Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad och hur kan man kontrollera funktion på beg. kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

P.Gillner

Aktiv medlem
Jag kommer att köpa en beg. digital systemkamera (dock inte mer än ett år gammal), vad och hur kontrollerar man kameran innan jag skall acceptera köpet?
Mina funderingar är kring:
- Antal exponeringar (hur kontrollera detta)?
- Defekter på CMOS sensor (hur kontrollera detta)?
- Andra saker som man bör tänka på?

För somliga kameror finns det programvara på nätet. Den tillåter att man läser av antalet exponeringar.
För många kameror kan du inte kolla det. Men det har inte så stor betydelse heller. Slutarna kan rasa både betydligt innan den förväntade livslängden och långt efter. Det är ett lotteri även om du köper nytt.

Fotografera något enfärgat (vitt papper) med optiken ur fokus och på minsta bländare. Finns det skit på sensorn syns det då.

Sätt dig in i kamerans funktioner (bruksanvisningar finns ofta på nätet) och se om de fungerar. Kolla om det är mycket skräp i sökaren. Om så är fallet, ta av objektivet och se hur det ser ut i spegelhuset. Om inte tidigare ägare hållt rent där skulle åtminstone jag retirera från köpet.

Ta en bild på något och se om fokuseringen verkar stämma. Lättast på kameror med live view, där man kan jämföra med manuell fokusering.

För somliga kameror finns det programvara på nätet. Den tillåter att man läser av antalet exponeringar.
För många kameror kan du inte kolla det. Men det har inte så stor betydelse heller. Slutarna kan rasa både betydligt innan den förväntade livslängden och långt efter. Det är ett lotteri även om du köper nytt.

Fotografera något enfärgat (vitt papper) med optiken ur fokus och på minsta bländare. Finns det skit på sensorn syns det då.

Sätt dig in i kamerans funktioner (bruksanvisningar finns ofta på nätet) och se om de fungerar. Kolla om det är mycket skräp i sökaren. Om så är fallet, ta av objektivet och se hur det ser ut i spegelhuset. Om inte tidigare ägare hållt rent där skulle åtminstone jag retirera från köpet.

Ta en bild på något och se om fokuseringen verkar stämma. Lättast på kameror med live view, där man kan jämföra med manuell fokusering.

Tack för svaret. Något annat att tänka på? Någon?

ANNONS
Götaplatsens Foto