässigt, yrkesmannamässigt) utan att vara "professionell fotograf"/"proffsfotograf". Men det är ju bara en definition. Vi vet ju bättre än att likställa ordet "proffsfotograf" (som de flesta av oss förknippar med en jäkligt bra fotograf i allmänhet) med "yrkesfotograf" i dagligt tal :)

Re: Re: Re: Nej ingen VS tråd tack, enig:)!

Niclasfoto skrev:
Ni låter lite smått aggressiv, eller?
:)

Jag är inte det minsta aggressiv, e väl inte lätt att få med nyanser i en forumdiskussion.
jag är verkligen ingen analogmotståndare varken konstnärligt eller kreativt.Ser väl att den analoga kunskapen är en bra grund för ett digitalt liv. Ser också att just denna kunskap kommer att försvinna då en ny generation går direkt till digitalt.
Men, jag ser också att analog bild idag är så mycket sämre i 8 fall av 10 att det inte längre går att motivera i merparten av proffesionellt bruk.
Sätter inte heller likhetstecken mellan konstnärlighet och kreativitet. Lika lite som att hantverk är förbihållet den analoga världen.

Och, jag gör en distinktion mellan fotografi och bild, även om den är hårfin så finns den där.

För mig är bilden allt: innehåll, tanke, hantverk, konstnärlig höjd osv. Bilden är slutresultatet. Verktyget är sekundärt om man inte kan uppleva någon skillnad.

Och tråden skulle ju handla om en investering för tio år. Jag menar att ett analoghus är en återvändsgränd, inte minst med den tidshorisonten.

MVH

UGE

Re: Re: Re: Re: Nej ingen VS tråd tack, enig:)!

uge skrev:
Men, jag ser också att analog bild idag är så mycket sämre i 8 fall av 10 att det inte längre går att motivera i merparten av proffesionellt bruk.
Sätter inte heller likhetstecken mellan konstnärlighet och kreativitet. Lika lite som att hantverk är förbihållet den analoga världen.
UGE

(Tyckte bara att det lät lite vresigt bara, lätt att tolka fel:)
Okey, men då är vi nästan HElt på samma linje:)

Att vi definierar begreppet "professionellt" olika kan nog också stämma även om jag säkert tror att vi är ganska överens där också.

Nej jag vill inte heller sätta likhetstecken mellan konstnärlighet och kreativitet, valde nog fel ord tidigare...Beklagar det!

Jag har Inte sagt att hantverket skulle vara förbihållet den analoga världen, påpekar och antyder flera ggr att det beror på vad man är ute efter och att den analoga filmen där har ngr ännu inte uppnådda kvaliteter som inte går att förneka. Visst har digitalkameran odisskutabla fördelar i många lägen men det har jag ju också påpekat,,

Mvh Niclas.

Ps, Att den analoga erfarenheten som många har i ryggen in i den digitala tidsåldern skulle vara och ÄR en källa guld värd håller jag med om!! MEN faktum är att många här på fotosidan.se förnekar också det:-/

Senast ändrad:
forry4U skrev:
Köpte just en F5 med dubbla ackar o laddare för 7500:- det är rena julgransplundringen därute.
/Göran

Ouch!!!
Det lär ju svida i en och annan plånbok då..

Undrar hur det blir lagom till semestertiderna då när reskassan blir skral?
=)

Kolla nu på testen av Minolta Dynax 60, i det senaste exet av tidningen FOTO!
Den får ett strålande omdöme i testen!

