Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattew

Aktiv medlem
Hej
Om jag laddar upp en bild på tex Facebook så har jag förstått att jag avsäger mig rättigheterna till bilden. Om jag sedan tar den bilden och ändrar kontrasten något i ett bildbehandlingsprogram, är det då en ny bild ? Dvs, som jag och inte Facebook har rättigheterna till? Hur lite kan man ändra i en bild för att det ska bli en ny bild? I det extrema kan man tänka sig att man ändrar värdet på en pixel, gör det bilden till en ny bild då i juridisk mening?

mvh
Mattias

Jag misstänker att det är ett fall för värdering och bedömning igen. I nästan alla fall där det är frågan om rättigheter till bilder eller manipulering av bilder så är det svårt att ge ett rakt svar. Det är sällan svart eller vitt... När det gäller dina bilder på facebook så har du väl ändå kvar dina rättigheter till bilden och kan använda den till annat om du vill. Du ger dock facebook rätt att också använda den. Tror jag i alla fall...

Peter är på rätt spår, man tappar inte bort sina rättigheter för att man lägger dem på facebook. Däremot kan man riskera att få sitt face avporträtterat på bibliotekets hemsida där det står att man gillar biblioteket om man gjort det. Och de behöver också sånna klausuler för att kunna visa ens bilder för andra personer på facebook.

Men det var inte svar på din fråga. Jag vet inte vad som gäller i juridisk mening, men jag _tycker_ att man skall nog ändra så pass mycket att man utan tvekan tycker det ser ut som en ny bild. Bilden skall få nya egenskaper. Om man tex får en ny bild genom att tex beskära bilden skulle ju tex någon annan kunna beskära bilden och hävda sin upphovsrätt till bilden.
Jag kan dock tycka ett en passering av rå-filen genom konverteraren en gång till med väldigt andra inställningar - och beskärning - och helt annan form på bilden, är en ny bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto