Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer från D7000 till D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Musicman SE

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag har nyligen införskaffat ett Nikon 24-70 mm, 2,8 (FX) till min Nikon D7000. Tillsammans med mitt Tamron 12-24 (DX) utgör detta mina mest använda objektiv till landskap och porträtt. Jag har sedan tidigare även ett Nikon 85 mm med macro (DX) samt ett 50mm och 35 mm, båda Nikon DX.

Nu undrar jag - vad blir den största vinsten med att eventuellt köpa en Nikon D800? Vad kommer jag mest att märka skillnad från min setup idag? Hur fungerar mina DX-objektiv med D800? Är det en vettig uppgradering?

Med många tack på förhand,

Johannes

D800 kan automatiskt ställa om till DX crop om man vill så objektiven kommer funka typ som förut. Det finns de här på fotosidan som använder samma 35 mm på fullformatare i FX-läge , jag kan inte säga hur det blir men det går med lite vinjettering kanske. Du har kvar samma antal pixlar i DX crop som idag så du offrar ingenting. Däremot kommer din 24-70 till sin rätt. D800 är en grym kamera. 50mm är väl ett FX-objektiv? Det kommer ge ungefär samma utsnitt som 35an gör på din DX.

De andra vet jag inget om tyvärr.

Den stora vinsten kommer nog vara att 24-70 kommer täcka rätt många vidvinkelbehov så ditt bästa objektiv blir mer användbart:)

Du kommer att få en rejälare kamera med bättre grepp, bättre autofokus, bättre sökare till att börja med. Sedan får du lite trevliga funktioner som virtuell horisont, några knappar till. När det gäller bildkvalité kommer den att vara minst lika bra (beskuren till DX och mindre) till mycket bättre, obeskuren. Skärpedjupet kommer att bli kortare, det dynamiska omfånget större och bruset lägre.

När det gäller objektiven, så går 35/1,8 att använda på FX men utanför DX-området är det ingen vacker syn. Dessutom är som sagt ditt 50 mm ett FX och motsvarar 35 mm på DX. Ingen större orsak att behålla 35 mm alltså. 85 mm funkar i DX-läget, ingen skillnad men du skulle få mycket bättre resultat med t.ex. 105/2,8 VR eftersom det utnyttjar hela sensorn. 24-70 kommer att funka perfekt, men kännas kortare än du är van vid.

12-24 kan du knappast få någon större glädje av men 24 mm FX motsvarar ju 16 mm DX så någon större förlust kommer det inte att bli, bara 12 till 16 mm. Ta ett panorama på högkant med längre brännvidd istället! Det brukar ge bättre resultat om motivet håller sig stilla. .

D800 kan automatiskt ställa om till DX crop om man vill så objektiven kommer funka typ som förut. Det finns de här på fotosidan som använder samma 35 mm på fullformatare i FX-läge , jag kan inte säga hur det blir men det går med lite vinjettering kanske. Du har kvar samma antal pixlar i DX crop som idag så du offrar ingenting. Däremot kommer din 24-70 till sin rätt. D800 är en grym kamera. 50mm är väl ett FX-objektiv? Det kommer ge ungefär samma utsnitt som 35an gör på din DX.

De andra vet jag inget om tyvärr.

Den stora vinsten kommer nog vara att 24-70 kommer täcka rätt många vidvinkelbehov så ditt bästa objektiv blir mer användbart:)

Hej,

Stort tack för ditt snabba och utförliga svar, det låter som att det skulle kunna bli ett kul steg upp för mig med D800. Däremot är jag osäker på mitt 50 mm är ett FX, det är med bländare 1,8 och kostade inte mer än ca 1.300 kr. Nåväl, jag inser att den stora förändringen blir med mitt 24-70 mm. Gott så :)

Mvh,

Johannes

Du kommer att få en rejälare kamera med bättre grepp, bättre autofokus, bättre sökare till att börja med. Sedan får du lite trevliga funktioner som virtuell horisont, några knappar till. När det gäller bildkvalité kommer den att vara minst lika bra (beskuren till DX och mindre) till mycket bättre, obeskuren. Skärpedjupet kommer att bli kortare, det dynamiska omfånget större och bruset lägre.

