Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Vad har du för planer gällande investeringar i fotoprylar under året?

Jag har precis köpt en Canon 100/2.8 USM Macro och ska beställa ett Sigma 18-50/2.8 samt ett Sigma 1,4 x konverter imorgon om jag bara får svar från firman jag mejlat.

Sen ligger jag nog på läsidan ett tag då mitt stackars studentliv blir lidande ;) haha.

// Jocke

Jag har nyligen gjort stora investeringar i utrustning och uppgraderat i princip allt. Det jag saknar är ett riktigt ordentligt tele 5-600mm. Om det blir i år eller när vet jag inte. Men det är vad jag saknar.

Arleklint skrev:
Jag har nyligen gjort stora investeringar i utrustning och uppgraderat i princip allt. Det jag saknar är ett riktigt ordentligt tele 5-600mm. Om det blir i år eller när vet jag inte. Men det är vad jag saknar.

Du ska inte ha någe mer nu Janne!! D2X:en räcker för dig ett par år framåt..

Tycker vi ska begränsa varje fotografs inköp till typ 50.000 varje år, sen får de ge fan i att handla.. sen får man välja att spara i ett år eller så så andra slipper bli avis ;)

// Jocke

Jag ska iväg och hämta en D2H imorgon... kändes som att det var läge att uppgradera från min D70 inför sommaren. I övrigt klarar jag mig nog med det jag har ett tag (det är en lögn, men det känns bra att skriva det) ;-)

Inköpsbudget

Jag tillhör också dem som brukar dregla när jag tänker på Jannes inköpsbudget.

Hur gör du? Skulle jag hålla jämna steg fick jag sälja bil/hus och ; -)

/ E

Senast ändrad:
Re: Inköpsbudget

Erik Preihs skrev:
Jag tillhör också dem som brukar dregla när jag tänker på jabnnes inköpsbudget.

/ E

Det finns nog en som är värre, Olle Bjernulff ;) I vareviga tråd om objektiv så ser man "Jag ska köpa den nästa vecka, då kan jag utvärdera den o ta ett par kort".. haha..

// Jocke

Under året, ingen aning. Man kan aldrig få tillräckligt ljusstarka gluggar, men det finns inga jag direkt känner att jag behöver. Så ingenting som är planerat än så länge.

Har redan området 28-200 med F/2.8 och även en F/1.4 glugg. Skulle på sin höjd vara ett längre tele med IS, typ 100-400 eller dylikt. Men 70-200/2.8 med 2x fungerar hjälpligt så det är inte i första taget.

Om något kanske ett till stativ som tål tyngre saker, typ Gitzos G1325(tar 12kg) att komplettera mitt lättviktsstativ med. Men det är stadigt nog(typ som ett 055) för det mesta så länge man inte drar ut det fullt. Dessutom väger det bara 1.24kg.

Har du inte sett tråden om att Janne inreder en folkabuss som ska gå att sova i. Gissa vad han gjorde. :p

Det finns nog en som är värre, Olle Bjernulff ;) I vareviga tråd om objektiv så ser man "Jag ska köpa den nästa vecka, då kan jag utvärdera den o ta ett par kort".. haha..

// Jocke
Det kan ju vara så att alla trådar handlar om samma typ av objektiv också... ;)

Senast ändrad:
Jag väntar följande order från B&H:

Telephoto AF Micro Nikkor 105mm f/2.8D

AS-19 Speedlight Stand

SB-800 Speedlight i-TTL

TC-17E II 1.7x Teleconverter

Wireless Remote Control ML-L3

Normal AF Nikkor 50mm f/1.8D

DK-16 Rubber Eyecup

Photoshop CS v8.0 for Windows

BM-4 LCD Cover for Nikon D70

Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-200mm f/2.8D G-AFS ED-IF

Jag ska öppna paketet sakta och njutningsfullt när det kommer.

Sen ska jag gå igenom allt, ta nån bild och lägga upp här på fotosidan.

Re: Inköpsbudget

Erik Preihs skrev:
Jag tillhör också dem som brukar dregla när jag tänker på Jannes inköpsbudget.

/ E

Allt handlar om prioriteringar. Det finns massa saker jag INTE lägger pengar på. ;)

Men allvarligt talat har jag handlat klart för ett tag nu. Nu är det fotoresor som gäller istället. Grejjerna skall ju användas oxå. Det är ju det dom är till för.

Räknas datorer till fotoprylar? Isf. en Powerbook G5, när och om den kommer. Jag har redan börjat spara iaf.

Speedy skrev:
Räknas datorer till fotoprylar? Isf. en Powerbook G5, när och om den kommer. Jag har redan börjat spara iaf.

Ingen vitts att satsa på G4,a i dag iaf. Kanske går det att förutse när priserna rasar (om det sker;) på G4,a maskinerna;)

Kör hårt!

MVH Niclas,

Ska försöka komma över en vettig Nikon F100 under året, eftersom mina nuvarande kameror börjar kännas lite skraltiga. Men den får förmodligen vänta till förmån för en reportageresa, som förhoppningsvis betalar sig så jag kan köpa den där F100:an. Får hålla tummarna för att de gamla håller ett hundratal rullar till...

Digitalt borde man förstås också satsa på. Suck...kanske man skulle investera i en bra rånarluva först.

Jaa, här blir det (om jag får ihop pengar) en "liten" Powerbook G4 tror jag =) Om jag får pengar dvs ;)

Det finns bara två möjligheter till att jag skulle köpa någon ny kamerapryl, antingen ett extremt lågt pris eller för att ersätta någon som gått sönder.

ANNONS
Götaplatsens Foto