Annons

Vad säger Ni om årets största fototävling i Göteborg, Gubbar och Tanter??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Såå... Jag har funderat ett tag på att hålla en 24h fototävling här i Göteborg. Stockholm har haft det några år med lyckat resultat och då anser ajgatt även vi Göteborgare borde kunna prova på det.

Notera att detta bara är lite lätt spånande bara, kommer låta det vara öppet ett tag så att ni kan komma med synpunkter, men grundtanken är:

Vi träffas runt 18:00 fredagen den första september
i slottskogen/delsjön området eller om ni har annat förslag.

Vi har snabb inräkning och går igenom lite saker och sedan får Ni springa fritt och plåta.

Vid vissa tidpunkter skall man komma till "samlingsplatsen" för lite uppdrag eller tävlingsfrågor och sedan får man springa ut igen.

Man tar med sig egen mat och det kommer finnas en eld som brinner hela tiden.
Man sover under en gran eller i tält, vilket som.

Målet med fotograferingen kommer vara att plåta vissa saker:

1st macrobild
1st natur/landskapsbild
1st djurmotiv, ej macro
1st porträttbild
1st solnedgång
1st nattbild
1st soluppgång

Jag kommer stå för dokumenteringen av Er stollar!

Ni planerar själva hur ni skall spendera tiden och hur ni skall fotografera, Era minneskort avgör hur många olika bilder ni tar av allt.

Väl hemma igen skall ni fixa alla bilderna och presentera dom i ett snyggt collage som Ni skall maila till mig. Jag sätter ihop en mycket temorär sida där man kan gå in och titta på allas biddrag. Sedan kommer ni få skicka ett mail till mig med vem ni röstar på föratt eliminera fusk.

Vinnaren får ett presentkort på Scandinavianphoto på det beloppet vi får in från deltagarna i deltagaravgift. Fler medlemmar=finarepris/fler pris


Förslag till avgift är 100:-

För att detta skall gå av stapeln krävs:

1. Bra väder
2. deltagande på minst 15-20 personer, gärna betydligt fler.

Tält eller granar för övernattning får ni stå med själva, är ni rädda för varg eller troll så delar man kanske på tälten.

Man måste komma ut ibland och av erfarenhet av våra andra träffar så kan detta bli skitskoj! Vi tjötar, käkar, fottar, får hjälp med frågor vi har funderat på, snackar allmänt runt fotografering, kanske får låna en glugg man varit sugen att köpa osv osv!

Nååå? Vad säger Ni? Förslag på ändring mottages, men i slutänden kommer jag avgöra vilket som verkar bäst. Går inte att tillfredställa alla.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
DU får scana in dom i datorn!

Alla format och medier är tillåtna, bara dom fastnar på film/kort. Däremot är ju digitalt ganska mycket enklare, men eftersom ni tar hem och fixar bilderna så har ni all tid att scana in bilderna i datorn :)
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Hej!

Vilken kul idé.., jag hänger jättegärna på, fast det är klart.. jag har ju inget tält och sova under granar i skogen.. hualigen.. men ok,, jag har ju lite tid på mig att peppa mig själv.

Jag skall genast sprida det här vidare till mina fotokompisar runt Göteborg så vi kan få till en sådan här maratongrej.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Hardu inget tält så kanske dina vänner har? Om ni sedan delar kan ni ju ha gör skoj ihop med en flaska vin ochunderbar naturatt plåta i!
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Jättkul! Jag bokar in 1/9 direkt.

Solned/uppgång kan vara lite väderberoende. Kanske skulle nöja oss med att kalla motiven "skymning" resp. "gryning"?
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Kategorier

Flera idéer på kategorier:

Elementen:
* Jord
* Eld
* Luft
* Vatten

Kontraster
* Kyla/Värme
* Svart/Vitt
* Natur/Stad
* Liten/Stor
* Ledsen/Glad

Färger:
* Blått
* Rött
* Grönt
* Gult
* Guld

Vi kan säkert komma på hundratals... Tänkte bara att ju fler desto roligare/svårare. Fast vi kanske skall nöja oss med ett tiotal så att inte analogskjutarna får sämre förutsättningar (orimligt att folk skall 'slösa' flera rullar på en sådan här grej)
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Min fundering är om vi nu skall ha samlingsplats i Delsjön/Slottskogen.. får man göra upp eld där hur som helst och var som helst? och tälta kan man väl egentligen bara göra i Delsjön på campingen eller skall vi smygtälta nånstans ute i naturen.

En idé i sammanhanget.. är det någon som har kontakter med stugägarna. Det finns ju ett antal stugor uppe i Delsjöområdet som ägs av föreningar.. kanske man kunde få låna.

Det bör ju också vara en samlingsplats som är lätt att nå med både bil och spårvagn/buss
 

Kalle_B

Aktiv medlem
i Delsjön kan man campa fritt och även grilla på angivna grillplatser. I slottskogen kan man också grilla fast på några speciella ställen bara. Jag tror iof att det lutar mer mot delsjön av flera anledningar. Där finns också bra med parkeringar i asnlutning till badet. Vi brhöver kanske inte fotografera just vid badet med man kan alltid parkera där omkring. Men finns fler ideer på naturområde?
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Ok, perfekt ju, visste faktiskt inte att man fick campa fritt i Delsjöområdet.

Uppe vid badplatsen är ju en stor och bra parkering och också enkelt in till stan om man skall fota i stadsmiljö. Iof en bit att gå från spårvagnshållplatsen men där kan man väl hjälpas åt isåfall och hämta upp folk om alla inte är bilburna
 

Kalle_B

Aktiv medlem
japp... Delsjön är perfekt egentligen.. och nu har dom fixat badvattnet också.. innan blev man magsjuk om man badade där.. men statens labratoriska intygara tt vattnet är bra nu för den badsugne... (ine jag)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Re: Kategorier

WaterMelonMan skrev:
Flera idéer på kategorier:

Elementen:
* Jord
* Eld
* Luft
* Vatten

Kontraster
* Kyla/Värme
* Svart/Vitt
* Natur/Stad
* Liten/Stor
* Ledsen/Glad

Färger:
* Blått
* Rött
* Grönt
* Gult
* Guld

Vi kan säkert komma på hundratals... Tänkte bara att ju fler desto roligare/svårare. Fast vi kanske skall nöja oss med ett tiotal så att inte analogskjutarna får sämre förutsättningar (orimligt att folk skall 'slösa' flera rullar på en sådan här grej)
Inga dåliga ideer, vissa kommer säkert tas med, men man får nog hålla listan hyfsat kort eftersom alla bilder sedan skall ingå i ett collage...
 

Arleklint

Aktiv medlem
Om ni lyckas genomföra denna grej så är säkert Kalle med på att ordna en utmaning Stockholm vs. Göteborg till våren.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
hehe.. har tävlingslustan vaknat i deig Janne? Ja vi får se, först ska vi få denna att bli årets roligaste fototräff :))
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Kalle!

Som sagt, jag är jätteintresserad av att vara med så har några frågor hur det är tänkt..

Skall vi hela tiden hålla till ex uppe i Delsjöområdet.. eller skall vi iväg på andra ställen under tiden vi håller på??
 

Poteta

Aktiv medlem
Låter riktigt kul!
Jag undrar också... Får man åka iväg med bilen eller måste vi hålla oss inom vissa områden?
Och Kalle, försök hålla dig på benen denna träffen... ;P
 
ANNONS