Annons

Val av objektiv för möbelfoto mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Navab

Avslutat medlemskap
Hejsan, vill bara börja med o säga att detta forumet är ett av de bästa på nätet. Jag har lärt mig massor de 3 veckorna jag surfat runt här :)

Nu är det såhär att jag är i färd med att starta ett företag (kan inte säga vad då det räknas som reklam). I företaget skall vi använda 2 fotostudios. En för små objekt på ett ljusbord och en med en rundfond och grå vinylmatta för större objekt typ möbler...

Nu till min fråga, jag har fått offert från en massa företag som sysslar just med studiofotograferingsutrustning. Vid småobjektsfotografering verkar alla vara överrens om vilket objektiv jag skall använda men vid möbelfotografering råder det delade meningar. Två av exemplen på objektiv för möbelfotografering jag fått är Canon 22-105 (som ja inte ens hittar på nätet, jag hittar dock en 24-105) och Canon 16-35.

Vilket av dessa objektiv anser ni vara bäst och mest prisvärt? Finns det några andra billigare alternativ? Ja menar det är ju fotografering av stillastående objekt med bra ljussättning. Jag ska ju inte direkt fota fallande barn i ett blåsigt, regnigt, mörkt och brett höstlandskap direkt....

Jag fotar med en Canon 600d och är helt bortsprungen när det gäller slutartider och andra fackord i objektivvärlden. Jag är heller inte rikast på jorden och dessa objektiv kostar ju skjortan.

Min budget för objektiv ligger runt 5-7000 kr. Kan ni experter rekommendera något annat eller någon av dessa objektiv?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning, Andeas
 

eskil23

Aktiv medlem
En 24-105 skulle jag inte köpa till en 600D, i synnerhet inte om man ska fota så stora saker som möbler. En 24-105 passar bättre på en kamera med 32x24 mm sensor.

Jag skulle tro att ett vanligt kitt-objektiv som 18-55 STM duger utmärkt. Satsa pengarna på bra ljussättning i stället.
 

Smw

Aktiv medlem
Hejsan, vill bara börja med o säga att detta forumet är ett av de bästa på nätet. Jag har lärt mig massor de 3 veckorna jag surfat runt här :)

Nu är det såhär att jag är i färd med att starta ett företag (kan inte säga vad då det räknas som reklam). I företaget skall vi använda 2 fotostudios. En för små objekt på ett ljusbord och en med en rundfond och grå vinylmatta för större objekt typ möbler...

Nu till min fråga, jag har fått offert från en massa företag som sysslar just med studiofotograferingsutrustning. Vid småobjektsfotografering verkar alla vara överrens om vilket objektiv jag skall använda men vid möbelfotografering råder det delade meningar. Två av exemplen på objektiv för möbelfotografering jag fått är Canon 22-105 (som ja inte ens hittar på nätet, jag hittar dock en 24-105) och Canon 16-35.

Vilket av dessa objektiv anser ni vara bäst och mest prisvärt? Finns det några andra billigare alternativ? Ja menar det är ju fotografering av stillastående objekt med bra ljussättning. Jag ska ju inte direkt fota fallande barn i ett blåsigt, regnigt, mörkt och brett höstlandskap direkt....

Jag fotar med en Canon 600d och är helt bortsprungen när det gäller slutartider och andra fackord i objektivvärlden. Jag är heller inte rikast på jorden och dessa objektiv kostar ju skjortan.

Min budget för objektiv ligger runt 5-7000 kr. Kan ni experter rekommendera något annat eller någon av dessa objektiv?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning, Andeas


Möbler:

Fast 50mm, fast 35mm fast 24mm, ljusstyrka ointressant, skärpa väldigt intressant.

Det finns ett antal bra nya objektiv, även äldre med adaprtar går bra.

I regel blir inte möbler bra med vidvinkel.

Zoomar har oftast sämre skärpa än fasta och dras även med en massa andra
defekter som tex distorotion, mycket ca och vinjettering.
Iofs kan ett bra rawkonv som tex Dxo fixa mycket av detta.

//MW
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur skall bilderna användas?

Om det är i webb-format i en webb-shop så lär det vara svårt att se skillnad mellan ett enkelt kit-objektiv (som du kanske redan har) och något annat.

Jag tror det mer handlar om ljussättning, efterbehandling och kunskap än objektivet.
 

peranders

Aktiv medlem
Om bilderna är till en webshop så kommer faktiskt en till exempel Canon G16 funka jättebra men belysningen är det som du behöver. Stativ också.

Kolla här, bilden nedan är tagen med en simpel 4 MPx Minolta F100 från stenåldern. Syns det? Bylsning var en 1300 W halogen med paraply. Bilden under är tagen med en Canon 70D. Bilden togs i mitt fönster.
 

Bilagor

ANNONS