Annons

Vad är upplösning eller komprimering vid filstorleks begräsning på jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om man ska ladda upp en jpeg bild som kommer användas till allt möjligt tryck, web osv som jag saknar kontroll över och det finns en begränsning på 10MB.

Vad är då smartas kan jag köra ut den med 8000x5300 pixlar i mycket högkomprimerring så jag klara kommer ner till 10MB

eller skala ner den till kanske 6000 pixlar och ha lägre komprimering. eller till och med drar ner den till 3000 pixlar och kör högsta.
 

thommym

Aktiv medlem
Om man ska ladda upp en jpeg bild som kommer användas till allt möjligt tryck, web osv som jag saknar kontroll över och det finns en begränsning på 10MB.

Vad är då smartas kan jag köra ut den med 8000x5300 pixlar i mycket högkomprimerring så jag klara kommer ner till 10MB

eller skala ner den till kanske 6000 pixlar och ha lägre komprimering. eller till och med drar ner den till 3000 pixlar och kör högsta.
Jag är ganska övertygad om att nedskalningen ställer till störst problem.
Det är kanske lättast att göra ett antal tester och se vad som ger bäst resultat. Har du 10 MB så är det dock knappast problem, du kan köra på 95 % komprimering utan att minska antal pixlar.
 
ANNONS