Jag brukar inte vara så intresserad av tester, utan vill själv göra mig en bedömning, genom att låna en produkt, men här är jag oxå helt överrens med testaren - kameran har en egen hög standard, så enkelt är det!
Då tänkt på prissegmentet kring 3000 riksdaler!
Jag hade kameran (kamerahus och normal 50/1,7) till låns under två veckor!
Faktiskt är det så, den analoga systemkameran håller fortfarande en hög klass, ger perfekta bilder, minst sagt,
Se bara vilka problem de nya digitala systemkamerorna har, är det inte lite brus vid höga ISO, så är det tydligen en aning svårt att ge åtskillnad för de olika färgerna i ett motiv (Nikon D70!)
Det är säkerligen inga problem att tala om, med Canons fullformats (24x36mm) digitala systemkamera, men den lär väl kosta oxå nu närmare 80 000 riksdaler!
Om några år är nog fullformats digitala systemkamerorna nere i en betydligt lägre nivå,
lämpade för avancerade foto amatörer.
Men idag, - Den analoga systemkameran, Minolta Dynax 60, ger användaren perfekta bilder, enligt min åsikt och mina tagningar, flera år framåt, så länge film kommer att tillverkas, många, många år framåt .......!
Antalet analoga kameror är ju gigantiskt nu runt hela världen, skulle de stora filmtillverkarna släppa intresset för det behovet?
Aldrig, de närmaste hundra åren eller längre!
Jag tror att analogt och digitalt fotografi kommer att finnas kvar, tillsammans, två vägar som leder till samma mål, dvs. bilden.

larsborg skrev:

Jag tror att analogt och digitalt fotografi kommer att finnas kvar, tillsammans, två vägar som leder till samma mål, dvs. bilden.

**
Precis vad jag påpekar!
Den ena kameran ersätter inte den andra helt och hållet.... Den som kombinerar FÖRnufftigt har nog det klart största skapandegrundlaget för sina ideer, som vanligt:)

/Niclas.

Kodak tillverkade sin sista Instamatic 1988 (och då var den inte modern):

http://user.itl.net/~kypfer/126/x-15f.htm

126-film (Instamatic-film) tillverkade de till den 31/12 1999:

http://www.toptown.com/nowhere/kypfer/126discontinued.htm

Dock finns det andra som fortfarande tillverkar 126-film:

http://www.frugalphotographer.com/cat04.htm

Slutsats: Det finns många "film"-kameror i världen, och så länge det finns köpare finns det tillverkare. Dessutom tenderar en sån här disskussion att bli lite västerländsk - i Afrika, Asien (Kina!) och Sydamerika är knappast datorer lika vanliga som i Sverige. Där tar det nog ett tag innan man är ifatt (först vill de nog skaffa kylskåp!). Film kommer att finnas så länge det finns de som vill köpa - och vi är många.

Och för bara ett drygt år sedan kom Leica med M7:an...

Köp en svinbillig beg systemkamera, så behöver du inte bekymra dig om huruvida den blir värdelös eller inte (beroende på tillgången på film). Just nu finns det hur många som helst beg systemkameror för nästan inga pengar alls, de säljer lika bra som gårdagens tidning. Jag sitter själv med en som uppenbarligen är stendöd på marknaden för 1400:- (Nikon601, liknande 801s), så exempelvis en Nikon 801s inkl normal för under tusenlappen borde vara lätt att hitta.

Även om marknaden för film skulle krympa med 99% så borde den resterande procenten räcka för att någon ska kunna tjäna pengar på den. Filmtillgång lär inte bli något problem, däremot kommer troligen en massa lokala smålab försvinna när semesterbildsmarknaden sviker.

Personligen tycker jag att de flesta digitalt vs analogt diskussioner är lite knepiga, ofta hamnar själva bilden i bakgrunden. Fördelar man kan se med en digitalutrustning är möjligheten till obegränsat antal tagna kort. Men det känns väl ganska självklart att den rent tekniska kvalitetet fortfarande är något vassare på analoga än digitala systemare, iaf inom budgetsegmentet.

Film lär nog finnas inom rimliga prisgränser ett bra tag till tror jag och om ditt intresse har sin främsta tungdpunkt inom analog fotografering så är nog detta den mest prisvärda tidpunkt att skaffa kamera samt ånjuta ett hyffsat utbud av olika framkallningsmöjlighter. Risken är ju att priserna stiger på framkallningen då efterfrågan minskar men det är nog tillräckligt långt dit för att dslr utvecklingen nått en punkt där man efter rent tekniskt bildresultat mått mätt kankse föredrar en sådan.

ANNONS
Götaplatsens Foto