Annons

Vad fotograferar du mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad fotograferar du mest med?

  • färgfilm

    Röster: 306 6.5%
  • diafilm

    Röster: 294 6.3%
  • sv/v film

    Röster: 299 6.4%
  • digitalt

    Röster: 3,785 80.7%
  • polaroid

    Röster: 8 0.2%

  • Totala väljare
    4,692

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kort och gott, vad fotograferar du mest med? Vi är alltså intresserad av vilket media du använder mest.
 

frsk

Aktiv medlem
Svartvitt blev svaret. Finns inget bättre för mig. Blir visserligen allt mer imponerad av den digitala tekniken. Men för mig är mörkrumsvistelserna viktigast. Tystnaden, ensamheten och det närmast meditativa hantverket sätter jag större värde på än fotograferingen och det färdiga resultatet.
/ F.
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Digitalt står för bulken. Svartvit film används till detaljplanerade bilder. Dia har jag inte använt en enda rulle sen jag köpte digitalaren i december 2003.
 

Jeppe

Aktiv medlem
jimh skrev:
Dia har jag inte använt en enda rulle sen jag köpte digitalaren i december 2003.
Det har jag.. ;)

Men det gick snabbt över igen...

3 st B&W har det blivit.. på 2 år.. Har inte ens orkat gå in i mörkrummet för att göra kopior av dem..
 

aolsson

Aktiv medlem
Nytt är ju roligast att "leka med" så nu är det mest D70.

Sen är allt relativt så det blir oftast 6 rullar svartvitt (35mm och 120) samt 2-3 rullar färgdia (120) i veckan också.

Mitt mörkrum kommer till rätt flitigt bruk det med.

Skillnaden mot innan - med enbart film - är att jag tar mycket fler bilder nu och att jag inte kör negativ färg alls längre.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag kan inte svara med de alternativen.

Jag kan inte överge det s/v och kemidoften, men digitalt är nödvändigt för arbetets tempo och jag märker att jag håller på att förslappas med det digitala användandet och att det s/v minskar.
Läget har nog varit 50/50 under detta året men det är svårt att hitta tid för s/v-slabbande så kanske det minskar med tiden..
Just nu lagrar jag neg som inte hinner fram till papperet.
 

lion-62

Aktiv medlem
Vad FOTOgraferar Du mest med???

ANALOGT, negativ, Fuji ISO 8oo!!!
Det enda alternativet för(färg)FOTO!!!
L.C.Stefan Strandberg HFK
 

gunau

Aktiv medlem
100% digitalt. Har varit frestad av de billiga mellanformatskameror som nu är till salu men då skall man ha en riktigt bra scanner m.m. och då blir det nog lika bra att vänta till nästa generations pixel-race, eller?
 

Mattsen

Aktiv medlem
Digitalt. På gott o ont. Fortfarande fascinerande "enkelt" att kunna "framkalla" själv - direkt - utan kostnad - redigera i datorn utan att behöva scanna in med tillhörande dåligt resultat i en konsumentscanner.

Har tänkt över ett år på att ta fram slr:en och ta lite sv/v porträtt, men men...
För känslan (ytstrukturen på vissa fotopapper) och tonomfånget på en sv/v kopia låter sig inte mätas med mina digitala kopior.
 

Graal

Avslutat medlemskap
För närvarande är jag inne i en svartvitfilmperiod som trenderar att bli alltmer permanent.

Intressant att se skillnaden från omröstningen för några år sedan. Färgfilm minskar markant medan dia och svartvit film inte minskar lika mycket. Ska bli kul att se hur de slutliga siffrorna blir?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Mycket svartvitt, kanske 90 procent. Tror det är dags för en färgperiod nu när våren kommer. Har blivit väldigt sugen på kombinationen Superia 400 och Pentax 67 för lite porträtt nu.
 

Segeson

Aktiv medlem
Oj, nu kom man på sig själv.

Idag är det bara digitalt, jag har inte hållt i analogen sen digitalköpet.
Innan dess var det dock i snitt ett par rullar i veckan, ibland DIA ibland negativt.
Semestertid blev det kanske en eller två rullar om dan.

Men nu blir det nog att fylla minneskorten istället, dags att inhandla några fler...
 

Liten skogsdunge

Avslutat medlemskap
Privat så blir det bara digitalt.

På jobbet blir det till största del digitalt, men även analogt och då i mellanformat.

/Patrick
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag skulle säga att två tredjedelar av min årsförbrukning av film är sv/v och att den privata förbrukningen av färgfilm neg/dia i första hand är förlagd till den ljusa delen av året.
 

tonykollberg

Aktiv medlem
Digitalt

Sen jag köpte digitalkamera har jag i princip glömmt bort vanlig film, iallafall så länge jag plåtar i studio och har ordentligt med ljus så kör jag digitalt. Ska jag plåta något viktigt exempelvis omslag i A4-format så kör jag dia för säkerhetsskull pga färgerna blir bättre. Men har i princip slutat med film. Har sparat in filmkostnaderna flera gånger om med digitalkamera samt tid till scanning samt massor av plats!
 

Benganbus

Aktiv medlem
Varvet runt...

Svartvitt på 60 och 70-talet och nu åter till svartvitt...

Fast nu med "digitalt mörkrum"......
Lättjobbat! ;-)

Men saknar ändå litet det riktiga mörkrummet/hantverket.....
det kanske kommer... :)
 

bildsten

Aktiv medlem
Till antalet är det mest digitalt, med dia på andra plats och svv på tredje. Negativ färg har jag kanske bara tagit något tiotal rullar de senaste 10 åren varav de flesta på en av döttrarnas bröllop för ett par år sedan. Jag har aldrig varit nöjd med resultatet från neg färg förrän jag började skanna själv och skriva ut på skrivare. Men då kan jag lika gärna använda diafilm och har då alla möjligheter.
 

Mikaelb

Aktiv medlem
Jag har precis fått en leverans med 50 rullar av min nya favorit (Delta 100). Dom ska få passera genom M2:an i sommar. Det ligger även en och annan Fuji-rulle (dia) i kylen. Dom är ju japanska som dom får gå genom F-1:an ;-)

Sen kan man scanna hela vintern...

/m
 
ANNONS