När det gäller objektiven, så går 35/1,8 att använda på FX men utanför DX-området är det ingen vacker syn. Dessutom är som sagt ditt 50 mm ett FX och motsvarar 35 mm på DX. Ingen större orsak att behålla 35 mm alltså. 85 mm funkar i DX-läget, ingen skillnad men du skulle få mycket bättre resultat med t.ex. 105/2,8 VR eftersom det utnyttjar hela sensorn. 24-70 kommer att funka perfekt, men kännas kortare än du är van vid.

12-24 kan du knappast få någon större glädje av men 24 mm FX motsvarar ju 16 mm DX så någon större förlust kommer det inte att bli, bara 12 till 16 mm. Ta ett panorama på högkant med längre brännvidd istället! Det brukar ge bättre resultat om motivet håller sig stilla. .

Tack Rickard för dina utförliga svar och rekommendationer. Det här blir spännande :)

Allt gott,

Johannes

Hej,

Stort tack för ditt snabba och utförliga svar, det låter som att det skulle kunna bli ett kul steg upp för mig med D800. Däremot är jag osäker på mitt 50 mm är ett FX, det är med bländare 1,8 och kostade inte mer än ca 1.300 kr. Nåväl, jag inser att den stora förändringen blir med mitt 24-70 mm. Gott så :)

Mvh,

Johannes

Ditt 50mm är FX.

Leif

Det finns inget 50 mm DX alls av någon sort från något märke, så du kan vara helt säker på att det är FX :)

Nog det mest prisvärda objektivet som finns för övrigt :) Ändå farligt skarpt bara några steg nerbländat.

Tack för alla fina råd!

En order är nu skickad till Cyberphoto på en Nikon D800 plus batterigrepp. Det blir en härlig vår i år...:)

Mvh,

Johannes

Det finns inget 50 mm DX alls av någon sort från något märke, så du kan vara helt säker på att det är FX :)

Objektiv vars brännvidd (eller minsta brännvidd för zoom-objektiv) inte understiger 44mm (diagonalmåttet på en fullformatssensor) är alltid FX-objektiv. Vid längre brännvidder än så vinner man inget på att strypa ner projektionen till DX-format.

Objektiv vars brännvidd (eller minsta brännvidd för zoom-objektiv) inte understiger 44mm (diagonalmåttet på en fullformatssensor) är alltid FX-objektiv. Vid längre brännvidder än så vinner man inget på att strypa ner projektionen till DX-format.

Aha - intressant! Så mitt Nikon 85 mm DX kan jag lika gärna köra på FX-mode på D800?

Mvh,

Johannes

Objektiv vars brännvidd (eller minsta brännvidd för zoom-objektiv) inte understiger 44mm (diagonalmåttet på en fullformatssensor) är alltid FX-objektiv.

Inte riktigt sant. Både från Nikon och många andra tillverkare finns flera olika objektiv med minsta brännvidd runt 50-55 mm som bara funkar på Coop-kameror.

Kul. Du kommer bli nöjd. Det kom en ny firmware igår så du kan installera den det första du gör när kameran kommer :)

Mitt dx objektiv 18-105 vinjetterar kraftigt även i 105mm läget när jag provade den på min D800.

Leif

Aha - intressant! Så mitt Nikon 85 mm DX kan jag lika gärna köra på FX-mode på D800?

Vilken 85mm är det du menar? Det finns sex stycken att välja på:
* 85mm f/1.8 AF
* 85mm f/1.4 AF
* 85mm f/1.4G AF-S
* 85mm f/1.8G AF-S
* 85mm f/2.8 PC-E
* 85mm f/3.5 Micro

Men ja, alla ska fungera på FX eller 35mm film.

Det var som tusan! Den verkar faktiskt klippa av hörnen. Ganska marginellt i makro-området men mer på längre avstånd. Jag antar att det har med den fånigt lilla frontlinsen att göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto